Macaronies
Golf 4 1.6 -02 Ort: Karlskrona |
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
Macaronies
| Lör 04 feb 2017 13:51 |
|
Hej, tack för vägledning. Har nu monterat in ett nytt batteri och mätt spänningen; innan montage, under gång och efter en kort tur - ser ut att fungera normalt nu.
Tyvärr så dök följdfel upp: Första gången bilen startas så går det inte att gasa. Då får man stänga av bilen, vänta tre sekunder och starta igen. EPC-lampan lyser och varvtalsmätaren vid tomgång vandrar upp och ned. Via OBD kan jag inte läsa av några felkoder men ser i Torque (lite) att vakum går i takt med varvtalet.
Tjuvluft? Verkar vara ett vinterproblem - haft liknande symptom förut men bilen hade då varit körbar på första försöket.
|
|
Tommybratz
Golf 4 1.6 Ort: Boxholm |
| Lör 04 mar 2017 13:41 |
|
| Hade samma problem bytte inugspackningar+packninig mellan gasspjäll och insug, på min hade även slangen mellan bromsservo och lnsug lossnat därav ojämn+låg tomgång
|
|
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping |
| Lör 04 mar 2017 18:44 |
|
Min golf var lite konstig nyligen . har bytt egr ventil och rengjort gasspjäll för en tid sen pga av ojämn tomgång . bilen gick sedan bra under en längre tid . men plötsligt börja epc lysa och bilen hamna i limp mode ibland och gasen svara inte. leta då efter läckor men kunde inte hitta nåt .
Sen tog jag bort en vakuumslang som går mellan mapsensor och nån annan mojäng . det var en ett svart plasrör emellan med två vakuumslangar i varje ände . den är vid oljestickan . bytte vakuumslangarna och blåste rent det lilla plaströret . det var massa skit i plaströret .
Efter detta går bilen kanon igen och epc lampan lyser med sin frånvaro.
|
|
Macaronies
| Mån 05 jun 2017 9:11 |
|
| Jag är lite långsam men har bilen inne på verkstan nu (märkesverkstad) och deras felsökning anger att "gasspället" behöver bytas ut. offert är 6,6 k för hårdvaran, 8,8 k tot. Går här och funderar på vad jag ska göra.
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Mån 05 jun 2017 17:12 |
|
Gasspjället på 1,6 är elektriskt styrt. Man måste ställa in de i Vag com efter att man har donat (med EGR tex) I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping |
|
Macaronies
| Sön 18 jun 2017 12:11 |
|
| Tack för alla tips! Jag betalade verkstan föra tt göra jobbet. Det bytta gasspjäll och gjorde alla inställningar. Nu fungerar bilden bra igen. Förmodligen var spjället skitigt gissar jag och hade säkert gått att göra rent men det kommer jag aldrig att få reda på.
|
|