sussi6705
Golf 4 1,4 Ort: Piteå |
| Sön 16 jul 2017 13:34 |
|
Har en Golf IV -02 som fått lite problem. Det började med att oljelampan blinkade 3 gånger och sedan kom det 3 pip, olja fanns i bilen så det berodde inte på det. Startade bilen dagen efter ingen blinkande oljelampa, men efter ca 5 km började det om igen. Lämnade in bilen på en verkstad där de körde en rengörning, samt bytte olja och filter. Bilen gick bra i ca 5 mil sedan kom samma problem tillbaka. Lämnade återigen in den på samma verkstad där det gjorde om samma procedur som första gången + att dom rengjorde silen. Nu har jag kört ca 7 mil och samma problem återkommer. Har alltid varit noga med att byta olja och filter genom åren. vad kan det vara för problem ? kan det vara oljetrycksgivaren eller oljepumpen ?Tacksam för svar
|
|
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping |
| Sön 16 jul 2017 15:18 |
|
| Tycker verkstaden borde kollat upp givaren samt kollat oljetrycket med en oljetrycksmätare .
|
|
sussi6705
| Sön 16 jul 2017 16:00 |
|
| Blir att ringa verkstaden imorgon, har haft tanken på att det kunde vara givaren men rep.gubben trodde inte det. Det är bara att ta nya tag och hoppas att det löser sig, Tack för svar:)
|
|
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm |
| Sön 16 jul 2017 16:56 |
|
| Hade liknande/samma problem med min f.d IV -00 för x antal år sedan. Verkstaden bytte bland annat CDI-boxen (gick på maskinskada) men problemet återkom. Visade sig till sist att det uppenbarligen var fel på oljetrycksgivaren. (vet inte om det är flera?) Efter bytet var hursomhelst problemet borta.
|
|
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping |
| Sön 16 jul 2017 17:59 |
|
Med tanke på att givaren är billig . Så varför inte testa att byta den innan man gör dyrare saker .
Så säg till Rep gubben att byta den även fast han tror det inte är den.
|
|
sussi6705
| Sön 16 jul 2017 18:07 |
|
Tror att det ska vara 2 givare, blir bakläxa för verkstaden. Man vill ju kunna lita på sin bil när man är ute och kör, får hålla tummarna att det är givaren. Tack för svar
|
|
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm |
| Sön 16 jul 2017 18:20 |
|
| Letar i minnet, problemet var 8 år sedan, och pappren kring verkstadsbesöken följde med bilen när jag sålde den för något år sedan. Det var som sagt oljetrycks-givare/givarna som spökade. Vet inte om de var "trasiga", har i bakhuvudet att det kanske bara var smuts/fukt. Håller tummarna för att ditt problem blir löst!
|
|
sussi6705
| Sön 16 jul 2017 18:39 |
|
Jag får hoppas att det är någon av givarna och inte oljepumpen eller något ännu värre. Blir lite besviken när man lämnat in bilen 2 ggr och samma problem kvarstår. Tack för svar
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Sön 16 jul 2017 21:53 |
|
Är det inte så att det är en givare för tryck och en för nivå?
Tryck har rött larm och nivå har orange larm?
|
|
sussi6705
| Mån 17 jul 2017 12:45 |
|
Blir att kolla oljetrycket samt byta den ena givaren, tack för svar
|
|