Forum - Golf 4 (98-04) - Golf 4 drar olja

xzillen
Golf 4 1.6 -99 Ort: Uppsala
Tis 25 jul 2017 23:45 Svara med citat
Hej köpte en Golf 4 1.6 -99 som gått 27000+ för 6 månader sedan, som efter en månad började ryka tjock vit rök. Jag lämnade in bilen och dom sa då att topplocks packningen har gått och att den drog väldigt mycket vatten.
Iom att det var så dyrt att lämna in den för att byta topplocks packningen så valde jag och en polare att göra det själva. Vi fick då hjälp av en mekaniker som mätte och kollade toppen och det visade sig att den inte behövde planas, han sa även att det inte såg ut som att det har läckt någon vatten när han kollade på packningen/toppen

Jag beställde då en sotningssats, topplocksbultar, olja och oljefilter. Skruvade tillbaka allt med rätt moment och bilen gick fint, den rykte lite grann första milen, men vi misstänkte att det kommit ner olja/vatten i grenröret och röken slutade komma efter ett par mil.

men igår så slog oljenivå lampan igång. så jag kollade oljan och till min förvåning så syntes ingen olja på stickan. fyllde på 2 lite olja innan det såg okej ut på stickan. 20 mil senare så började bilen gå jätte dåligt. man kunde inte gasa mer än 1 millimeter för annars började motorn "hosta" och blev orkeslös. när vi kom hem så har den dragit säkert ½ liter olja till, utan rök eller dropp under bilen.

Någon som har en aning vafan som kan ha hänt?
Zeta007
Golf 4 Ort: Halmstad
Ons 26 jul 2017 0:03 Svara med citat
Bytte du ventil packningarna , hur ser vevhusventilationen, e den tät , hur ser gasspjället ut, e d massa olja där så går bilen dåligt , rengör där , har du läst av felkoder, hur e tändstiften , hur sotiga e dom , när byttes dom senast.

Gissar på att du har samma motor som jag den på 1.6 8 ventiler motorkod AKL , har du kollat allt det så ska den motorn ej gå dåligt som den gör.

Den motorn drycker olja tyvärr , men inte i dom mängderna du anger , då e något fel. Min drar typ 1 liter olja på ca 6000 km , iövrigt funkar motorn klockrent , haft den sen 2011.

Lycka till
xzillen
Golf 4 1.6 -99 Ort: Uppsala
Ons 26 jul 2017 0:22 Svara med citat
Hej bytte inte ventil packningarna, vart sitter vevhusventilationen? gasspjället set okej ut, men det var endel olja i insuget när vi tog ner det. Felkoder ska jag kolla, har beställt vag-com. tändstift är nya

helt rätt det är en 8v AKL