Forum - Golf 4 (98-04) - Inlåsta nycklar, variant -99

Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm
Mån 31 jul 2017 17:21 Svara med citat
Hej

Första posten på detta forum, men säkerligen inte den sista, har redan funnit mycket matnyttigt här. Smile

Håller på att göra iordning en Golfkombi som jag tänkt ha som vinterbil så den står på pallbockar på uppfarten. När jag senast var på plats och mekade med bilen lämnade jag nycklarna i tändningslåset och reservnyckeln hänger i samma nyckelring av den enkla anledningen att jag inte börjat bruka bilen än. Nu när jag kommer till bilen och ska in i den ser jag att den låst sig själv och nycklarna hänger och retas med mig i tändningslåset.

Vad göra?

Assistancekåren kan göra jobbet för ca 1500 enligt min mor som redan kollat upp det åt mig (tack Mamma), men eftersom bilen står på pallbockar på min uppfart där jag har alla verktyg och maskiner tänker jag åtminstone fråga om det finns något sätt man kan pröva på själv? Att bända dörren i ovankant har jag prövat, men det känns inget bra och att fiska ut nycklarna från sin plats i t-låset är inte heller det enklaste.

Tips och förslag? PM om ni inte vill gå ut med det offentligt.

Om man kan/vill krossa en ruta, vilken är billigast och lättast att byta?

Ironiskt nog fixade jag låskistan till bakluckan precis innan detta hände, innan var bakluckan olåsbar och jag hade inte haft detta problem... d'oh!
Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Mån 31 jul 2017 20:14 Svara med citat
Detta kan funka

You can drink my beer, but you can never take the last one
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 31 jul 2017 21:22 Svara med citat
Kee skrev:
Hej

Första posten på detta forum, men säkerligen inte den sista, har redan funnit mycket matnyttigt här. Smile

Håller på att göra iordning en Golfkombi som jag tänkt ha som vinterbil så den står på pallbockar på uppfarten. När jag senast var på plats och mekade med bilen lämnade jag nycklarna i tändningslåset och reservnyckeln hänger i samma nyckelring av den enkla anledningen att jag inte börjat bruka bilen än. Nu när jag kommer till bilen och ska in i den ser jag att den låst sig själv och nycklarna hänger och retas med mig i tändningslåset.

Vad göra?

Assistancekåren kan göra jobbet för ca 1500 enligt min mor som redan kollat upp det åt mig (tack Mamma), men eftersom bilen står på pallbockar på min uppfart där jag har alla verktyg och maskiner tänker jag åtminstone fråga om det finns något sätt man kan pröva på själv? Att bända dörren i ovankant har jag prövat, men det känns inget bra och att fiska ut nycklarna från sin plats i t-låset är inte heller det enklaste.

Tips och förslag? PM om ni inte vill gå ut med det offentligt.

Om man kan/vill krossa en ruta, vilken är billigast och lättast att byta?

Ironiskt nog fixade jag låskistan till bakluckan precis innan detta hände, innan var bakluckan olåsbar och jag hade inte haft detta problem... d'oh!

Alla dörrfönster är lätta att byta, första gången tar det kanske en timme. Nästa gång halvtimme eller kortare tid, inklusive att justera in fönsterramen fint.

Vilken som är billigast, fråga tex din vw handlare eller kolla på bildelsbasen om du nöjer dig med begagnade rutor. Titta på pris, frakt och räkna ihop vad det kostar hem till dig. Eller finns det en skrot som du ibland passerar som har en ruta....
Kee
Tis 01 aug 2017 20:57 Svara med citat
Jon@s: Tyvärr har min vagn inte den sortens låsknappar, de sjunker ner helt i dörrsidan.

rolle: Ska ta en funderare kring att panga rutan, blir ju säkert en tusing billigare än hjälp från proffsen. Ska läsa på hur man monterar rutorna först. Har inte så bråttom, men man tappade ju sugen på att köpa nya hjul till den nu.

Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 01 aug 2017 21:49 Svara med citat
Skulle det inte gå att bända ut passagerardörren lite och peta in en stång och trycka på upplåsningsknappen på förardörren?
Kee
Lör 05 aug 2017 20:03 Svara med citat
Tyvärr är det inte möjligt då låsknappen sjunker ner helt i dörrsidan, det finns inget att greppa tag om ens med fingrarna. Morsan har en likadan bil och vi prövade att låsa in henne i bilen och hon kom inte ut genom att öppna handtaget och låsploppen går ju inte att greppa. Hur tar man sig egentligen ut ur en låst golffyra?

Min vagn har dock manuella fönsterhissar, så en idé har varit att försöka komma åt veven, för att veva ner rutan, men det känns som man gör mer skada på bilen än någonting annat.

Ska tillägga att bilen för närvarande står på pallbockar och med motorhuven olåst, så jag kommer åt motorrummet, men vet inte om jag kan påverka centrallåset därifrån? Någon som har koll? Har såklart redan prövat det mest enkla, att lyfta på batterikabeln, utan succé.

maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 06 aug 2017 13:30 Svara med citat
På min -03:a så på förardörrens kontroll till elhissar och speglar så sitter det en knapp för att låsa och en knapp för att låsa upp samtliga dörrar, finns detta inte på din bil?
Kee
Sön 06 aug 2017 19:24 Svara med citat
Ja jag satt och funderade över det igår. Tyvärr har jag inte bilen vid mig nu (men kan kolla nästa gång), men nog borde det sitta en knapp där även på modeller med manuella hissar? Frågan är hur man kommer åt den utan att panga en dora? Tror det får bli "inbrott" ändå, ska kolla efter ruta med en lokal skrot när de öppnar efter semestern. Vilken ruta är enklast att byta, vilken ska man satsa på att ha sönder? :S

Bakluckan är rätt rostig, men att byta hela luckan blir lite mer pengar och att hitta en till kombi i rätt färg (röd) är nog inte så lätt. Så att byta ut en dörruta ter sig som den enklaste vägen, onödigt likafullt. Tänk om jag bara hängt av nycklarna inomhus så hade detta inte hänt... Sad

bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Mån 07 aug 2017 14:40 Svara med citat
Innan du gör för stora saker, jag hade en golf 2 samtidigt med min golf 4, och ibland då jag skulle låsa bilarna eller öppna kunde jag blanda de båda bilarnas nycklar och tro det eller ej men det funkade på båda bilarna då jag gjorde det av misstag men i fortsättningen använde jag mig av metoden av bekvämlighet.
Så försök samla in lite vw nycklar om bara på prov och försök med denna metod innan du gör för stora ingrepp det kanske funkar för dig med.
Meddela i forumet hur det går.
mvh
Kee
Mån 07 aug 2017 17:50 Svara med citat
Det måste varit en helt otroligt osannolik händelse i sådana fall. Att den gamle golfens nycklar funkade i den nyare, är de ens av samma sort?

Vi har hittills prövat med morsans nycklar (variant 02) modellen med fjärrkontroll, utan framgång, och dessutom med grannens nycklar en hatchback med samma nyckelmodell som jag har, ingen har funkat. Jag har förvisso inte testat min transporternyckel (T4), men den är av helt annan sort (spetsig) så den tror jag inte alls på.

Tack för tipset dock. Varje gång jag får svar här fylls jag av en ny strimma hopp.

Vilken dörruta är enklast att byta tro?

peter.willman@spray.se
Golf 4 variant Ort: Haninge
Ons 09 aug 2017 18:18 Svara med citat
Hej.
Du kan kolla om detta är intressant att prova.
peter.willman@spray.se
Ons 09 aug 2017 20:22 Svara med citat
peter.willman@spray.se
Ons 09 aug 2017 20:23 Svara med citat
Kee
Tor 10 aug 2017 8:43 Svara med citat
Tacksam för alla tips, men den där videon förutsätter att bilen är olåst och att det bara är själva låsmekanismen som "hoppat ur! Lär ju inte funka om bilen är låst då det inte hjälper att rycka i handtagen.

Har kollat på bilen igår och hittar ingen centrallåsknapp någonstans, inte i dörrsidan, inte mellan stolarna eller på instrumentbrädan. Mysko. Dioden som sitter intill låsploppen på förarsidan blinkar INTE. Osäker på om den normalt sett brukar lysa.

Kee
Mån 21 aug 2017 18:19 Svara med citat
Nu har jag löst detta problem. Behöver väl inte gå ut med några detaljer här men jag kan säga att "bärgarmetoden" fungerade utmärkt på denna bil. Fiskade ut nycklarna och låste upp bilen. Vilken seger! Nu kan jag börja meka med den igen! Om allt går vägen ska det bli min vinterbruks.

Konstaterade även att låset på denna bilen fungerar som så att centrallåset aktiveras med låspinnen i dörren eller med nyckeln i låset och deaktiveras genom att man drar i dörrhandtaget (eller låser upp med nyckeln). Testade inte baksätet så jag vet inte om det finns någon barnsäkerhetsfunktion i detta, men det borde vara rimligt. Detta gäller för en golffyra utan elhissar (centrallåsknapp).

Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Tis 22 aug 2017 17:36 Svara med citat
Kanoners, kom ihåg att göra en kopia på nyckeln nu Wink

You can drink my beer, but you can never take the last one
Kee
Tis 22 aug 2017 18:19 Svara med citat
Det finns två nycklar:

Kee skrev:
... lämnade jag nycklarna i tändningslåset och reservnyckeln hänger i samma nyckelring av den enkla anledningen att jag inte börjat bruka bilen än.

Pinsamt att båda låstes in, men jag ska separera på dem nu. Smile