Forum - Golf 7 (13-19) - Inför begköp: vad är "worst case" DSG7 / DQ200 hav

perIpI
Ingen VW Ort: Mölndal
Fre 18 aug 2017 10:26 Svara med citat
Funderar på begagnatköp av golf 1.4 tsi med DSG, Sådär 2-3 år gammal med +10.000 mil på mätare ungefär. Orosmolnet heter ju så klart DQ200 / DSG7 med torrlameller. Vet att det finns otaliga trådar med samma innehåll ungefär, hittar dock inte klockrena svar på mina frågeställningar, därför en ny tråd..

Vad är det som kan gå sönder. Som jag förstått det är de flesta felen uppdelade i två kategorier (1 o 2 nedan)?

1. Mekatronik-enheten strular? Såg någonstans att det är förlängd garanti på denna? Behöver man serva på Volkswagen för att garanti skall accepteras utan strul eller? Antar att byte av mekatronik inte är ett DIY?

2. Slitna kopplingslameller? Egentligen samma som på en vanlig manuell låda? Jag antar att det kan vara ett DIY att byta lameller själv? Liknande de flesta andra modeller med framhjulsdrift och tvärställd motor. Vad kostar delarna på ett ungefär (Ebay/tyskland).

3. Hur är det med svänghjulet (dmf)? Finns det sådant på bilen? Brukar dessa också ge upp?

4. Totala haverier (interna lager, synkringar med mera)?? Borde väl vara extremt ovanligt?

Min tidigare mek-erfarenhet som sagt en hel del jobb med en Volvo V50 2.0D, byte av svänghjul/koppling med mera.
perIpI
Tis 22 aug 2017 10:06 Svara med citat
Har gjort lite research nu och fått svar på delar av frågorna.

Momenten som krävs för kopplingsbyte verkar lite svårare än "vanlig" manuell koppling, dock ser det inte alltför avancerat ut. Se exempelvis

Kopplingssats/"LUK Repset" verkar också gå att få tag på för cirkus 4.000:-

Dock finns det ett aber och det är att det krävs lite specialverktyg för att dra av och installera kopplingen. Finns både från LUK och andra, men priset verkar vara över 10.000:-, svårt att motivera som engångskostnad även om det säkert går att sälja det efteråt.

Därför skulle jag istället vända på frågan så här.
* Ni (kanske inte är någon?) som har behövt byta koppling under/efter garantitiden, vad kostade det? Finns det ev. "grader" av förlängt garantiåtagande från VW för växellådan??

* I något forum läste jag om att själva lamellerna blev uppgraderade till en mer tålig variant under 2015, stämmer det? Någon som vet mera?

Helt införstådd med att lådan med all säkerhet har förbättrats sedan introduktion (något annat vore dumt som tillverkare). Som beg.-köpare så vill jag dock gärna ha lite kontroll över värsta-kostnaden om det skulle hända. Finns ju också en stor osäkerhetsfaktor i hur bilen har blivit körd av föregående ägare..
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 22 aug 2017 12:28 Svara med citat
perIpI skrev:
Har gjort lite research nu och fått svar på delar av frågorna.

Momenten som krävs för kopplingsbyte verkar lite svårare än "vanlig" manuell koppling, dock ser det inte alltför avancerat ut. Se exempelvis

Kopplingssats/"LUK Repset" verkar också gå att få tag på för cirkus 4.000:-

Dock finns det ett aber och det är att det krävs lite specialverktyg för att dra av och installera kopplingen. Finns både från LUK och andra, men priset verkar vara över 10.000:-, svårt att motivera som engångskostnad även om det säkert går att sälja det efteråt.

Därför skulle jag istället vända på frågan så här.
* Ni (kanske inte är någon?) som har behövt byta koppling under/efter garantitiden, vad kostade det? Finns det ev. "grader" av förlängt garantiåtagande från VW för växellådan??

* I något forum läste jag om att själva lamellerna blev uppgraderade till en mer tålig variant under 2015, stämmer det? Någon som vet mera?

Helt införstådd med att lådan med all säkerhet har förbättrats sedan introduktion (något annat vore dumt som tillverkare). Som beg.-köpare så vill jag dock gärna ha lite kontroll över värsta-kostnaden om det skulle hända. Finns ju också en stor osäkerhetsfaktor i hur bilen har blivit körd av föregående ägare..

Jag fick bytt under garantitiden 2013 på en Golf 1.4tsi DSG7, Det kostade strax över 8000:- enligt kvittot på Din Bil i Lund.
perIpI
Tis 22 aug 2017 12:44 Svara med citat
Tack för svar! Låter inte som någon "show-stopper" för beg.köp i mina öron. Jag hade väntat mig uppemot 20.000:- (Vad det kan kosta att byta dmf för en V50 diesel på verkstad ungefär).

Tyder på att det relativt enkelt att plocka ut lådan. Fler som kan bekräfta kostnaden (runt 8.000:-) för kopplingsbyte?
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tis 22 aug 2017 20:50 Svara med citat
Golf 7 / DQ200 - Det rör det sig om en kraftigt uppdaterad DQ200 låda som fördes in i och med 7:an har jag läst. Tror inte du behöver oroa dig. Har en 7:a 1.4 TSI med DQ200 på gården. Den har inte gått mer än 4000 mil så därför kan jag inte yttra mig om hur en långmilare uppför sig. Kanske någon annan kan det.

Förtydligande - ”Candyweiss” hade en Candyweiss Golf 6 (om jag inte missminner mig) som krävde kopplingsbyte, dvs ej samma version av lådan som i 7:an.

Lycka till Very Happy !

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 22 aug 2017 21:51 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Golf 7 / DQ200 - Det rör det sig om en kraftigt uppdaterad DQ200 låda som fördes in i och med 7:an har jag läst. Tror inte du behöver oroa dig. Har en 7:a 1.4 TSI med DQ200 på gården. Den har inte gått mer än 4000 mil så därför kan jag inte yttra mig om hur en långmilare uppför sig. Kanske någon annan kan det.

Förtydligande - ”Candyweiss” hade en Candyweiss Golf 6 (om jag inte missminner mig) som krävde kopplingsbyte, dvs ej samma version av lådan som i 7:an.

Lycka till Very Happy !

Helt rätt Peter_senior, tänkte inte på att jag var i VII:ans avdelning, min var en 2011, alltså en Golf VI.