Forum - Golf 4 (98-04) - Tändspole VW Golf 4 -02

agw
Golf 4 Ort: Kungsbacka
Tis 31 okt 2017 8:47 Svara med citat
När bilen var varmkörd kände jag misständningar och att bilen hackade lite vid gaspådrag. Den tände även motorlampan, först blinkade den för att sedan lysa fast. Köpte en ny spole på biltema och bytte den på bara 10 minuter utan verktyg. Ska tydligen vara ett känt fel att dessa inte riktigt håller.
För att hitta vilken spole som felade använde jag ett diagnosverktyg och en app i telefonen. Man kan säkert lossa en spole i taget och se vilken som felar men i mitt fall verkade bilen gå bra när den var kall. Diagnos pekade på cylinder 1 och den sitter närmast generatorn. Lyft bort luftfilterlådan och lägg den åt vänster. Lossa några kabelclips så att du kan dra upp tändspolen. Byt till den nya och återställ. Motorlampan släcks efter några körningar om du inte kan radera den själv. Raderar du inte ligger den kvar i minnet.

A
Steffo81
Golf 4 GTI-01 Ort: Falkenberg
Tis 28 nov 2017 16:06 Svara med citat
Härligt att det löste sig.

Jag fick alla mina tändspolar utbytta på garanti när jag av en händelse besökte en auktoriserad VW verkstad för att byta en besvärlig Xenonlampa.
Detta trots att min bil vid tillfället hade gått över 25 000mil.

Värt att kolla upp kanske?
agw
Golf 4 Ort: Kungsbacka
Ons 29 nov 2017 8:05 Svara med citat
Tack för tipset. Jag hade en Passat Variant -02 som tjänstebil och kommer ihåg att de bytte alla spolar på den efter att den första havererat efter några månader efter uttaget. Någon ingenjör får uppenbarligen fortfarande skämmas för sin konstruktion efter 15 år... Smile