Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
| Tis 05 sep 2017 18:45 |
|
Som rubriken lyder, hur många olika artiklar på framfjädrar finns egentligen till Golffyran? Kollat lite på ETKA men blir bara snurrig över alla artikelnumren och det förklarar inte heller skillnaden mellan de olika.
Jag vet att jag läst förut att olika fjädrar är färgkodade på olika sätt, men har ingen koll på vad de står för. För mig spelar det mindre roll om hårdheten är exakt densamma som "ska" vara, bara inte bilen blir okörbar eller trafikfarlig.
Bottom line är att jag har en 99 1,9 Tdi Variant och jag undrar vad det är för skillnad mot den vanliga hatchback-modellen med 1,6-bensinarn. Jag kan få köpa ett par som blivit över billigt. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 05 sep 2017 18:59 |
|
| Kee skrev: | Som rubriken lyder, hur många olika artiklar på framfjädrar finns egentligen till Golffyran? Kollat lite på ETKA men blir bara snurrig över alla artikelnumren och det förklarar inte heller skillnaden mellan de olika.
Jag vet att jag läst förut att olika fjädrar är färgkodade på olika sätt, men har ingen koll på vad de står för. För mig spelar det mindre roll om hårdheten är exakt densamma som "ska" vara, bara inte bilen blir okörbar eller trafikfarlig.
Bottom line är att jag har en 99 1,9 Tdi Variant och jag undrar vad det är för skillnad mot den vanliga hatchback-modellen med 1,6-bensinarn. Jag kan få köpa ett par som blivit över billigt. |
Till ett flertal modeller (motorer, olika karosser) gick det ju att beställa sportchassi. Så i stort sett lika många fjädrar som det finns olika modeller gånger 2
Det som skiljer är hårdhet på fjädrarna för att du ska få rätt höjd på bilen etc.
|
|
FaceTatau
Golf 2 CL -91 |
| Ons 06 sep 2017 12:30 |
|
| Sätter du 1.6-ans fjädrar på en 1.9tdi så lär fronten stå i backen nästan, och det blir stötigt, dieseln har hårdare fjädrar ^^
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Tor 07 sep 2017 16:48 |
|
Är väl bara gå ut och titta? Så rostiga kan de ju inte va att färgmärkningen är borta? Alternativt du ringer till din VAG handlare å frågar I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Kee
| Tor 07 sep 2017 18:48 |
|
Okej, tack för svaren, jag väljer att inte chansa utan fixar de rätta fjädrarna istället.
Jag har faktiskt fjädrarna demonterade från bilen redan, den trasige ligger ibland metallskroten, men den hela har jag med mig för att kunna jämföra. Ska kolla om jag kan se färgmärkningen på den.
Ska ringa "din bil" (VAG) i ett annat reservdelsärende, ska kolla vad de tar för fjädrarna när jag ändå håller på. Förmodligen är det billigare från webben, men ibland är inte skillnaden så stor. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
Kee
| Sön 10 sep 2017 20:51 |
|
Kollade på fjädrarna i helgen och ingen av dem har någon synlig färgmärkning. Kanske var det någon billig eftermarknadsdel och inte korrekt för bilen? Det låter iofs rimligt då jag tyckte den såg nästan sänkt ut i fram.
Har ingen manual kvar och letade efter dekalen med PR-koder på karossen, men hittade ingen och blev genast osäker på om det ens sitter en sån på denna bil? Var ska jag leta? Dörrstolparna och motorrummet redan checkat. Sitter den i skuffen eller vid säkringsboxen kanske?
Har inte fått tummen ur och ringt Din Bil ännu, men ska göra det i veckan. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Sön 10 sep 2017 21:07 |
|
Skuffen under mattan. Din lokala vag handlare kan dock ge dej rätt färgmarketing. Dom ska ju kunna byta allt på din bil med korrekta delar I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Kee
| Mån 11 sep 2017 16:58 |
|
Tack för svaret, jag forskar vidare och återkommer. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
Kee
| Mån 18 sep 2017 18:50 |
|
För att återkoppla, jag har lagt ner ovanligt (t.o.m. för mig) mycket tid på detta och kommit fram till följande:
Jag har efter samtal med "Din bil" kommit fram till att fjädrarna för min bil heter "1J0 411 105BG" där de två sista bokstäverna på vanligt VAG-manér är de som byts ut mellan olika modeller. Eftersom "Din Bil" ville ha 1495kr/st för fjädrarna tyckte jag det var lite väl i saftigaste laget och väljer därför att leta upp dessa på annat håll. Medveten om att det inte alltid är så lätt att hitta rätt alla gånger.
Det som varit lite problematiskt för mig har varit att se något mönster då olika hemsidor ofta ger flera artikelnummer för en och samma artikel, vanligtvis för att de är kompatibla med varandra ändå. Ibland är detta enligt mig fullt tillräckligt, men ibland vill man vara säker på att det inte är godtyckligt. Ett sådant sätt tycker jag är att länka artikeln till vilken modell den är listad till, men även det har varit svårt att se mönster i.
Det verkar faktiskt som att det i princip bara finns en fjäder för sportchassiet, medan det kan variera mellan de lättare bensinarna, turbomotorerna, V5/VR6 och automatarna. Det jag kommit fram till och rätta mig gärna om ni tror jag har fel, är att TDin, delar fjädertyp med GTin (ev även tvålitrarn).
Min bil har PR-koden U62 som står för "suspension range 161 och det stämmer enligt ETKA med artikel "1J0 411 105BG", jag har annars ingen aning om hur länken mellan PR-koder och fjädrar hänger ihop. Men det känns skönt att få samstämmiga uppgifter från olika håll.
Jag har därför beställt en icke-märksefjäder med korrekt OE-referens för en fjärdedel av kostnaden. Hoppas jag inte gjort bort mig bara och varit dumsnål nu? Bilen är ju ändå rätt bra gammal, avställd i ett par år, obesiktad, lite rostig och närmar sig 30K-mil så det är ju inget man utrustar med de finaste av delar. Två märkesfjädrar från Tyskland skulle gå på en dryg tusing för paret, men jag tar en genväg och lägger hellre stålet på andra delar som behövs.
Kör en sista återkoppling när vagnen står på egna hjul igen. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|