laggen
Golf 4 1,6 -00 Ort: Årjäng |
| Lör 14 okt 2017 19:25 |
|
| Vw golf 4 1,6 2000 Jag har en antennförstärkare Med anslutningar för antennen Och en elledning Var kopplar jag in el ledningen
|
|
FaceTatau
Golf 2 CL -91 |
| Sön 15 okt 2017 10:48 |
|
Hej! om jag förstår dig rätt, att du undrar vart du ska ta strömmen ifrån, så kan du troligen koppla in dig på radions strömkabel, alternativt ta ström från cigarettuttaget
|
|
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm |
| Mån 16 okt 2017 16:30 |
|
Normalt sett har de moderna bilstereos som säljs idag en anslutning i kontaktstycket som bukar heta "power antenna" eller liknande. Den brukar vara blå till färgen har jag för mig.
Fördelen med att ansluta antennförstärkaren på denna kabel är att förstärkaren inte är spänningssatt när den inte används, dvs när bilen står still, eller när stereon är avstängd. Ansluter du på en konstantplus så finns det en liten risk att man får tjyvström som drar ur batteriet på sikt. Även felsökning om en säkring går tex kan försvåras av att man tar ström från olika ställen. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm |
|
Kee
| Tis 17 okt 2017 18:38 |
|
Precis den blå kabeln du illustrerar så tydligt, är den jag skriver om. Mata antennförstärkarens 12V plus från den. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
benkar
|
ronnylothman
Golf 2 1.8 cl -90 Ort: Bräcke |
| Tis 17 okt 2017 22:07 |
|
Får jag fråga varför du var tvungen att ha den där adaptern?
Är det inte iso i golf 4 till iso i bilstereon?
|
|
ultima
Golf 4 GTI -00 Ort: Norrköping |
| Tis 17 okt 2017 22:36 |
|
| ronnylothman skrev: | Får jag fråga varför du var tvungen att ha den där adaptern?
Är det inte iso i golf 4 till iso i bilstereon? |
Titta på stereon i nedre bilden, det är tillverkarens egna kontakt.
|
|
benkar
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 18 okt 2017 8:35 |
|
Det enda man behöver är just en fantommatning så antennförstärkaren får ström
kontakthylsorna i ISO-kontakten ska byta plats,
det ska gå 2st ständiga till stift 4 och 6 (gul med röd rand?) samt 12 volt bruten av tändningen till stift 7
6:an ska ut och isoleras med lite eltejp och en bit krympslang 7:an och 4:an ska byta plats
det går en pinne igenom kontakthuset som ska flyttas en bit och hylsorna pillas ur med hjälp av ett utvikt gem
fantommatning:
https://www.tme.eu/gb/details/zrs-sa-2/ … 4carmedia/
kabeln på enna ska gå till 6:an En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Kee
| Ons 18 okt 2017 8:36 |
|
Idag har i princip alla märkestillverkare ett eget "interface", dvs egen kontakttyp. Vissa budget- och noname-tillverkare kan ha ISO, men idag har man nog nästan lite tur om man hittar en stereo med ISO-kontakt, dock brukar adaptern till ISO alltid följa med vid köp av en ny stereo. Men jag håller med om att det ser ut som att det sitter en adapter för mycket hos bilen på bilden, mittdelen av kablaget borde kunna rationaliseras bort.
Den blå kabeln behövs bara om man har en extern enhet man vill "relästyra" genom stereon, de två vanligaste är nog antennförstärkare och slutsteg. Men även en elektriskt infälld antenn och liknande mer udda produkter kan man styra med den signalen. Man kan ha fullgod mottagning även utan förstärkaren, jag har faktiskt varit med om att jag fick bättre mottagning när jag kopplade bort förstärkaren ur en bil. Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|