Tänkte byta fjäder hö fram på en golf4 -99a.
har lossat allt,men e inte faan te o få drivaxeln att lossna från hjullagret.
tittar man på nätet,på instrutionsfilm,så lossar dom bara krängningsarmen o skruven te stötdämparen.
knackar ner fjäderbenet,lossar dämparen uppe o plockar bort dämpare o fjäder.
men de funkar inte i min verklighet.
utan ja har lossat dom 3 skruvarna till spindelleden,krängningstaget och skruven längst ner på dämparen.
allt är löst,men drivknutsaxeln vill inte släppa från hjullagret.
brukar ju bara o dra ut,kanske nåra lätta smällar me minisläggan, men ja har bänt o slatgit.
o den släpper inte.
ska man behöva avdragare,utdragare.
eller sitter de nån annan låsning också.
tacksam för tipps
Har du släppt på navmuttern? Du nämner den inte någon stans, men den behöver lossas för att axeln ska kunna glida ur sitt lagerläge. Lossas lättast med mutterpuffra, vet inte hur man låser axeln om man inte har en sån. Stor polygrip, svetstång, växel i?
På höger sida är drivaxeln längre, så den tar i den undre bärarmen om man försöker vinkla ner spindeln för långt. Men jag lyckades lirka ut spindeln efter att ha lossat på allt, spindelled, styrled, krängningshämmarstag, ABS-sensor, bromsok, bromsskiva, fjäderben och navmutter.
Har för mig att det inte gick att ta ut som ett komplett paket på just högersidan, men även jag hade lite bekymmer innan allt släppte, så jag minns inte detaljerna helt klart. Min bil är dessutom så rostig att kapmaskinen fick komma fram mer än en gång. Enda gången en avdragare behövdes var till styrlederna.
Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.