Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik |
| Lör 28 okt 2017 20:00 |
|
Har en Golf 7 2014 som snart gått 6000 mil.
Får upp meddelandet: Fel start-stopp på displayen. Jag åker iväg en sväng och går in i någon butiken och när jag kommer ut så fungerar start-stopp systemet igen. Det liksom kommer då och då.
Vad kan detta vara?
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Lör 28 okt 2017 20:45 |
|
Kan du se något i car menyn i stereon? Den finns en meny där som visar om alla villkoren för start/stopp är uppfyllda eller var som förhindrar att motorn stänger av sig (för låg batterispänning, för hög motortemperatur, för stort hjulutslag etc).
Jag hade själv felmeddelande för start/stopp ett tag. Det var när jag hade fel på vattentemperatur mätaren, eller rättare sagt på termostatspjällhuset och dess programvara. Då kopplade bilen bort start/stopp som en säkerhetsåtgärd. Men det låter lite otroligt att din bil skulle ha drabbats av det felet.
|
|
Nile
| Lör 28 okt 2017 21:20 |
|
Tyvärr kommer inte felet upp nu så jag kan inte gå in där och kolla. Mätte upp batteriet efter att jag hade kört bilen och den stod stilla i 2 timmar gav det 12.6 volt och när jag startat bilen laddade generatorn med 14.7 volt. Jag har inga felkoder när jag kopplar in felkodsläsaren just nu.
Kan det vara batteriet som spökar redan på bilen?
|
|
Blåbäret
| Lör 28 okt 2017 21:37 |
|
Du kan se batteriets laddning, enligt bilen, direkt i färddatorn. Det är bara att hålla inne trippmätarens reset knapp några sekunder.
https://youtu.be/UerbtSKytGY
|
|
Nile
| Lör 28 okt 2017 22:14 |
|
| Trycker jag det kombinationen just nu när start-stopp verkar fungera står det 70%.
|
|
Blåbäret
| Lör 28 okt 2017 23:16 |
|
Det låter normalt eller möjligtvis något lågt. Jag har för mig att min S.O.C. brukar ligga mellan 80 och 90.
Men om batteriet är dåligt, ska det verkligen komma ett felmeddelande att det är fel på start/stopp systemet då? Borde det inte vara att bilen beter sig precis som vanligt förutom att den inte stänger av sig lika ofta?
|
|
Nile
| Sön 29 okt 2017 0:17 |
|
| Jag tror de är så att när den känner av att batteriet ligger på en viss nivå så väljer den att stänga ner funktioner som inte behövs för att den ska fungera. Inte säker men tror det är så
|
|
Nile
| Sön 29 okt 2017 10:54 |
|
Batteriet efter använt bilen ger 12.6v och när den är aktiv med generatorn 14.7v. Efter att stått en natt ute 3 plusgrader visar batteriet 12.46v.
Batterstatusen SOC i bilen visar efter en natt ute 70% men när man kört en stund kan de gå upp till 80%.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|