Forum - Golf 4 (98-04) - Tempgivare Golf 4 -02

agw
Golf 4 Ort: Kungsbacka
Tis 31 okt 2017 8:38 Svara med citat
Min tempmätare började pendla och efter ett tag visade den ingen temperatur alls. Köpte en ny sensor för ca 300:- Art. nr 14-WS2604 och bytte den på bara 10 minuter. Tänk på att du tappar en del kylarsvätska när du byter. Ca 1,5l.
Sensorn sitter en bit in på höger sida om motorn. Sensorn är grön så den är lätt att hitta.
Lyft av insugslocket, lägg det åt vänster. Lossa några plastklämmor försiktigt och vik undan kablarna så att du kommer åt. Låt kontakten sitta kvar tills du får ut sensorn.
Lossa hållfjädern genom att sticka in en liten skruvmejsel och dra den uppåt. Dra ut den sista biten med en näbbtång. Lyft fram sensorn och byt till den nya. Nu rinner det ut en del kylarvatten...
I mitt fall satt packningen/o-ringen kvar i hålet men gick lätt att pilla ut med ett finger.
Montera den nya o-ringen på den nya sensorn och sätt tillbaka den i motorn. Spelar ingen roll hur sensorn är roterad. Lås fast den med hållfjädern.
Starta motorn och kontrollera att det är tätt.
Tänk på att kylvätskenivån i expansionskärlet inte stämmer nu. När motorn blir varm och termostaten öppnar blir det för lite vatten i systemet. I mitt fall ca 1,3 liter som jag fick fylla på.

(Motortyp BCB 1,6l)