Forum - Golf 7 (13-19) - Min golf "tappar fäste" och varvar under körning

Taccarino
Golf 7 1,2 TSI Ort: Borås
Fre 17 nov 2017 8:31 Svara med citat
Hej!

Har fått ett problem med min Golf-15 som gör mig lite fundersam och skulle vilja diskutera innan man lämnar in på verkstaden.

Under hösten har jag haft ett problem som endast dyker upp ibland och oregelbundet som visar sig att när man kör på motorväg (men har hänt vid lägre farter med). Det känns då som att motorn tappar fäste och varvar upp precis som det är glashalt. Det är inte halt kan tilläggas. Svårt att säga exakt när det sker men det kanske sker oftare vid kraftigare gaspåslag och i motlut. Men det är svårt att säga då det sker sällan.

Det var en incident i somras där man åkte förbi en olycksplats på en motorväg och körde på plastsplitter som gav upphov till en punktering. Det var efter detta som det har hänt men det behöver såklart inte vara någon koppling till detta men man känner sig som en astrolog som letar tecken över allt. En tid efter det fick man något felmeddelande kring ACC kopplat till liknande uppförande med urvarvning och hackande gång. Men det försvann när man startade om bilen. Det påtalade jag vid service men de hittade inget utan trodde att det var skit på sensorn.

Någon som har en gissning vad det kan vara? Vill gärna veta något innan man lämnar in på verkstaden så att de inte bara lämnar tillbaka utan att hitta något. Är det växellådan/koppling som knasar? Eller kan det vara någon elektroniksensor som spökar? Någon som haft liknande erfarenheter?

Lite frustrerande minst sagt.
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Fre 17 nov 2017 9:14 Svara med citat
Har du automat?
Taccarino
Fre 17 nov 2017 9:30 Svara med citat
FRS05 skrev:
Har du automat?

Nej det kanske jag skulle ha skrivit. Det är en manuell 1.2 l variant.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Fre 17 nov 2017 19:06 Svara med citat
Hur långt har bilen gått? 4 motion?
Taccarino
Fre 17 nov 2017 19:20 Svara med citat
Mranderz skrev:
Hur långt har bilen gått? 4 motion?

Bilen har gått ca 4000 mil. Det är ingen 4motion eller något extra utöver standard.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Fre 17 nov 2017 19:25 Svara med citat
Enligt din beskrivning så borde det vara fel på kopplingen. Har knappast med nämnda incidenter att göra.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Mranderz
Fre 17 nov 2017 20:31 Svara med citat
Lägg i högsta växeln i 50-60, full gas och stampa ner kopplingen och släpp upp den igen, bilen ska direkt sänka varvtalet. Sjunker varvtalet långsamt tyder det på sliten koppling. Håller med om att det är det enda troliga även om det verkar otroligt med så låga miltal.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 17 nov 2017 21:03 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Enligt din beskrivning så borde det vara fel på kopplingen. Har knappast med nämnda incidenter att göra.

Ja, låter som om lamellerna är slut.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Fre 17 nov 2017 21:51 Svara med citat
candyweiss skrev:
Ja, låter som om lamellerna är slut.

Eller så kan det ha kommit olja på kopplingslamellen, vilket kan ha orsakats av defekt packbox på motorns utgående axel. Om det är olja på kopplingslamellen så brukar det märkas när man startar från stillastående genom att bilen rister och att kopplingen är svårdoserad. Det räcker med lite olja så det är inte säkert att det blir en pöl under bilen. Slirar kopplingen som du beskriver så kommer felet bara bli värre.
candyweiss
Fre 17 nov 2017 22:36 Svara med citat
Helmut.K skrev:
Eller så kan det ha kommit olja på kopplingslamellen, vilket kan ha orsakats av defekt packbox på motorns utgående axel. Om det är olja på kopplingslamellen så brukar det märkas när man startar från stillastående genom att bilen rister och att kopplingen är svårdoserad. Det räcker med lite olja så det är inte säkert att det blir en pöl under bilen. Slirar kopplingen som du beskriver så kommer felet bara bli värre.

Om man har olja på lamellerna så hugger kopplingen rätt så rejält, så det hade nog TS reflekterat över.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Lör 18 nov 2017 11:38 Svara med citat
candyweiss skrev:
Om man har olja på lamellerna så hugger kopplingen rätt så rejält, så det hade nog TS reflekterat över.

Att en koppling skulle ta slut redan efter 4000 mil på en två år gammal bil måste vara extremt ovanligt. Åtminstone om man har nyttjat Mranderz yrkeskategori...

Det framgick inte om kopplingen i övrigt känns normal, därav mina funderingar

Om kopplingen slirar när man gör en funktionskontroll enligt Mranders instruktion så måste kopplingen bytas, oavsett orsak till slirningen
candyweiss
Lör 18 nov 2017 12:27 Svara med citat
Helmut.K skrev:
Att en koppling skulle ta slut redan efter 4000 mil på en två år gammal bil måste vara extremt ovanligt. Åtminstone om man har nyttjat Mranderz yrkeskategori...

Det framgick inte om kopplingen i övrigt känns normal, därav mina funderingar

Om kopplingen slirar när man gör en funktionskontroll enligt Mranders instruktion så måste kopplingen bytas, oavsett orsak till slirningen

Kan vara feljusterade från fabrik, som det var på min Golf med DSG7, efter ett par tusen mil fick jag bytt lamellerna på garantin.
bengtved
Golf 4 1,6-99 Ort: Robertsfors
Lör 18 nov 2017 13:00 Svara med citat
Kan varaTempgivare som spökar
Mranderz
Lör 18 nov 2017 15:34 Svara med citat
bengtved skrev:
Kan varaTempgivare som spökar

Nu blev jag nyfiken! Hur skulle det kunna påverka?
bengtved
Lör 18 nov 2017 17:12 Svara med citat
Har varit med om att motorn ökat i varv när jag kört Felet var Temgivaren som gav fel signaler till insprutningen, som om det var en kallstart.
candyweiss
Lör 18 nov 2017 17:31 Svara med citat
bengtved skrev:
Har varit med om att motorn ökat i varv när jag kört Felet var Temgivaren som gav fel signaler till insprutningen, som om det var en kallstart.

Men motorn kan inte öka i varv om du har växel i vid en viss hastighet, det är omöjligt om inte lamellerna är helt slut.
bengtved
Lör 18 nov 2017 18:25 Svara med citat
Du har rätt som du säger. Men lamellerna kan väl inte vara slut efter 4000 tusen mil med en manuell låda?
Blir spännande att höra vilket fel det kan vara.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Sön 19 nov 2017 18:43 Svara med citat
bengtved skrev:
Du har rätt som du säger. Men lamellerna kan väl inte vara slut efter 4000 tusen mil med en manuell låda?
Blir spännande att höra vilket fel det kan vara.

Klart dom kan, beror väl alldeles på körstil det Wink

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00