impendill
Ingen VW Ort: Göteborg |
| Tis 21 nov 2017 21:36 |
|
Idag när jag körde slutade start/stopp att fungera.
I infoskärmen står det "hög energiförbrukning". Detta trots att klimatanläggningen var av och inget annat kördes.
Det var -2,5 grader ute och motorn höll 90 grader.
Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Bilen är en Golf VII, 2015 men manuell låda.
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
| Tis 21 nov 2017 23:08 |
|
| Finns ju en elektrisk tillsatsvärmare på en del golfar som startar automatiskt om man inte stängt av den funktionen. Kan vara det?
|
|
impendill
| Ons 22 nov 2017 18:34 |
|
| Mranderz skrev: | | Finns ju en elektrisk tillsatsvärmare på en del golfar som startar automatiskt om man inte stängt av den funktionen. Kan vara det? |
Så kanske det kan vara.
Idag när jag körde och motorn fick upp lite temp efter ca 5-6 minuter fungerade det igen.
Dock när jag skulle köra hem på eftermiddagen så funkade det inte trots att motorn hade 90 grader.
Det stod då " motorn måste vara igång" på displayen för auto start/stopp.
Hur ser det ut på era bilar?
|
|
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte |
| Ons 22 nov 2017 18:55 |
|
| Det finns väl fler orsaker till att den inte använder start/stopp. Dålig kräm i batteriet? Kör du mycket korta sträckor? Då har bilen igång bilen för den vill ladda upp batteriet och använder således inte start/stopp.
|
|
impendill
| Ons 22 nov 2017 19:10 |
|
| FRS05 skrev: | | Det finns väl fler orsaker till att den inte använder start/stopp. Dålig kräm i batteriet? Kör du mycket korta sträckor? Då har bilen igång bilen för den vill ladda upp batteriet och använder således inte start/stopp. |
Jag körde ca 1.2 mil och då kom meddelandet "bilen måste vara igång" upp.
Jag fattade det som att den inte uppfattade att bilen var igång:)
Men det måste väl vara så att den vill att bilen ska vara igång och meddelar mig det istället för att stoppa?
Hur kollar jag batteriet?
|
|
Blackbird1100xx
Golf 7 SC TDI GT Ort: Uppsala |
| Ons 22 nov 2017 20:20 |
|
Efter du stängt av bilen så trycker du in knappen för nollställning av trippmätaren en stund.
Håll kvar, först kommer klocka upp sedan tror jag att det står batteristatus eller SOC.
Där ser du batteriets aktuella status
|
|
impendill
| Ons 22 nov 2017 20:22 |
|
| Blackbird1100xx skrev: | Efter du stängt av bilen så trycker du in knappen för nollställning av trippmätaren en stund.
Håll kvar, först kommer klocka upp sedan tror jag att det står batteristatus eller SOC.
Där ser du batteriets aktuella status |
Tack för tipset. Ska kolla i morgon.
|
|
Mranderz
| Ons 22 nov 2017 21:07 |
|
| impendill skrev: | Så kanske det kan vara.
Idag när jag körde och motorn fick upp lite temp efter ca 5-6 minuter fungerade det igen.
Dock när jag skulle köra hem på eftermiddagen så funkade det inte trots att motorn hade 90 grader.
Det stod då " motorn måste vara igång" på displayen för auto start/stopp.
Hur ser det ut på era bilar? |
När det står så är det ett tecken på att partikelfiltret kör en rengöringsprocedur. Tomgången är då också förhöjd till ca 1.000 varv. Vid det tillfället ska ss inte heller fungera.
|
|
impendill
| Tor 23 nov 2017 6:09 |
|
| Mranderz skrev: | | När det står så är det ett tecken på att partikelfiltret kör en rengöringsprocedur. Tomgången är då också förhöjd till ca 1.000 varv. Vid det tillfället ska ss inte heller fungera. |
Inte på en bensinare va?
|
|
impendill
| Tor 23 nov 2017 6:28 |
|
| Blackbird1100xx skrev: | Efter du stängt av bilen så trycker du in knappen för nollställning av trippmätaren en stund.
Där ser du batteriets aktuella status |
Hej,
SOC 90% stod det efter att jag kört 1.2 mil till jobbet idag.
Vad betyder det? Bra eller dåligt ?
|
|
Mranderz
| Tor 23 nov 2017 8:08 |
|
Inte på en bensinare nej. SOC 90% är väl normalt. Svårt att sia om vad det kan vara. Stolsvärme, ytterspegelvärme, bakrutevärme mm som drar ström.
Är det en liten bensinare du har ska du inte gå för mycket efter vattentempen. Den kan visa att motorn ser varm o go ut men ändå vara långt från sanningen. Har du då valt att ha mycket värme i kupen kommer ss inte fungera då motorn kommer behöva vara igång för att tillgodose värmebehovet.
Det omvända gäller också varma dagar med full ac på.
|
|
impendill
| Tor 23 nov 2017 8:13 |
|
| Mranderz skrev: | Inte på en bensinare nej. SOC 90% är väl normalt. Svårt att sia om vad det kan vara. Stolsvärme, ytterspegelvärme, bakrutevärme mm som drar ström.
Är det en liten bensinare du har ska du inte gå för mycket efter vattentempen. Den kan visa att motorn ser varm o go ut men ändå vara långt från sanningen. Har du då valt att ha mycket värme i kupen kommer ss inte fungera då motorn kommer behöva vara igång för att tillgodose värmebehovet.
Det omvända gäller också varma dagar med full ac på. |
Det är 1.2 tsi.
Idag funkade det dock fint trots att det stod ” motorn måste gå”.
|
|