Forum - Golf 4 (98-04) - Montera enbart kupévärmare

mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö
Mån 25 sep 2017 6:53 Svara med citat
Hej,

Monterade i min GTI kupé- och motorvärmare förra året från Defa. Är supernöjd med installationen men den var ganska dryg och kostsam.

Inför vintern tänkte jag montera enbart kupévärmare på frugans Golf 4 1,6L variant. Någon som har gjort en enkel lösning för enbart kupévärmare? Vill inte lägga 1000kr bara för att få Defas kablar in i kupén.

//Martin
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 25 sep 2017 9:18 Svara med citat
mawe skrev:
Hej,

Monterade i min GTI kupé- och motorvärmare förra året från Defa. Är supernöjd med installationen men den var ganska dryg och kostsam.

Inför vintern tänkte jag montera enbart kupévärmare på frugans Golf 4 1,6L variant. Någon som har gjort en enkel lösning för enbart kupévärmare? Vill inte lägga 1000kr bara för att få Defas kablar in i kupén.

kanske inte enklare, men åk förbi n bilskrot. Du brukar kunna fynda motorvärmardelar för 50:- sladden, grenkopplingen etc. Då kan du få till alla laddar etc för 250-300:-, kupevärmare tar de kanske 150-200:- för. komplettera med en ny motorvärmare för allt du sparat mot att köpa nytt Very Happy
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm
Mån 25 sep 2017 18:12 Svara med citat
Man kan ju helt sonika bara "installera" en bit "skarvkabel" i bilen, som man drar genom någon bra kabelföring in i kupén, klart billigast och enklast, men inte särskilt snyggt/säkert kanske?

Annars kan man ju hålla utkik efter beggat på skroten som redan tipsats om, men även via annonser på nätet och på forum, går nog att få det lite billigare än flång nytt och då är det ju bara dumsnålt att inte även installera motorvärmare oftast säljs de i "kit"

1000kr lät annars inte så mycket, men du kanske bara syftade på en kabel och inte hela installationen? Då kan jag förstå att man väljer bort motorvärmaren.

Överväger själv att byta ut min gamla slitna calix-installation mot nytt, får se om det blir av och vad det blir. Sugen på motorvärmare med cirkulationspump, men jag måste läsa på lite mer...

Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
mawe
Mån 25 sep 2017 22:27 Svara med citat
Kee skrev:
Man kan ju helt sonika bara "installera" en bit "skarvkabel" i bilen, som man drar genom någon bra kabelföring in i kupén, klart billigast och enklast, men inte särskilt snyggt/säkert kanske?

Annars kan man ju hålla utkik efter beggat på skroten som redan tipsats om, men även via annonser på nätet och på forum, går nog att få det lite billigare än flång nytt och då är det ju bara dumsnålt att inte även installera motorvärmare oftast säljs de i "kit"

1000kr lät annars inte så mycket, men du kanske bara syftade på en kabel och inte hela installationen? Då kan jag förstå att man väljer bort motorvärmaren.

Överväger själv att byta ut min gamla slitna calix-installation mot nytt, får se om det blir av och vad det blir. Sugen på motorvärmare med cirkulationspump, men jag måste läsa på lite mer...

Tack för tipsen. Vill helt enkelt inte offra för mycket på bilen då jag inte vet hur länge jag har kvar den!

//Martin
Kee
Ons 27 sep 2017 8:31 Svara med citat
Minsta ansträngningen blir ju då att installera en bit kabel i bilen. Jag föreslår en bra gummikabel som är lätt att dra och tål temperaturskiftningar. Företrädesvis klär man in denna bit kabel i skyddande flexslang och naglar fast den med buntband.

Sen gäller det väl bara att bestämma sig för var man vill ha det yttre kontaktstycket. Känns ju säkrast/torrast högt upp i motorrummet, men då får man poppa huven varje gång man ska ansluta kupévärmaren

maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 27 sep 2017 19:50 Svara med citat
Kee skrev:

Värmare med cirkpump, är det en som drivs på bränslet då eller en elektrisk?
Kee
Ons 27 sep 2017 21:55 Svara med citat
Nej det finns lite olika elektriska lösningar och det är dessa jag syftar på. Hos en vanlig Golf ska det räcka med en passiv modell på 500W i 2-3h enligt vad jag läst mig till.

Men jag har även en transporter Tdi med mycket större kylsystem och den tar lång tid på sig att bli varm med befintlig installation. Vet ej om min modell har extern cirkulationspump och om den går när värmaren går eller ens hur stor effekt värmaren utvecklar, ska undersöka hur det ser ut idag innan jag går vidare.

Så en annan lösning jag sneglat på är nytillverkade slangvärmare med inbyggd cirkulationspump, finns i olika effekter och utföranden. Jag är dock skeptisk till kvalitén, skulle gärna höra lite utlåtanden från folk som prövat. Här är ett exempel:

http://www.anabint.se/Produkter_Bildelar_Motorvarmare.html

Hos märkesleverantörerna finns lösningar med extern cirkulationspump som komplement till slangvärmaren. De kostar ju en del såklart, men då vet man att man har kvalité. Jag tror egentligen det är vettigare med en pump istället för högre effekt hos själva värmaren, dvs att pumpen ger en tillräcklig förbättring för en bråkdel av energiåtgången..

Och man bör tänka på att om man går upp i effekt hos motorvärmaren, då bör man gå ner i effekt hos kupévärmaren som kompensation. Såklart lite beroende på matningen till bilen, dvs om man har 10 eller 16A, men jag gillar inte att anstränga anslutningskabeln för mycket, det brukar bli ganska varmt vid kontakten i fronten på bilen redan vid 10A, trots att de är märkta med 16A (har jag för mig). Till en större kupé är det nästan nödvändigt med en kupévärmare på åtminstone 1500W tycker jag och då är det bara ca 700W kvar till motorn vid full kapacitet för 10A.

mawe
Sön 01 okt 2017 21:52 Svara med citat
Igår åkte jag till den lokala skroten och plockade på mig ett antal Defa kablar (typ dubbel uppsättning). Betalade 100 kr och monterade de enkelt i Golfen. Samma antal kablar hade gått på 1000 kr på Mekonomen. Nu fattas bara en vettig kupevärmare i slimformat.

Tack för tipsen Smile

//Martin
Ipilot95
Golf 4 1.6 2003 Ort: Österåker
Mån 11 dec 2017 16:31 Svara med citat
Låter billigt och bra. Vilken väg tog du in kabeln i kupen?
mawe
Mån 11 dec 2017 22:02 Svara med citat
Intill huvudbromscylinern. Finns en svart plugg som man kan ta bort. Dock fick jag göra hålet några mm större för att få igenom kabeln.

//Martin