Forum - Golf 7 (13-19) - Extrabas inkoppling?

LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Lör 04 feb 2017 9:33 Svara med citat
Halloj alla "Golfare"!
Häromdan hittade jag en låt på mitt SD-kort som lät fruktansvärt bra. Jag skruvade upp volymen/basen för att plocka ut de lägre tonerna, men högtalarsystemet kroknade. Alltså inte volymässigt, utan de kunde inte återge de lägre tonerna.Jag har dock upptäckt att det finns lågnivåuttag i handskfacket inbyggda enheten.
Jag tänkte ha en platt subbas placerad under förarsätet, men hur/varifrån tar jag dit strömmen på ett enkelt sätt?
Orkar den inbyggda enheten driva subbasen direkt eller måste man ha separat strömmatning också?
Tack för hjälpen!
Mvh Laszlo
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Lör 04 feb 2017 13:37 Svara med citat
Jag tycker att ljudet i golfen suger!
Funderar på att byta ut högtalarna fram mot något bättre.
Svar på din fråga: Om du ska installera en subbas bör den ha ett separat slutsteg, stereon lär aldrig orka driva en bas.
LaszloG
Lör 04 feb 2017 14:40 Svara med citat
Tack för svaret!
Jag vill inte ändra någonting oåterkalleligt i bilen, därför tänkte jag på följande: https://www.netonnet.se/art/ljudbild/bilstereo/basslutsteg/phoenix-gol d-z8150/216986.9096/
Den har inbyggd slutsteg och jag behöver höja basen lite mer än jag har det nu.
Bilen har annars tillräckliga volymresurser för mig, bara basen saknas lite.
Alltså hur kopplar man in den på det smidigaste sättet?
Mvh Laszlo
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 04 feb 2017 15:21 Svara med citat
LaszloG skrev:
Tack för svaret!
Jag vill inte ändra någonting oåterkalleligt i bilen, därför tänkte jag på följande: https://www.netonnet.se/art/ljudbild/bilstereo/basslutsteg/phoenix-gol d-z8150/216986.9096/
Den har inbyggd slutsteg och jag behöver höja basen lite mer än jag har det nu.
Bilen har annars tillräckliga volymresurser för mig, bara basen saknas lite.
Alltså hur kopplar man in den på det smidigaste sättet?
Mvh Laszlo

Jag är intresserad av samma sak, tycker ljudet förutom basen är lagom för mitt bilkörande.
Vet ju av egen erfarenhet att det är basen som gör det mesta. Har en hemmabio med 5 små sateliter och en bra bas. Det går att spela fullt tillräckligt i en lägenhet med det.
Så jag följer tråden med intresse Regular Smiley
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Lör 04 feb 2017 15:37 Svara med citat
Har inte hört talas om att det går att koppla på en bas via befintliga utgångar men låter intressant, ska kollas upp.
LaszloG
Tis 07 feb 2017 11:16 Svara med citat
Tilläggsinfo för inledande ämnet:
Alltså finns det någon lågnivåutgång bakom CD-enheten i handskfacket?
12V för drivning kan jag enkelt ta från cigguttaget och strömmen därifrån räcker för drivning -20A säkring ska tåla teoretiskt för 240W uttag.
"Stereon" har föjadne systemsiffror som jag såg under menyn:
Artikelnr apparat: 5G0035819
Maskinvara: 039
Programvara 0170
Tack för hjälpen!
LaszloG
Ons 08 feb 2017 7:20 Svara med citat
Dåliga nyheter ang extrabasen. Men jag ger inte upp än.
Iaf så fick jag svar från Magnus M. Bilcentrumgruppen i Krstd:
"Det finns en original extrabas att montera, men då måste vi installera utrustningen då det behövs kodas in med våra verkstadsdatorer.
Prisbilden ligger på ca 7500 kronor, är du intresserad så tar jag gärna fram ett exakt pris.
Det är möjligt att det finns eftermarknads utrustning som inte behöver kodas in, men tyvärr så har jag ingen info om detta."
Jag har en tanke att plocka ut lågnivåsignalen från antingen USB, eller minitele från uttag i luckan framför vxl-spaken. Om det går alltså...
Annars verkar det vara hyffsat komplicerad med scotchlok-uttag på bef kablage bakom cd/dvd enheteni handskfacket.
Summa summarum så ni (vi alltså) som behöver mer pondus i ljudbilden tänk på det nästa gång ni köper ny bil och glöm inte att kryssa i bland tillvalen. Då blir det fabriksmonterad och korrekt inkopplad. Med garanti.
Jag lär återkomma senare om USB/minitele (o)möjligheten.
Ha enbra dag! Mvh Laszlo
nic2
Golf 7 1,2 TSI -16 Ort: Ödeshög
Ons 08 feb 2017 13:56 Svara med citat
Kolla denna länk, verkar ju gå att ansluta själv.
https://www.alpine.co.uk/p/Products/SingleView/SPC-600G7
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 08 feb 2017 21:20 Svara med citat
Funderar...det finns ju högnivå till lågnivå? Alltså en liten pryl du kopplar på befintliga högtalares kablar och som gör om signalen till lågnivå? Borde väl fungera utan att behöva koda om något?
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 08 feb 2017 21:21 Svara med citat
Biltema 109 kr t.ex. googla högnivå-omvandlare.
LaszloG
Tor 09 feb 2017 8:11 Svara med citat
Ska kolla med kjell om deras minitele till RCA (lågnivå) tar signalen från det lilla uttaget framför vx-spaken. Eller om signalem är tillräcklig för att ge till subbas-stärkaren som lågnivåsignal. Sedan är det ju stärkaren som har ett variabelt lågpassfilter och således tar hand om resten.
Det är liksom poängen här också att inte rubba/skarva på det bef kablaget och att evt flytta arrangemanget till en annan bil (med minitele uttag, alt rena RCA-lågnivå) vid behov.
Vill man mickla med signalen och tar den ut direkt från huvudenhetens baksida, då kan man likagärna ta högtalarsignalen direkt till stärkaren utan att gå via en omvandlare och extra kabelarbete. Det är just det jag vill undvika på ett smidigt (och billigt) sätt.
Återkommer.
Ha en bra dag! Mvh Laszlo
LaszloG
Tor 09 feb 2017 8:39 Svara med citat
Pratade med kjäll (&co):s kundtjänst och enligt de så finns det minitele uttag, så finns det signal ut också. Så att deras Art. 39680 eller liknande skulle fungera som lågnivåsignal till subbas-stärkaren.
Ska testa sen när basen har kommit.
Ha de'!
ps. Skall du bygga baslådan själv, så glöm inte att ha en anpassad (för)stärkare för subbasen eller ställ in lågpassfiltret rätt.
LaszloG
Lör 11 feb 2017 11:38 Svara med citat
Hmm. Det är jo svårare än jag trodde från början. Den minitele uttag som finns i lådan framför vx-spaken är bara ingång, dvs ingen signal ut. En annan möjlighet som jag undersöker är denna från kjälle:
Linocell Bluetooth-mottagare med APTX 3,5 mm Musikmottagare med APTX Art. 94775
Frågan är om bilens bluetooth kan ha två anslutna enheter samtidigt? Dvs min mobil ansluts automatiskt, men denna manick skulle vara ansluten typ permanent, eller lika automatiskt som mobilen när man slår på strömmen. Kan det gå?
Vore perfekt och då skulle man kunna ha subbasen (med stärkaren) i princip var som helst där man har 12V. Exvis i bagagerummet.
Ha en fin helg!
Mvh Laszlo
candyweiss
Lör 11 feb 2017 11:52 Svara med citat
LaszloG skrev:
Linocell Bluetooth-mottagare med APTX 3,5 mm Musikmottagare med APTX Art. 94775

En länk för intresserade https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/musikmottagare-san dare/linocell-bluetooth-mottagare-med-aptx-3-5-mm-p94775
candyweiss
Lör 11 feb 2017 11:56 Svara med citat
LaszloG skrev:
Frågan är om bilens bluetooth kan ha två anslutna enheter samtidigt? Dvs min mobil ansluts automatiskt, men denna manick skulle vara ansluten typ permanent, eller lika automatiskt som mobilen när man slår på strömmen. Kan det gå?

Den kommer ju inte att tillhöra bilens Bluetooth så det borde fungera perfekt, bara bluetoothsignalen når subben i bagaget. Men du måste ju ta signal någonstans från stereon?

Edit. Du menar alltså att du ska skicka signal till bilstereon och subben från mobiltelefonen samtidigt?
Misstänker att det kommer inte att fungera.
Det måste väl finnas signal ut från stereon någonstans? Annars blir det svårt att lösa.
LaszloG
Lör 11 feb 2017 12:09 Svara med citat
Tack "candyweiss"!
Jag tänkte inte på det förrän du nämnde (jobbade nattskift så hjärnan behöver mer kaffe...). Subbasen behöver inte kommunicera med bilstereon, så den behöver inte registreras heller i bilens system. Bara plocka upp signalen från bilens sändare.
Tänkte bara på en sak. Om man står vid tex ett rödljus och en svart BMW med mörka rutor glider upp jämsides med mig, får jag ljuvliga fjärrantoner i min subbas? Eller tar den in bara sas den egna bilens "registrerade" signaler til min stärkare?
Ha de'! Och tack för länken!

ps: Sidoeffekt. När frugan ringer så får rösten en finfin basförstärkning eftersom bluetooth-en och bilens högtalare sas synkroniseras och får (telefon)ljudet således från alla (!) högtalare, inkl subbasen...
candyweiss
Lör 11 feb 2017 12:31 Svara med citat
LaszloG skrev:
Tack "candyweiss"!
Jag tänkte inte på det förrän du nämnde (jobbade nattskift så hjärnan behöver mer kaffe...). Subbasen behöver inte kommunicera med bilstereon, så den behöver inte registreras heller i bilens system. Bara plocka upp signalen från bilens sändare.
Tänkte bara på en sak. Om man står vid tex ett rödljus och en svart BMW med mörka rutor glider upp jämsides med mig, får jag ljuvliga fjärrantoner i min subbas? Eller tar den in bara sas den egna bilens "registrerade" signaler til min stärkare?
Ha de'! Och tack för länken!

ps: Sidoeffekt. När frugan ringer så får rösten en finfin basförstärkning eftersom bluetooth-en och bilens högtalare sas synkroniseras och får (telefon)ljudet således från alla (!) högtalare, inkl subbasen...

Hälsa frugan Laughing
Nä du ska inte kunna få in någon annans signal.
Köp en på Kjelle och testa med någon annan högtalare så ser du ju om det fungerar, bara att lämna tillbaka annars. Det är ofta jag gör så, tar hem och testar för att sedan behålla eller lämna tillbaka. Men fårga för säkerhets skull först så att dom tar tillbaka den Regular Smiley
LaszloG
Lör 11 feb 2017 12:55 Svara med citat
Oki. Men det måste vara en aktiv högtalare. Då är det likabra att man köper subbasen redan nu. Skulle det inte funka i Golfen så kan den funka i jänkaren på sommaren.
Jag har dock en liten farhåga. Alltså om jag följer ljudets väg från USB-stickan till bilstereon och vidare till bilens inbyggda högtalare på den ena grenen; och via den andra till subbasen från bilstereon > bluetooth-en därifrån vidare > till bluetooth-mottgaren > till stärkaren och delningsfiltret där > och ut till mina öron via basen.
Det är ett antal steg som fördröjer basensljudvågor litetgrand vid varje omvandlingskrets. Blir inte den sista basvågen en aning fördröjd jämfört med vad som kommer ut från bilens originalhögtalare?
Jag vet att det handlar om kanske någon tiondel millisekund men öronen är rätt känsliga för att höra tidsskillnaderna.
Vad säger de mer inbitna HiFi läsarna om det?
Magoo_c4
Golf 6 TDI BMT - 13 Ort: Kristianstad
Tis 10 apr 2018 12:59 Svara med citat
Tror INTE du ska köra med bluetooth till basen bara, detta då bluetooth brukar kunna ha lite fördröjning i sig.
Jag har en golf6 tdi bmt med en rcd310 och tänkte koppla in mig på bakdörrarna mha lågnivåsomvandlare. dvs på högtalaren sätta fast kablar som leds bak och sedan hög->lågnivå vid steget. kommer ha en låda där med 2 st 8" basar och ett 2*400w steg.
grejerna ligger i garaget, men tiden finns inte förrens i sommar när jag är föräldraledig.

Kör Golf 2013 1.6 TDI BMT med SMO steg1 (154.1 hk på dynon)
Rotnin
Golf 7 1.6 tdi Ort: Umeå
Ons 23 maj 2018 5:59 Svara med citat
Är det någon som vet ifall originalstereon har en RCA-output eller subwoofer preout?
Magoo_c4
Golf 6 TDI BMT - 13 Ort: Kristianstad
Ons 23 maj 2018 6:03 Svara med citat
Rotnin skrev:
Är det någon som vet ifall originalstereon har en RCA-output eller subwoofer preout?

inte säker på hur det är på golf 7, men på 6:an finns det många olika stereos. jag skrev i det forumet hur jag gjorde med min där det sitter en rcd310