davvarn
Golf 7 1.4 TSI -14 Ort: Västervik |
| Sön 31 dec 2017 13:33 |
|
Tjena!
Ville bara kolla om det är värt pengarna att köpa BSR-chiptrim nu när det är 20% rabatt(6392:- med en egen PPC3)?
Har en Golf MK7 1.4 TSI (-14) med 122 hästar.
Kommer jag att märka en stor skillnad?
Tänkte även en sak med PPC3-enheten, går den att använda till olika bilar, bara att ladda in programvaran genom datorn? En i släkten som är sugen på att uppgradera sin Volvo V40 T2, men går det då att använda enheten till båda bilarna. Och sedan byta tillbaka lika lätt?
Tänkte även, går det på enkelt/ekonomiskt sätt att "förstärka" avgasljudet lite, som samtidigt är lagligt?
Ta bort/byta ut bakre ljuddämparen? Bilen låter lite tråkig när den är varm och går på tomgång.
Har ej tillgång till något garage, så gärna något där man inte behöver krypa under hela bilen är att föredra
Mvh.
|
|
Frosnam
Golf 7 R och en 2.0 TDI 4M Ort: Nynäshamn |
| Sön 31 dec 2017 20:24 |
|
Har BSR steg 1 till min 150-hästars dieselgolf. Den får då 194 hk vilket jag inte tvivlar på för det blev en helt annan bil - även om den var rätt rask innan också, men kraften kommer tidigare och håller i sig längre. Dock vinner man inte så mycket på att varva en dieselbil.
En PPC3 är låst till EN bil, dock så kan man flytta den till någon annan bil ihop med köp av trim. Du kan dock inte flytta tillbaka PPC3 till den gamla bilen igen sedan.
Jag har två PP3, en till golfen och en till min XC70 - vilket jag är glad för, eftersom trimmet försvinner på Volvon när de uppdaterar mjukvaran på service, så jag får lägga in trimmet på nytt igen.
Dessutom så tar jag bort trimmet inför besiktning och tar bort felkoderna som blir av trimmet.
BSR säger att besiktningen inte ska kunna märka att bilen är trimmad, men på min bil så får jag felkoder om att bilen har tuning-programvara. Osäker dock på ifall besiktningen ser det med apparat som de kopplar in i diagnostikuttaget.
Ser ut som att du får 162 hk med BSR-trim på din bil, det är 40 hk mer och lär märkas.
Är lite osäker på om trimmet försvinner ur golfen när den är på service. Det är nästan bara frugan som kör den bilen. Men jag ska testa att koppla in PPC3 i den bilen om någon dag och se vad apparaten säger, "Trimma med steg1" eller "Återgå till original". Men som sagt, det är rätt bra klipp i bilen sedan innan och jag kör den för sällan för att känna någon skillnad.
Min volvo har 209 hk i original och med BSR steg 1 så får jag 252 vilket känns ordentligt. Det är ju en ganska tung bil och i original så känns 209 hk lite för lite. 252 är mycket mer rätt till bilen, som inte känns ett dugg ansträngd längre. Mycket bättre tryck på 5:an också.
Kör på säger jag, tror inte du ångrar dig!
|
|
davvarn
| Mån 01 jan 2018 20:00 |
|
| Frosnam skrev: | Har BSR steg 1 till min 150-hästars dieselgolf. Den får då 194 hk vilket jag inte tvivlar på för det blev en helt annan bil - även om den var rätt rask innan också, men kraften kommer tidigare och håller i sig längre. Dock vinner man inte så mycket på att varva en dieselbil.
En PPC3 är låst till EN bil, dock så kan man flytta den till någon annan bil ihop med köp av trim. Du kan dock inte flytta tillbaka PPC3 till den gamla bilen igen sedan.
Jag har två PP3, en till golfen och en till min XC70 - vilket jag är glad för, eftersom trimmet försvinner på Volvon när de uppdaterar mjukvaran på service, så jag får lägga in trimmet på nytt igen.
Dessutom så tar jag bort trimmet inför besiktning och tar bort felkoderna som blir av trimmet.
BSR säger att besiktningen inte ska kunna märka att bilen är trimmad, men på min bil så får jag felkoder om att bilen har tuning-programvara. Osäker dock på ifall besiktningen ser det med apparat som de kopplar in i diagnostikuttaget.
Ser ut som att du får 162 hk med BSR-trim på din bil, det är 40 hk mer och lär märkas.
Är lite osäker på om trimmet försvinner ur golfen när den är på service. Det är nästan bara frugan som kör den bilen. Men jag ska testa att koppla in PPC3 i den bilen om någon dag och se vad apparaten säger, "Trimma med steg1" eller "Återgå till original". Men som sagt, det är rätt bra klipp i bilen sedan innan och jag kör den för sällan för att känna någon skillnad.
Min volvo har 209 hk i original och med BSR steg 1 så får jag 252 vilket känns ordentligt. Det är ju en ganska tung bil och i original så känns 209 hk lite för lite. 252 är mycket mer rätt till bilen, som inte känns ett dugg ansträngd längre. Mycket bättre tryck på 5:an också.
Kör på säger jag, tror inte du ångrar dig! |
Låter kanon!
Tråkigt att det inte går att flytta PPC:n fram och tillbaka som man vill. Men annars låter det topp!
Men sen så tycker jag det skulle vara märkligt om man fick avslag/bilen inte gick igenom pga en motoroptimering, a.k.a. chiptrim. Det är ju inte som så att bilen släpper ut mer avgaser/helt plötsligt blir en trafikfara med fler hk.
Förståeligt om man lämnar in bilen hos en auktoriserad verkstad för service eller dylikt kanske.
Om man skulle lämna in den på besiktning med trim "igång", vad är det värsta som kan hända tror du?
En tillsägelse eller att bilen inte går igenom? Kanske du inte kan svara på, men om någon kan så svara gärna.
Men vet du något om man törs göra en s.k. "muffler delete".
D.v.s ta bort bakre ljuddämparen. Man ska ju hålla sig under en viss max dB för att bilen ska vara laglig.
Men svårt att mäta upp det i mitt tycke. Annars byta ut bakre ljuddämparen till något som släpper ut mer ljud.
Är detta något som besiktningen kan anmärka?
Bilen ger ifrån sig lite smått tråkigt avgasljud, original. Så om det finns något knep för att få den att låta lite mer, så tipsa gärna. Helst så ekonomiskt som möjligt.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Mån 01 jan 2018 21:38 |
|
| davvarn skrev: | Låter kanon!
Tråkigt att det inte går att flytta PPC:n fram och tillbaka som man vill. Men annars låter det topp!
Men sen så tycker jag det skulle vara märkligt om man fick avslag/bilen inte gick igenom pga en motoroptimering, a.k.a. chiptrim. Det är ju inte som så att bilen släpper ut mer avgaser/helt plötsligt blir en trafikfara med fler hk.
Förståeligt om man lämnar in bilen hos en auktoriserad verkstad för service eller dylikt kanske.
Om man skulle lämna in den på besiktning med trim "igång", vad är det värsta som kan hända tror du?
En tillsägelse eller att bilen inte går igenom? Kanske du inte kan svara på, men om någon kan så svara gärna.
Men vet du något om man törs göra en s.k. "muffler delete".
D.v.s ta bort bakre ljuddämparen. Man ska ju hålla sig under en viss max dB för att bilen ska vara laglig.
Men svårt att mäta upp det i mitt tycke. Annars byta ut bakre ljuddämparen till något som släpper ut mer ljud.
Är detta något som besiktningen kan anmärka?
Bilen ger ifrån sig lite smått tråkigt avgasljud, original. Så om det finns något knep för att få den att låta lite mer, så tipsa gärna. Helst så ekonomiskt som möjligt. |
Varför inte köpa en bil med den effekt du vill ha och bilen, skatten, service, försäkring mm är anpassat därefter.
|
|
davvarn
| Tis 02 jan 2018 17:39 |
|
| candyweiss skrev: | | Varför inte köpa en bil med den effekt du vill ha och bilen, skatten, service, försäkring mm är anpassat därefter. |
Därför att jag kände inte för att lägga ca 20-30 papp extra för 20 extra hästkrafter kanske.
Men kanske blir längre fram istället. Eller om jag skippar det. Och fixar en R eller GTI om ca 2 år istället eller om det blir ett helt annat bilmärke, vad vet jag.
Finns lite finesser som jag saknar.
Men vet nu iallafall att det gör skillnad med chiptrim, vilket kan vara bra att veta framöver.
|
|
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala |
| Tis 02 jan 2018 18:20 |
|
| Jag har läst att om man har DSG bör man inte chippa bilen.
|
|
Fx
Tiguan 2017 |
| Tis 02 jan 2018 19:57 |
|
BSR anger 262Nm efter effektökning. TSI1.4 140/150 med samma låda har 250Nm. Förra Polo GTI 1.8t gav också 250Nm. Det borde inte vara någon större fara att timma.
Bilen blir olaglig med trim utan att göra en ny registreringsbesiktning. Det här kommer troligtvis aldrig någon att kontrollera, men man bör vara medveten om det.
Att ta bort slutburken eller sätta på sportdämpare på en sån här bil skulle jag aldrig göra. Det enda som händer är att du får mer buller i kupén, till vilken nytta? Sånt här är j-vligt störande på långresor. Såvida du inte är 18 och vill stå och torrgasa vid korvkiosken..
|
|
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte |
| Ons 03 jan 2018 12:34 |
|
| Jag säger som någon annan, bättre att köpa en annan bil som gjord för det du är ute efter.
|
|
Adamstenholm
Golf 7 1,6 tdi 4motion Ort: Sundsvall |
| Ons 03 jan 2018 20:24 |
|
| Haha Värst va vuxet det blev här på fourmet. Klart han ska trimma det har ju folk gjort i alla tider.
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Ons 10 jan 2018 18:39 |
|
Vuxenhet kan ju också utryckas som högre mognadsgrad. I övrigt kan jag personligen hålla med, om att det är bättre att köpa den bil man vill ha från början. Den här typen av EPA-trim, gärna adderat med mörklagda rutor, fläskfälgar och stötiga och bullriga däck, skulle iaf jag hålla mig borta ifrån.
För mig blir det också en gåta, att man vill göra bilen bullrigare än den är. Går den fortare då ?
|
|
davvarn
| Ons 10 jan 2018 19:52 |
|
Sjukt tråkiga och meningslösa svar man får här då.
Har iallafall bestämt mig att vänta med det, eller kanske struntar i chippning.
|
|
Fx
Tiguan 2017 |
| Tor 11 jan 2018 5:47 |
|
Tråkiga svar? Vad vill du ha för svar som skulle vara roligt?
Att det blir skillnad att gå från 122hk/200Nm till 162hk/262Nm är väl givet.
Priset är väl inte mycket att funder på. Vill du ha så köp, avstå om du tvekar.
|
|
wide
Golf 8 Ort: Uppsala |
| Tor 11 jan 2018 11:33 |
|
| davvarn skrev: | Sjukt tråkiga och meningslösa svar man får här då.
Har iallafall bestämt mig att vänta med det, eller kanske struntar i chippning. |
Tycker du ska köra en chippning på denna!. Har som sagt en sådan som du har och en GTi och. Men egentligen så är din mer skön att köra "kvickt" med i stan än GTIn. Så lite chip på den vore ju lysande..
Men GTI är galen skön i olagliga farter
GTI 245Hk
https://youtu.be/AZK1kGQOqCA
GT 140hk
https://youtu.be/zD0dYI0pG3E
|
|
homestream
Golf 7 GT 1,4 TSI 140 -15 Ort: Enköping |
| Fre 12 jan 2018 11:35 |
|
Jag installerade BSR i min TSI 140 i november, och bilen känns mycket piggare.
Angående DSG, så tror jag inte BSR, som är en stor aktör på tuning i Sverige, skulle kunna sälja trim till Audi/Vw/Skoda om det gjorde så att DSG-lådan rasade.
För mer ljud kan du ta bort ljuddämparen mitt under bilen, och ersätta med ett rakt rör.
Det finns massor av videos på youtube om det, sök på ”vw golf tsi resonator delete”.
Ex: https://youtu.be/OhcIkcL05Is
Mvh
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
|
n0b0dy_
Ingen VW Ort: Kristianstad |
| Tor 18 jan 2018 7:12 |
|
Chippa/Optimera är givet. Kommer göra det på varenda bil jag byter till.
Gick från 170/280 till 232/340 på min 2.0TFSI A6, känns helt underbart.
|
|
davvarn
| Tor 18 jan 2018 18:33 |
|
De låter bra. Men man får väl knappast ca 40hk extra om man byter avgassystemet?
Läste detta, men säger ingenting, "gaserna strömmar lättare genom systemet och KAN därmed ge högre effekt".
Slänga ut 6500:- + eventuell frakt för lite rör som gör att bilen låter lite extra känns lite sisådär.
Men om man får extra hästar som märks i bilen, så ska jag överväga det.
|
|
davvarn
| Tor 18 jan 2018 18:41 |
|
| n0b0dy_ skrev: | Chippa/Optimera är givet. Kommer göra det på varenda bil jag byter till.
Gick från 170/280 till 232/340 på min 2.0TFSI A6, känns helt underbart. |
Enligt en del i tråden så är det inte helt givet. Men vad säger dom på besiktningen om trim?
Farsan fick sin Merca(330C Kombi 2008) trimmad, mins inte antal HK, men han påstod att han inte märkte av någon större skillnad, möjligtvis acceleration. Men kanske stor skillnad mellan bil och bil också. Han fick däremot inget klagomål på besiktningen om trimchip.
Stämmer det som en ovan skrev, "Bilen blir olaglig med trim utan att göra en ny registreringsbesiktning.", och vad kan en sådan kosta?
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Tor 18 jan 2018 22:32 |
|
| davvarn skrev: | De låter bra. Men man får väl knappast ca 40hk extra om man byter avgassystemet?
Läste detta, men säger ingenting, "gaserna strömmar lättare genom systemet och KAN därmed ge högre effekt".
Slänga ut 6500:- + eventuell frakt för lite rör som gör att bilen låter lite extra känns lite sisådär.
Men om man får extra hästar som märks i bilen, så ska jag överväga det.  |
Nu var det ju mer ljud du var ute efter när det gällde avgassystemet.
Vill du har mer effekt är det bättre att byta DP/kat. Finns flera tillverkare till din motor.
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 19 jan 2018 9:35 |
|
Det är väl 18-års gräns på den
|
|
davvarn
| Fre 19 jan 2018 11:14 |
|
Ha. Tragiskt
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 19 jan 2018 13:14 |
|
| davvarn skrev: | | Ha. Tragiskt |
Jag köpte en sådan för skojs skull på Jula för ca 10 år sedan när dom hade total utförsäljning av varorna från någon leverantör som tydligen upphörde.
Som du skriver, en riktigt tragisk skrattretande produkt
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
| Fre 19 jan 2018 21:24 |
|
Var det inte 18-års gräns på sådana sa du?
|
|
n0b0dy_
| Ons 14 feb 2018 7:03 |
|
| davvarn skrev: | Enligt en del i tråden så är det inte helt givet. Men vad säger dom på besiktningen om trim?
Farsan fick sin Merca(330C Kombi 2008) trimmad, mins inte antal HK, men han påstod att han inte märkte av någon större skillnad, möjligtvis acceleration. Men kanske stor skillnad mellan bil och bil också. Han fick däremot inget klagomål på besiktningen om trimchip.
Stämmer det som en ovan skrev, "Bilen blir olaglig med trim utan att göra en ny registreringsbesiktning.", och vad kan en sådan kosta? |
Har aldrig ens fått frångan ifall bilen skulle vara chippad, endå har jag ökat effekten från 170>232.
Tycker generellt att bilkulturen i Sverige är sjukt tradig, inte minst märker man det på diverse forum där folk skall ta upp "olagligt" kortet varenda gång. Utomlands är det givet att ge sin bil lite mera kräm. Min faster i Tyskland för bövelen har skickat in sin A6 Avant till MTM.
Här verkar man alltid ha en negativ syn på i princip allt, skall inte stå ut, skall inte se bättre ut än någon annan etc etc. Gud förbjude om man körde 112 på en 110 väg. Usch fy..
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 14 feb 2018 7:26 |
|
| n0b0dy_ skrev: | Har aldrig ens fått frångan ifall bilen skulle vara chippad, endå har jag ökat effekten från 170>232.
Tycker generellt att bilkulturen i Sverige är sjukt tradig, inte minst märker man det på diverse forum där folk skall ta upp "olagligt" kortet varenda gång. Utomlands är det givet att ge sin bil lite mera kräm. Min faster i Tyskland för bövelen har skickat in sin A6 Avant till MTM.
Här verkar man alltid ha en negativ syn på i princip allt, skall inte stå ut, skall inte se bättre ut än någon annan etc etc. Gud förbjude om man körde 112 på en 110 väg. Usch fy.. |
Varför chippar du? Förklara det så kanske vi får förståelse.
Varför inte köpa den bilen som har önskad effekt från början?
|
|
Frosnam
| Ons 14 feb 2018 9:24 |
|
| candyweiss skrev: | Varför chippar du? Förklara det så kanske vi får förståelse.
Varför inte köpa den bilen som har önskad effekt från början? |
Många gånger så har bilen samma hårdvara som en mer kraftfull modell, alltså samma motor och samma turbo, bara att turbotrycket är nedskruvat. Att köpa bilen som har fler hästkrafter från början är mycket dyrare, både vad gäller själva bilpriset, men även vad gäller försäkring och fordonsskatt.
Har du kollat på din Tiguan? Du kan gå från dina 220 hk till 301 hk, om man ska tro på BSR:s siffror.
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3602/volkswagen-tiguan-20tsi-220hp-2016 -2018-chhb
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 14 feb 2018 11:25 |
|
| Frosnam skrev: | Många gånger så har bilen samma hårdvara som en mer kraftfull modell, alltså samma motor och samma turbo, bara att turbotrycket är nedskruvat. Att köpa bilen som har fler hästkrafter från början är mycket dyrare, både vad gäller själva bilpriset, men även vad gäller försäkring och fordonsskatt.
Har du kollat på din Tiguan? Du kan gå från dina 220 hk till 301 hk, om man ska tro på BSR:s siffror.
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3602/volkswagen-tiguan-20tsi-220hp-2016 -2018-chhb |
Min Tiguan har 180 hk, vilket räcker mer än väl till min körning, om inte så hade jag köpt 220 modellen.
Tänk om du kör ihjäl en annan människa med din chippade, oskattade och oförsäkrade bil, eller tvärtom, någon i din närhet blir påkörd. Vad tycker du om det?
|
|
Frosnam
| Ons 14 feb 2018 12:19 |
|
| candyweiss skrev: | Min Tiguan har 180 hk, vilket räcker mer än väl till min körning, om inte så hade jag köpt 220 modellen.
Tänk om du kör ihjäl en annan människa med din chippade, oskattade och oförsäkrade bil, eller tvärtom, någon i din närhet blir påkörd. Vad tycker du om det? |
Jag har inte sagt att jag kör oskattat eller oförsäkrat, var fick du det ifrån?
Jag menar att en 220 hk Tiguan lär ha både dyrare försäkring och skatt än en 180 hk Tiguan.
Så man kan alltså köpa den billigare svagare Tiguanen och trimma den till mer effekt än 220 hk för en bråkdel av vad den dyrare bilen kostar i inköp och andra löpande utgifter.
Varför skulle man köra ihjäl någon bara för att man har lite fler hästkrafter?
Den extra kraften använder jag inte speciellt ofta, men den finns där när jag behöver den, t.ex. vid en omkörning eller liknande, då är det nästan mer farligt att INTE ha kraften för att kunna göra en snabb omkörning.
Det finns folk som kör vårdslöst och trimmat, men de som kör på ett farligt sätt gör det oavsett om bilen är trimmad eller inte.
|
|
n0b0dy_
| Ons 14 feb 2018 14:10 |
|
| candyweiss skrev: | Varför chippar du? Förklara det så kanske vi får förståelse.
Varför inte köpa den bilen som har önskad effekt från början? |
Ja du, varför? Du kan nog gissa det ganska enkelt själv.
Man köper en bil som man har råd med och optimerar den för ynka 6000-7000kr, helt plötsligt har man prestanda som i en bil för 80 lax mera(Som i mitt fall)
2.0TFSI motorn i min finns i 220hk variant i A4 B7, i min finns det bara i 170hk version för att lämna plats åt de mindre sexorna 2.8FSI 190hk/220hk. Jag hade inget intresse av att äga en slö sexa och hade verkligen inte råd med en 3.0TFSI. Dvs Chipp = givet.
Ser inget som helst negativt med det.
Och snälla börja inte prata om chiptrim och vårdslöshet i trafiken. Med en 65hästars bil kan du hur enkelt som helst köra ihjäl folk. Ganska självklart att du redan målat upp en bild om folk som optimerar/trimmar sina bilar.
|
|