Forum - Golf 7 (13-19) - Speciella bult till aluminiumfälgar?

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tis 08 apr 2025 18:23 Svara med citat
På den bilen jag köpte fanns det bara en uppsättning bultar. De hade på samma bult till vinterhjulen (stålfälgar) som till sommarhjulens alu-fälgar.

På min gamla VW från 2002 är det 2 olika sorters hjulbult. Men hur är det till en 2015 årsmodell?

Jag köpte sommardäck på nätet . www.dackvaruhuset.se Däcken kom jättefort hem till mig med DHL lastbil. Gratis frakt. Landsail Rapid Dragon heter de. (225/ 45/ 17 tum.) Samma som satt på bilen då jag köpte den ..845 kr. per däck. Så billigt pris hade inte de på däck firman som monterade däcken..
Montering och balansering av däck 500 kr. här i stan för 2 däck. Fanns firmor som var billigare men de var i andra städer. 2,8 kilo skulle lufttrycket vara. Däckspår djup 7mm.. Totalpris per däck blev 1095 kr. med montering/ balansering.
Får ha på dem i morgon om det är bra väder.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 09 apr 2025 10:30 Svara med citat
rostful skrev:
På den bilen jag köpte fanns det bara en uppsättning bultar. De hade på samma bult till vinterhjulen (stålfälgar) som till sommarhjulens alu-fälgar.

På min gamla VW från 2002 är det 2 olika sorters hjulbult. Men hur är det till en 2015 årsmodell?

Jag köpte sommardäck på nätet . www.dackvaruhuset.se Däcken kom jättefort hem till mig med DHL lastbil. Gratis frakt. Landsail Rapid Dragon heter de. (225/ 45/ 17 tum.) Samma som satt på bilen då jag köpte den ..845 kr. per däck. Så billigt pris hade inte de på däck firman som monterade däcken..
Montering och balansering av däck 500 kr. här i stan för 2 däck. Fanns firmor som var billigare men de var i andra städer. 2,8 kilo skulle lufttrycket vara. Däckspår djup 7mm.. Totalpris per däck blev 1095 kr. med montering/ balansering.
Får ha på dem i morgon om det är bra väder.

Det är koniciteten i fälgens skruvhål som avgör vilken skruv som ska användas, på mina VAG bilar är det samma skruvar till original alufälgar som till stålfälgarna och en annan skruv till de andra alufälgarna, så kolla med säljarna vilken kona skruven ska ha.
rostful
Ons 09 apr 2025 11:37 Svara med citat
Ja okey, Tack för svar. Det går väl att byta bult senare. Måste utreda det där. Ta kort på bultar och fälgar Sen kom jag på att jag glömde fråga hur däcken ska rulla. Om det är någon pil på dem. Men de kan väl knappast tillverka 2 olika däck till till vänster och högersidan? ( Jag läste sen att om däcket ingen pil har kan de flyttas runt på bilen hur som helst. Bästa mönstret ska vara i bak på grund av sladdrisken)

Senast ändrad Ons 09 apr 2025 12:49, ändrad totalt 1 gång
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Ons 09 apr 2025 11:46 Svara med citat
maxmsm skrev:
Det är koniciteten i fälgens skruvhål som avgör vilken skruv som ska användas, på mina VAG bilar är det samma skruvar till original alufälgar som till stålfälgarna och en annan skruv till de andra alufälgarna, så kolla med säljarna vilken kona skruven ska ha.

VW original fälg har ingen kona, skruven är sfärisk.
rostful
Ons 09 apr 2025 12:54 Svara med citat
Jaha? Sfärisk betyder väl rundad? Tack! Jag får kolla närmare på det.

Senare:
Har bytt till sommarhjul. Det var original VW fälgar med stämpel och rundade sfäriska bultar.
Ska lägga ett vinterhjul i kofferten som reservhjul om man får en svår punktering. Ena sidans bultar fick jag lossa med ett rör som hävarm. Satt stenhårt. Andra sidan mer normalt åtdraget. Måste varit en däckfirma som satt på på däcken då. En klant på ena sidan med för hårt inställd bultknackare. Jag skulle aldrig kunnat lossa bultar om jag inte haft ett rör som förlängare Ska provköra strax. Aldrig kört den bilen med sommarhjul.