| |
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm |
| Tis 03 apr 2018 19:51 |
|
Hämtade ut min Golf 2016-10-14 med vinterdäck på VW-original-fälgar (tillbehör) från återförsäljaren.
Om jag inte minns fel så var balansvikterna på plats på alla fälgarna när jag tvättade bilen i slutet av november 2017.
När jag tvättade bilen för någon vecka sedan, i slutet av mars, så reagerade jag över att det inte fanns några balansvikter på något av hjulen, enbart kladdiga lim-rester där de suttit.
Trots att balansvikterna är borta så upplever jag inga vibrationer i ratten, testat upp till 130 km/h, men är väl antagligen bra med välbalanserade hjul ändå (?)
Det är ju inga stora pengar balansera hjulen i samband med skifte vinter/sommar -hjul, men vad gäller kring tillbehör, enbart 1 års garanti?
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Tis 03 apr 2018 20:28 |
|
| benkar skrev: | Hämtade ut min Golf 2016-10-14 med vinterdäck på VW-original-fälgar (tillbehör) från återförsäljaren.
Om jag inte minns fel så var balansvikterna på plats på alla fälgarna när jag tvättade bilen i slutet av november 2017.
När jag tvättade bilen för någon vecka sedan, i slutet av mars, så reagerade jag över att det inte fanns några balansvikter på något av hjulen, enbart kladdiga lim-rester där de suttit.
Trots att balansvikterna är borta så upplever jag inga vibrationer i ratten, testat upp till 130 km/h, men är väl antagligen bra med välbalanserade hjul ändå (?)
Det är ju inga stora pengar balansera hjulen i samband med skifte vinter/sommar -hjul, men vad gäller kring tillbehör, enbart 1 års garanti? |
Det är snarare arbetskostnaden du ska reklamera....balanseringsvikter tillhör inte fälgen.
Om det är garanti på det du syftar på.
|
|
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm |
| Tis 03 apr 2018 20:36 |
|
| Pensionären skrev: | Det är snarare arbetskostnaden du ska reklamera....balanseringsvikter tillhör inte fälgen.
Om det är garanti på det du syftar på. |
Gissar att det är svårt reklamera. Fick med vinterhjul, reservhjul, motor/kupé -värmare osv "på köpet som ett paket", och har förstått att det ofta är problem balansvikterna på tex eftermonterade vinterhjul, att balansvikterna lossnar, då de som monterar inte "avfettar" tillräckligt. Var mest en fundering...
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Tor 05 apr 2018 5:57 |
|
| benkar skrev: | Gissar att det är svårt reklamera. Fick med vinterhjul, reservhjul, motor/kupé -värmare osv "på köpet som ett paket", och har förstått att det ofta är problem balansvikterna på tex eftermonterade vinterhjul, att balansvikterna lossnar, då de som monterar inte "avfettar" tillräckligt. Var mest en fundering...  |
Oftast är det dåligt utfört arbete av den som balanserat.
Där jag jobbade tidigare, hade vi problem med nya extra fälgar/däck, som levererades av märkesverkstad, och det spelade inte någon roll om det var från Mercedes eller VW, till och med slagvikter på stålfälgarna trillade av innan leverans till kund.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|