Juste
Golf 7 TDI Ort: Malmö |
| Lör 14 apr 2018 18:25 |
|
Har förlagt min nyckelhylsa till låsbultarna till hjulen.
Kan inte hitta den.
Följde med bilen som köptes begagnad så jag antar att det är VW original.
Någon som vet om man kan beställa en ny?
Eller måste man åka till en däckfirma för att få bort bulten?
|
|
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna |
| Lör 14 apr 2018 18:46 |
|
| Åk till en auktoriserad vag verkstad så tar dom enkelt bort låsbulten. Sen köper du en ny sats låsbultar och skruvar dit. Börjar man försöka ta bort bulten själv är risken stor man skadar fälgen.
|
|
Juste
| Lör 14 apr 2018 19:05 |
|
| Patrick44 skrev: | | Åk till en auktoriserad vag verkstad så tar dom enkelt bort låsbulten. Sen köper du en ny sats låsbultar och skruvar dit. Börjar man försöka ta bort bulten själv är risken stor man skadar fälgen. |
Du tror inte att man kan köpa en ny nyckelhylsa då?
|
|
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna |
| Lör 14 apr 2018 19:24 |
|
| Du kan ju alltid kolla. Att ta bort dom gamla och sätta dit nya går snabbt. Har för mig det var lite omständigt och inte billigare att beställa en ny lås nyckel. Men kolla först.
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Lör 14 apr 2018 19:28 |
|
| Juste skrev: | | Du tror inte att man kan köpa en ny nyckelhylsa då? |
Det går kanske men priset är antagligen högre än det är för en komplett sats låsbultar med tillhörande nyckelhylsa.
När jag för några år sedan arbetade på däckverkstaden hos en Volvo handlare så hade vi där en komplett verktygssats med alla nyckelhylsor som Volvo hade, typ 50 olika hylsor. Och jag antar att Volkswagenverkstäderna har en motsvarande verktygssats, vilket gör att det bara tar några minuter gör dem att lossa din strulande låsbult.
Edit: https://vwtillbehor.se/Product/000071597?userQuery=l%C3%A5sbult
600 kronor tycker jag är dyrt. Kanske bättre att kolla hos en oberoende däckhandlare.
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Lör 14 apr 2018 21:39 |
|
| Juste skrev: | Har förlagt min nyckelhylsa till låsbultarna till hjulen.
Kan inte hitta den.
Följde med bilen som köptes begagnad så jag antar att det är VW original.
Någon som vet om man kan beställa en ny?
Eller måste man åka till en däckfirma för att få bort bulten? |
Det är inte så enkelt att den ligger i sin hållare i bagageluckan under golvet?
|
|
Juste
| Lör 14 apr 2018 21:51 |
|
| Patrick44 skrev: | | Du kan ju alltid kolla. Att ta bort dom gamla och sätta dit nya går snabbt. Har för mig det var lite omständigt och inte billigare att beställa en ny lås nyckel. Men kolla först. |
Tack för ditt svar. Skall kolla på måndag
|
|
Juste
| Sön 15 apr 2018 17:44 |
|
| Pensionären skrev: | | Det är inte så enkelt att den ligger i sin hållare i bagageluckan under golvet? |
Gissa om jag har letat
Hur många gånger som helst.
|
|
Juste
| Mån 16 apr 2018 18:01 |
|
För kännedom, om nu någon annan skulle göra samma tabbe. Märkesverkstaden tog bort låsbultarna på 5 min och jag fick isatt standardbultar i stället. 200kr för material och jobb. Jag är nöjd. Bra jobbat på däckverkstaden hos Din Bil kabingatan i Malmö
|
|
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala |
| Mån 16 apr 2018 18:59 |
|
Låsbultar är bara att kasta.
Bara massa strul.
Ingen som stjäl däck på en sån vanlig bil.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Tis 17 apr 2018 16:41 |
|
| jdaniels skrev: | Låsbultar är bara att kasta.
Bara massa strul.
Ingen som stjäl däck på en sån vanlig bil. |
Håller helt med, tog bort mina låsbultar och ersatte med vanliga bultar. Det som gäller med låsbultar är att försäkringsbolagen kräver låsbultar på hjul som överstiger 25000 kr för att ersättning ska utgå.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 17 apr 2018 20:40 |
|
| Kan hålla med, låsbultar är bara problem. Men ändå har jag flera vänner som sluppit stulna hjul tack vare att dom haft låsbultar. Så jag fortsätter med låsbultar, man slipper småpacket, men proffsen knäcker allting.
|
|
Palito
Golf 7 1.0 TSI Ort: Stockholm |
| Ons 18 apr 2018 9:43 |
|
| Har låsbultar på min Golf och de behåller jag. I lördags bytte vi till sommardäck på bilarna och på söndag stod frugans Golf på pallar utan däck. Så nu blir det låsbultar till hennes bil med. Så visst tar de däck från en vanlig Golf.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Ons 18 apr 2018 10:35 |
|
| Palito skrev: | | Har låsbultar på min Golf och de behåller jag. I lördags bytte vi till sommardäck på bilarna och på söndag stod frugans Golf på pallar utan däck. Så nu blir det låsbultar till hennes bil med. Så visst tar de däck från en vanlig Golf. |
Grannen har en Golf IV, för något år sedan snodde något ett hjul på hans bil utan låsbultar.
Var förmodligen original aluminiumfälgar dom var ute efter. Dom hade dessutom inte pallat
upp bilen, den låg direkt på marken.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
| Ons 18 apr 2018 21:14 |
|
Ja nog stjäls de original fälgar alltid, men beror ju såklart på var i landet man bor
Alltid tråkigt när folk inte kan skilja på mitt o ditt
Ja bor på landet och parkerar sällan någon annanstans än hemma eller på jobbet,
möjligtvis inne i stan i något ärende men sällan någon längre stund! /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|