Forum - Golf 7 (13-19) - Ändrad bränsleförbrukning Golf VII

impendill
Ingen VW Ort: Göteborg
Tor 03 maj 2018 16:04 Svara med citat
Hej,

Jag har kört samma sträcka i 4 månader med dubbfria och helt nya vinterdäck och då fått en förbrukning på runt 4,8L / 100 km. Nu när jag bytt till sommardäck landar jag på 5,1-5,3 L/100 km på samma sträcka.
Vet inte om det har betydelse att däcken är bytta men jag har samma lufttryck i dem som tidigare.

Har någon koll på varför den helt plötsligt drar mer bränsle ? Alla andra förutsättningar är som innan.
Kan det vara luftfiltret som börjar sättas igen?

Tycker att den bör dra mindre nu när det inte blir likadana kallstarter nu som i vintras.

Tacksam för tips/idéer.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 maj 2018 16:52 Svara med citat
impendill skrev:
Hej,

Jag har kört samma sträcka i 4 månader med dubbfria och helt nya vinterdäck och då fått en förbrukning på runt 4,8L / 100 km. Nu när jag bytt till sommardäck landar jag på 5,1-5,3 L/100 km på samma sträcka.
Vet inte om det har betydelse att däcken är bytta men jag har samma lufttryck i dem som tidigare.

Har någon koll på varför den helt plötsligt drar mer bränsle ? Alla andra förutsättningar är som innan.
Kan det vara luftfiltret som börjar sättas igen?

Tycker att den bör dra mindre nu när det inte blir likadana kallstarter nu som i vintras.

Tacksam för tips/idéer.

Svaret är garanterat att du har bredare sommardäck.
Dimensioner på sommar o vinterdäck?
impendill
Ingen VW Ort: Göteborg
Tor 03 maj 2018 17:45 Svara med citat
Ja de är ganska mycket bredare.
Är det så enkelt alltså att det påverkar så mycket ?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 03 maj 2018 19:34 Svara med citat
Svar ja

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Johan124
Golf 7 SC 1,2 TSI -17 Ort: Skövde
Mån 07 maj 2018 13:46 Svara med citat
Sommardäcken är även mjukare än dubbade vinterdäck vilket gör att de går lite tyngre.