Forum - Golf 7 (13-19) - Problem med "fördröjd "start efter DPF självrengör

spooky
Golf 7 SC 1.6 105 DSG7 -14 Ort: Utomlands
Fre 02 mar 2018 13:35 Svara med citat
Hej alla,

Varje gång när DPF-filtrets självrengöringsprocess är klar (kylfläkt körs för fullt följt av brinnande lukt) är det svårt att starta bilen efter det. Bilen startar, men "startar" för lång, ibland upp till 7-8 sek.
Därefter fungerar allt normalt tills nästa DPF självrengöringsprocess (ca varje 1-2 veckor).
Det finns inget fel i bilens datorsystem (kontrollerat av VW)

Jag har pratat med VW service och de misstänker att dieselpluggar måste bytas ut, på grund av högre sotkoncentration efter DPF självrengöring. Har bokat tid för en detaljerad felsökning.

Har någon haft något liknande ?

Se video:
https://youtu.be/1lUYfw5BCkY

Golf 7 SC 1.6TDI 105 DSG7 -14
Elzza
Golf 7 1.6 Tdi 4-Motion Ort: Kramfors
Ons 02 maj 2018 17:44 Svara med citat
Jag har precis samma symptom på min 😁
spooky
Golf 7 SC 1.6 105 DSG7 -14 Ort: Utomlands
Tor 03 maj 2018 20:00 Svara med citat
Elzza skrev:
Jag har precis samma symptom på min 😁

Har du hittat något ?

Jag har lämnat in bilen två gånger till VW verkstad för felsökning men utan framgång, de bara kopplar bilen till dator, hittar ingen felmeddelande och konstaterar att allt är OK med bilen. Ingen annan typ av felsökning har de gjort.
Jag har även kör bil direkt efter felet till verkstad (deras önskemål), men de inte tittat alls bilen, bara bokade felsökning 3 veckor i framåt. Efter det jag tappade helt tålamod med bilen Sad

Efter jag hunnit att filma felet (det var innan 2:a felsökning, men de inte tittat alls video), de äntligen säger att det är någon felet men de kan inte få fram från datorsystem.
Nästa vecka (v.19) har jag den 3:e "felsöknings seans", de ska försöka initiera DPF rengöring själv och se om de kan ta felet fram och om de inte ta felet fram, de har ingen plan vad ska jag göra med bilen.

Golf 7 SC 1.6TDI 105 DSG7 -14
Elzza
Golf 7 1.6 Tdi 4-Motion Ort: Kramfors
Mån 07 maj 2018 12:28 Svara med citat
Nopp har inte hittat nått. Det ger inga felkoder heller.