bästkusten
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Göteborg |
| Mån 23 apr 2018 0:21 |
|
Hej!
Hösten 2015 tog jag ut min Golf TSI 110 manuell och har varit extremt nöjd med allt, framförallt körglädje och förbrukning samt helt problemfritt. Tänkte byta bil nu när den börjar närma sig 3 år och tänkte då kolla på Golf 2018 modell. När jag hade min bil inne hos vw nu fick jag låna en 2018 golf 110 TSI aut SC, denna hade verkligen en hemsk kombination med automaten som jagade låga varvtal som vibrerar helt galet i nya 3-cyl 1.0 motorn.
Är det någon som provat en 1.0a med manuell? Lider den av dom kraftiga vibrationerna under 1700 varv? Jag tyckte att kraften i nya motorn var något bättre under 2500 varv, däremot verkade den sakna lite på höga varv. Min 1.2a drar starkt hela vägen till 6800 varv och jag blev inte förvånad när jag såg i brochyrena att gamla gör 0-100 på 9.7 mot 9.9 sekunder för den nya....
|
|
Palito
Golf 7 1.0 TSI Ort: Stockholm |
| Mån 23 apr 2018 12:26 |
|
| Jag äger en 1.0 med manuell låda och jag upplever inga vibrationer i lågt varvtal. Jag kommer från en Octavia 1.4 150hk och jag saknar ingenting av den motorn förutom viss bottendrag i bla omkörningar. Ned med en vxl bara och sen omkörning. Inga problem. Prova en manuell innan köp är väl att rekomendera.
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Mån 23 apr 2018 17:43 |
|
Kan bara skriva under på innehållet ovan. Haft en 3-pip som hyrbil ett par dagar, 110 hk tsi med manuell låda. Motorn är fantastiskt körbar och i kombination med bra utväxling i den manuella lådan, så skulle jag nog utropa denna version av Golf, som en av de bästa.
Motorn har en förbrukning, som dessutom tangerar dieselversionerna. Hur den beter sig förbrukningsmässigt vid belastning, t.ex. med släp/husvagn vet jag dock inte. Men, en mycket bra drivlina för all sorts vardagskörning, är iaf mitt omdöme.
|
|
bästkusten
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Göteborg |
| Sön 29 apr 2018 16:48 |
|
| Härligt att höra, hoppas jag kan få tid till en provkörning nästa helg! 😀
|
|
Johan124
Golf 7 SC 1,2 TSI -17 Ort: Skövde |
| Mån 07 maj 2018 13:50 |
|
| Jag har haft en 1,0 TSI med DSG som hyrbil, upplevde inte de problem med vibrationer som du beskriver. Det går att ändra körprofil i menyn t.ex. ekonomi, sport, komfort o.s.v. om man har intällt på ekonomi så växlar bilen upp tidigare än på sport-läget, kolla vad den är inställd på nästa gång du testar.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|