Forum - Golf 7 (13-19) - Nav-skärmen, skillnad mot vanliga?

Raschen87
Golf 7 1.2 -15 Ort: Uddevalla
Lör 09 jun 2018 17:40 Svara med citat
Hej!

Ny här på forumet!

Har en liten fråga. Köpte igår en Golf Sportscombi -15 med den "vanliga" stereon. Alltså utan Nav. Har dock sett nu att bilarna med NAV (Discover PRO) har större skärm? Är det någon skillnad på dom? Upplösning etc? Vet att det finns begagnade Nav skärmar att köpa. Kan jag installera en sådan i min? Utan att byta ut huvudenheten i handsfacket? Bara för skärmens skull alltså, utan nav-funktion.

Alltså, skulle jag kunna sätta in typ denna https://www.ebay.com/itm/NEW-OEM-VW-DISCOVER-PRO-DISPLAY-CONTROL-PANEL -5G0919606-GOLF-7-2013-2017-/142260639749 i min bil, tillsammans med min "non-Nav" huvudenhet?
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Sön 10 jun 2018 0:05 Svara med citat
Är det Discover Media eller Composition Media du har i din bil? Har du Composition media så är svaret nej, du måste byta huvudenheten i handskfacket också. Har du Dicover Media, så kanske. Viktigt isåfall är att du ser till att skärmen är till för årsmodell 2015 eller tidigare. Från årsmodell 2016 kom en ny generation (MIB II) som inte kommer passa.

Finns väldigt mycket om skillnaderna att söka fram på internet, och vad som passar vart Smile
Raschen87
Golf 7 1.2 -15 Ort: Uddevalla
Sön 10 jun 2018 1:34 Svara med citat
Tack för svar! Har nog composition media...? Har ingen nav. Utan bara vanlig stereo (med backkamera och så ifs). Tänkte väl mest att den hade funkat ändå, även om nav-knappen hade blivit utan funktion. Såg att det fanns sånna enheter (med större display) från golf - 14 på laga.se. Tänkte det var värt att fråga iaf. Sökte lite på nätet men hittade inte jättemycket. Var nog jag som var dålig på att formulera frågorna rätt. Är nöjd så som det är idag, även om större display alltid är bättre Wink men display plus huvudenhet blir ju lite väl dyrt.

Men om man mot förmodan skulle vilja byta ut mot större display (och nav). Är det bara att byta skärm+huvudenhet då? Eller krävs det mer? Nya kablar, omkodning hos verkstad etc??
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Sön 10 jun 2018 10:58 Svara med citat
En möjlighet är att kontakta http://www.oem-eftermontering.se/index.html och fråga vad de säger. Det företaget har helt klart kunskapen, även om de så klart tar bra betalt för att göra jobbet.