Forum - Golf 7 (13-19) - Irriterande svagt vinande ljud vid gaspådrag

Super
Golf 7 Alltrack 2.0TDI Ort: Sundsvall
Fre 24 nov 2017 23:25 Svara med citat
Vi har idag hämtat vår nya ett år begagnade (ca 1700 mil) Golf Alltrack TDI 2.0, 2016. En härlig bil, verkligen.

Men ett irritationsmoment är ett svagt lite dovt vinande ljud som hörs vid gaspådrag från ca 1000 rpm och avtar efter ca 1500 rpm (ev avtar det inte utan dränks i motorljudet). Det hörs både vid stillastående och vid låg fart. Vid normal körning hörs det inte.

Har någon annan i forumet upplevt samma sak? Vad är det som låter? Hur kan man få bort det svaga lite dova vinande ljudet?

Hälsningar, Sune

/Sune
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn
Sön 26 nov 2017 15:35 Svara med citat
Super skrev:
Vi har idag hämtat vår nya ett år begagnade (ca 1700 mil) Golf Alltrack TDI 2.0, 2016. En härlig bil, verkligen.

Men ett irritationsmoment är ett svagt lite dovt vinande ljud som hörs vid gaspådrag från ca 1000 rpm och avtar efter ca 1500 rpm (ev avtar det inte utan dränks i motorljudet). Det hörs både vid stillastående och vid låg fart. Vid normal körning hörs det inte.

Har någon annan i forumet upplevt samma sak? Vad är det som låter? Hur kan man få bort det svaga lite dova vinande ljudet?

Hälsningar, Sune

Hej, du tror inte det är turbon du hör? Den viner ju ganska bra och dränks i motorljudet när man kommer upp i lite varv.
Super
Ons 13 dec 2017 21:45 Svara med citat
Jag har varit i kontakt med mekaniker hos Berners i Sundsvall. Han misstänker at det är ett luftläckage. Bilen inbokad på garantiåtgärd efter trettonhelgen 2018.

/Sune
Snacken
Ingen VW Ort: Utomlands
Sön 28 jan 2018 9:29 Svara med citat
Super skrev:
Jag har varit i kontakt med mekaniker hos Berners i Sundsvall. Han misstänker at det är ett luftläckage. Bilen inbokad på garantiåtgärd efter trettonhelgen 2018.
Citat:

Är inne på att köpa en golf och provkörde en 105 Hk diesel Sc manuell där jag la märke till just detta irriterande ljud. Det kom så fort man ”duttade” på gaspedalen och fanns där till o från när man körde. Tänkte att det var nåt med bränslepumpen kanske. Meddela om de hittar felet👍
Super
Mån 29 jan 2018 13:18 Svara med citat
Jag hade in bilen 2018-01-09 hos Berners för felsökning. Deras svar (så här långt):
1. "Detta är ett ljud som flera sådana bilar har utan att det finns något att göra. De är så i konstruktionen."
2. "Däremot så finns ett missljud i spännrullen till kamremmen (känt fel med TPI 2043523/9)."
Bilen ska in igen nu på fredag 2018-02-02 för byte av spännrullen (garantiåtgärd).
Beträffande pkt 1. Jag har provkört/lyssnat på en identisk Golf Alltrack och den har inte det irriterande lite susande dova ljudet från 1000 rpm (det finns inte alls vid tomgång på 900 rpm). Så där har man fel hos Berners. Det måste finnas någonting att åtgärda för att få tyst på detta ljud.
Jag återkommer med information om utfallet av nästa besök på VW-verkstaden.

/Sune
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 29 jan 2018 15:23 Svara med citat
Super skrev:
Jag hade in bilen 2018-01-09 hos Berners för felsökning. Deras svar (så här långt):
1. "Detta är ett ljud som flera sådana bilar har utan att det finns något att göra. De är så i konstruktionen."
2. "Däremot så finns ett missljud i spännrullen till kamremmen (känt fel med TPI 2043523/9)."
Bilen ska in igen nu på fredag 2018-02-02 för byte av spännrullen (garantiåtgärd).
Beträffande pkt 1. Jag har provkört/lyssnat på en identisk Golf Alltrack och den har inte det irriterande lite susande dova ljudet från 1000 rpm (det finns inte alls vid tomgång på 900 rpm). Så där har man fel hos Berners. Det måste finnas någonting att åtgärda för att få tyst på detta ljud.
Jag återkommer med information om utfallet av nästa besök på VW-verkstaden.

Men dom skriver ju att inte alla bilar har detta ljud (bara för att komma undan).
Men jag hoppas att du får fixat det, är grymt irriterande med missljud mm.

Jag hade något skumt surrande i min Golf VI som bara hördes ibland vid kallstart ibland. Jag hade en tekniker med mig som också hörde detta som sa att så ska det absolut inte vara.
Fick bokat tid för detta men då helt plötsligt kände man inte alls till detta ljud och ingen på VAG hörde det Shocked
Snacken
Ingen VW Ort: Utomlands
Tis 30 jan 2018 0:57 Svara med citat
candyweiss skrev:
Men dom skriver ju att inte alla bilar har detta ljud (bara för att komma undan).
Men jag hoppas att du får fixat det, är grymt irriterande med missljud mm.

Jag hade något skumt surrande i min Golf VI som bara hördes ibland vid kallstart ibland. Jag hade en tekniker med mig som också hörde detta som sa att så ska det absolut inte vara.
Fick bokat tid för detta men då helt plötsligt kände man inte alls till detta ljud och ingen på VAG hörde det Shocked

Jo men va skönt med ett sådant svar, precis det man vill höra:-(
Det verkar ju trigga nåt relä eller nåt liknande och alla bilar låter ju inte så.
Jo det med kamrem/kedja har man läst en del om men där övergick man till rem from 2014 och har fått dit en dålig spännrulle? Du har väl en rätt ny bil?
candyweiss
Tis 30 jan 2018 5:07 Svara med citat
Snacken skrev:
Jo men va skönt med ett sådant svar, precis det man vill höra:-(
Det verkar ju trigga nåt relä eller nåt liknande och alla bilar låter ju inte så.
Jo det med kamrem/kedja har man läst en del om men där övergick man till rem from 2014 och har fått dit en dålig spännrulle? Du har väl en rätt ny bil?

Det var en 1.4tsi -2011.
Super
Ons 31 jan 2018 23:53 Svara med citat
Den Golf Alltrack som tråden gäller är en årsmodell 2016 med 1700 mil på mätaren, dvs så gott som ny i min värld.

/Sune
Super
Ons 07 feb 2018 16:17 Svara med citat
Spännrullen till kamremmen enligt service-bulletin TPI 2043523/9 utbytt 2018-02-02 (garantiåtgärd). Det lågfrekventa vinande ljudet från 1000 rpm är kvar. Nytt datum för fortsatt felsökning inbokat 2018-03-02. Kontroll med generalagenturen i Södertälje ska göras inför den fortsatta felsökningen. Fortsättning följer med andra ord.

/Sune
bobosen
Golf 7 1.4 -17 Ort: Göteborg
Ons 14 feb 2018 18:41 Svara med citat
Hej, har du fått mer info? Fick samma fel idag, startade en egen tråd då det kan vara skilda saker men det ska INTE låta om bilarna, jag är enda ägare och felet dök upp idag efter att jag haft bilen på verkstad i EN dag...suck, noll förtroende för VW
Super
Tor 15 feb 2018 12:26 Svara med citat
Nej, jag har inte fått någon mer information. Nästa besök på VW-verkstaden 2018-03-02 ger förhoppningsvis resultat. Jag har en god vän som har en identisk Golf Alltrack från 2016 som gått ca 5000 mil och den har inte detta ljud. Jag återkommer med information efter verkstadsbesöket 2/3.

/Sune
Super
Lör 03 mar 2018 11:09 Svara med citat
Bilen till Berners igår morse 2018-03-02 enligt plan. De hann inte med den. Lite surt. Men man hade dagen innan felsökt en Skoda med samma felsymptom och hittat felet och åtgärdat det vinande ljudet genom byte av partikelfiltret. Nu har jag en ny tid för samma åtgärd (byte av partikelfilter) 2018-04-09--10. Det är tydligen ett stort jobb eftersom det behövs två dagars arbete för att byta. Tur att det går på garantin! Återkommer med information om resultatet efter det.

/Sune
Super
Tis 10 apr 2018 23:00 Svara med citat
Bilen till Berners igår enligt plan. Dåligt besked idag på förmiddagen. Man hade tagit hem partikelfilter som inte passade! Nytt (förhoppningsvis rätt) filter beställt. Jag får ny tid för bilen nästa vecka. Senast klar 2018-04-18. Fick fri hyrbil fram till dess pga deras miss. Fortsättning följer.

/Sune
Super
Ons 18 apr 2018 16:58 Svara med citat
Missljudet kvar efter byte till uppgraderat partikelfilter. Tråkigt. Ljudfiler skickade till VAG för analys. Fortsättning följer.

/Sune
GT4-R
Golf 7 sc DSG och Tiguan Ort: Gävle
Lör 21 apr 2018 16:32 Svara med citat
Super skrev:
Missljudet kvar efter byte till uppgraderat partikelfilter. Tråkigt. Ljudfiler skickade till VAG för analys. Fortsättning följer.

👎👎 Thumbs down

Love my SC dsg med bensinvärmare🤠
bästkusten
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Göteborg
Mån 23 apr 2018 0:06 Svara med citat
Är det inte DSG lådan? När jag har lånebil från vw får jag alltid en dsg golf (jag har manuell) och dom har alltid ett irriterande svagt vinande. Så är det på alla dubbelkopplingslådor, samma på en mercedes b180 jag kör en del fast där är det ännu värre.
candyweiss
Mån 23 apr 2018 7:59 Svara med citat
bästkusten skrev:
Är det inte DSG lådan? När jag har lånebil från vw får jag alltid en dsg golf (jag har manuell) och dom har alltid ett irriterande svagt vinande. Så är det på alla dubbelkopplingslådor, samma på en mercedes b180 jag kör en del fast där är det ännu värre.

Något vinande från DSG har jag aldrig varit med och ändå har jag kört flera bilar med olika DSG-lådor.
Super
Mån 18 jun 2018 23:50 Svara med citat
Fredag 1 juni hämtade jag ut en helt åtgärdad Golf Alltrack 2.0TDI.
Efter en tidsödande felsökning lyckades Berners mekaniker hitta felet och åtgärda det. Det var magnetventilen för laddtrycksreglering till turbon och dess fäste på torpedplåten som orsakade det flöjtliknande vinande ljudet.
Det visade sig att det finns ventiler av olika fabrikat med var för sig olika ljudegenskaper. Den ventil som satt i min bil hade i sig själv ett onormalt högt arbetsljud. Ventilen sitter fast med en fästanordning i torpedplåten. När ventilen satt fast i torpeden uppstod även någon form av egensvängningsljud. Detta egensvängningsljud tillsammans med ventilens höga arbetsljud var det som orsakade det irriterande flöjtliknande vinande ljudet som startade vid ca 1000-1100 rpm. Lösningen var att ersätta ventilen med en ventil med ett väsentligt lägre arbetsljud av ett annat fabrikat samt montering av ett egentillverkat gummimellanlägg samt ändring av infästningen till ventilen.

All heder åt Berners i Sundsvalls kompetenta, och inte minst, uthålliga mekaniker som efter tidsödande felsökning och med stor möda kunnat identifiera och lösa problemet med det flöjtliknande vinande ljudet.
All felsökning och delar har, tack och lov, gått på garantin (Das Welt Auto).

Utdrag från Berners felrapport:
"Demontering och montering av diverse delar på främre torpedplåt för demontering av denna. I detta moment försvinner ljudet helt plötsligt och helt oväntat. Återmontering del för del tills ljudet uppträder igen. Resultat: Ljudet kommer direkt när magnetventilen för laddtrycksreglering återmonteras.
Felavhjälpande åtgärder:
- Montering av egentillverkat gummimellanlägg samt ändring av infästning till ventilen
- Byte av magnetventil
Funktionskontroll efter åtgärd = Inget ljud hörs längre.”

Slutet gott, allting gott!

/Sune
Pall1
Golf 7 GT R-line Ort: Västervik
Tis 19 jun 2018 12:56 Svara med citat
Stort tack till dig som återkopplar när bilen är åtgärdad. Det kan hjälpa andra
Super
Tis 19 jun 2018 13:43 Svara med citat
Pall1. Det är väl närmast självklart med återkoppling om/när felet är åtgärdat. Det är ju hela "meningen med föreningen". Wink

/Sune