Forum - Golf 4 (98-04) - Gasen "glappar" vid dragläge

Liwwa
Golf 4 1.6-00 Ort: Söderhamn
Ons 22 dec 2021 20:01 Svara med citat
Hej! Har precis köpt en gammal golf 4 som andra bil. Gått väldigt lite (ca 120000 mil) men det är ju såklart lite småsaker som ska fixas.

Nummer ett på listan över saker jag stör mig på och som jag inte hittat vad det kan vara är att gasen glappar när jag ska iväg, precis vid dragläget.

Den håller jämn och fin tomgång och motorn går som den ska, det är bara det att pedalen sjunker ner 2-3 centimeter utan att gasa innan den börjar igen. Detta resulterar i motorstopp när man ska smyga vilket inte brukar hända mig!

Någon som har någon idé om vad man ska börja titta efter??
Liwwa
Golf 4 1.6-00 Ort: Söderhamn
Ons 22 dec 2021 20:02 Svara med citat
Menade såklart 12 TUSEN mil och inte 120.000....
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 22 dec 2021 22:20 Svara med citat
Liwwa skrev:
Hej! Har precis köpt en gammal golf 4 som andra bil. Gått väldigt lite (ca 120000 mil) men det är ju såklart lite småsaker som ska fixas.

Nummer ett på listan över saker jag stör mig på och som jag inte hittat vad det kan vara är att gasen glappar när jag ska iväg, precis vid dragläget.

Den håller jämn och fin tomgång och motorn går som den ska, det är bara det att pedalen sjunker ner 2-3 centimeter utan att gasa innan den börjar igen. Detta resulterar i motorstopp när man ska smyga vilket inte brukar hända mig!

Någon som har någon idé om vad man ska börja titta efter??

Kolla felkoder är en bra början... Inte alltid hela sanningen men ger många gånger en putt i riktning för vidare felsökning (eller om man gillar att bara byta delar)

Annars är det kolla mekaniskt hur gaspedalen fungerar, och påverkar spjäll (om du inte har e-gas)
Classic-vw
Golf 4 1.6 16V -01 AUS Ort: Sundsvall
Ons 05 jan 2022 20:27 Svara med citat
Av ren standard så är det elektrisk gaspedal på samtliga modeller, har inte stött på en Golf 4 utan e-gas. På min bil fick jag byta till en bättre begagnad såklart. Men kolla även felkoderna Smile