Forum - Golf 4 (98-04) - Felmonterad kamrem? Verkstan hävdar att det är rätt

mm09
Golf 4 1,4-99 Ort: Göteborg
Fre 01 jul 2022 12:23 Svara med citat
Hej!
Har en Golf 4 där stora delar av motorn byttes för två år sen varpå kamremmen också byttes. Bilen gick igenom besiktning utan anmärkning efter det men denna gång är det för höga kolmonoxidhalter.
Lämnade in bilen på verkstad och de hävdade att kamremmen satt 4 kuggar fel så de bytte till ny och nollade motorn! Säger att de testade och löste anmärkningen.

Jag fick tillbaka bilen och den var väldigt slö, speciellt i branta backar. Brorsan kollade på kamremmen då kåpan är borta och sa att den satt alldeles för löst. Han kunde dra upp den en decimeter med handen. Verkstaden hämtade bilen med bärgare och kollade på det. De plockade ner och tittade och säger att kamremmen sitter som den ska. Bilen hämtades av annan familjemedlem och är nu körd mindre än 1 mil. I en liten lutning kunde jag knappt få bilen att rulla framåt, trodde jag lagt i 3:ans växel och testade på nytt. Det tog jättelång tid innan bilen orkade öka hastighet, trots gasen i botten i uppförsbacken. Jag lyckades få upp den i 30 km som mest på 3000 varv. Sen när backen var slut blev det bättre.

Kollade kamremmen igen och den är ännu lösare denna gång, men verkstaden säger att det kan vara så. Att slöheten beror på någon givare som är trasig el så. Startade bilen hemma i garaget och något small till från motorn. Så de ska ta tillbaka den och se om kamremmen står rätt, men jag känner mig inte alls trygg med att de vet vad de gör. Hade bilen kunnat gå att köra med om kamremmen stått 4 kuggar fel? El är de helt ute och cyklar? Har någon tips på hur jag ska gå vidare?
peter.willman@spray.se
Golf 4 variant Ort: Haninge
Sön 03 jul 2022 23:06 Svara med citat
Dokumentera alla fel som uppstått och reklamera verkstadsjobbet är mitt råd.
Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Mån 04 jul 2022 15:12 Svara med citat
Krökta ventiler kanske så motorn tappar kompression, En mycket trolig teori om kamremmen har setat fel/löst.

You can drink my beer, but you can never take the last one