Forum - Golf 4 (98-04) - Bilen stänger av sig under färd

gizzo
Golf 4 1.6 -01 Ort: Vännäs
Tor 17 okt 2019 13:06 Svara med citat
Hej,

Jag fick för några år sedan överta min fars predantskötta Golf 4:a 1.6 -01 och är så fruktansvärt nöjd med den. Har dock två problem och jag undrar om de hör ihop. Samma vecka som jag övertog bilen fick jag problem med att den ibland, slutar svara på gaspedalen. För att få den att svara måste man växla ned. Ibland går det att pumpa på gaspedalen men oftast är det att växla ned från femman till trean som gör att den svarar igen. Detta händer inte ofta, kanske en gång varannan vecka.

Det som dock är spännande är att min pappa har aldrig någonsin varit med om detta fel. Började googla på felet och då verkar det vara fler som har liknande problem och att det har med bränslepumpen att göra. Läste på något forum att om man har över en kvarts tank eller åtminstone halv tank så visar sig inte felet. Jag tror att det är därför min pappa aldrig fått detta fel då han mycket sällan hade under kvarts tank kvar.

Bilen pendlas med en del och när felet inträffar så är det på ganska exakt samma tidpunkt varje gång, ca 10min efter avfärd.

Nu till mitt andra problem som jag undrar har med det första felet att göra det är nämligen att nu i veckan har det hänt två ggr att bilen under färd stängt av sig! Vrider om nyckeln och bilen startar och går som vanligt igen.
Kollade felkoder i vagcom men finns inga överhuvudtaget.

Är detta något någon annan känner igen?
Kloge
Golf 4 1,6 Variant-03 Ort: Perstorp
Ons 23 okt 2019 21:24 Svara med citat
Jag har samma problem med min,dessutom så pendlar tomgången ibland.
Tomgången är säkerligen gasspjället. Bilen har snart rullat 30 000 mil så det är inte oväntat.
Att den stannar är troligen bränslepump,bränslerelät eller ett huvudrelä

https://fusesdiagram.com/volkswagen/fuses-and-relay-volkswagen-golf-4. html

Kör Golf Variant -03 och Toyota Verso -18
gizzo
Golf 4 1.6 -01 Ort: Vännäs
Tor 04 maj 2023 21:28 Svara med citat
Uppdatering med golfen. Felet finns fortsatt. Har även några enstaka ggr nu haft problem med att den inte startar. Startmotor går runt med den tänder inte. Efter några försök brukar den starta och det brukar lukta bensin. Felen jag visar sig främst när jag har lite soppa i tanken. Har även haft problem när jag på låg fart svängt vänster i exempelvis en rondell fått felet att motorn stänger av sig. Inga felkoder visas fortfarande i vcds.
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna
Tis 16 maj 2023 21:45 Svara med citat
Kontrollera tändningslåset. Har haft liknande problem på min Golf. Prova att "peta" på nyckeln (inte vrida av och på som när du startar) och se om det händer något.
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Ons 17 maj 2023 6:56 Svara med citat
Angående tändningslåset. Jag fick bärga min bil för en tid sedan (det var ett helt annat fel) men i vilket fall så frågade bärgaren efter bilnyckeln eftersom den gick att köra upp på bärgningsbilen. Jag har en stor nyckelknippa med många nycklar på. Det är nycklar till lägenheten, jobbet, förråd, cykeln bilen och några till. Ganska stor och tung är den. När jag överlämnade knippan sa bärgaren att så där kan man inte ha det. Han hade tidigare haft en bilverkstad och hade fått in många bilar där tändningslåset blivit skadat av för tunga nyckelknippor. Det sitter tydligen plastringar inne i låset som blir utslitna av en för tung knippa och då får man problem. Nu har jag ordnat så jag lätt kan lossa bilnyckeln från knippan när jag ska köra. Det här var väl mest en kommentar till "niclast" inlägg.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)