Forum - Golf 7 (13-19) - Hur hittar man villka som är auktoriserade VW verkstad ?

drdrain
Golf 7 Alltrack Ort: Sundbyberg
Mån 03 jan 2022 20:17 Svara med citat
Gäller i Stockholm och ska in på 5000mila men ser att den nu kostar 7500:- och försöker hitta nåt alternativ som inte har olja som verkar kostar 5000:-
För vad det står på är det detta som görs.
Extraarbete: DSG oljebyte
Flexibel oljebytesservice

Tidigare Golf GTI -84, 1,6 -02, 1,4 TSI 160 -09
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Mån 03 jan 2022 20:33 Svara med citat
Https://bokaservice.volkswagen.se/start
Kolla här är ju en bra start
/Mats

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
drdrain
Mån 03 jan 2022 20:38 Svara med citat
Masi skrev:
Https://bokaservice.volkswagen.se/start
Kolla här är ju en bra start
/Mats

Hmm kollade där men tänkte inte på att det stod autoriserade sorry.
Verkar inte som jag kommer under ca: 7500:-

Varför är det så dyrt med ett oljebyte ?

olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Tis 04 jan 2022 15:20 Svara med citat
Du måste inte lämna in bilen till en "autoriserad" VW verkstad. (Men det vet du förmodligen redan.) Ta in offerter från några andra lite större kedjor typ Mekonomen, Autoexperten, Meca. Det som är viktigt är att de använder rätt olja osv. Be om att få ett specad dokument på vad de gjort. De vet vad du vill ha när du ber om det. Det räcker som underlag om något händer. Det du ev. kan förlora är en sk Goodwill hjälp hos VW när du har en nyare bil. Men när garantin gått ut undrar jag om det finns något sådant. Du kommer med all säkerhet att få offerter som ligger 1500 - 2000 kr under vad VW ska ha.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Masi
Tis 04 jan 2022 16:59 Svara med citat
olle54 skrev:
Du måste inte lämna in bilen till en "autoriserad" VW verkstad. (Men det vet du förmodligen redan.) Ta in offerter från några andra lite större kedjor typ Mekonomen, Autoexperten, Meca. Det som är viktigt är att de använder rätt olja osv. Be om att få ett specad dokument på vad de gjort. De vet vad du vill ha när du ber om det. Det räcker som underlag om något händer. Det du ev. kan förlora är en sk Goodwill hjälp hos VW när du har en nyare bil. Men när garantin gått ut undrar jag om det finns något sådant. Du kommer med all säkerhet att få offerter som ligger 1500 - 2000 kr under vad VW ska ha.

Klart det finns GW efter att garantin gått ut, men det är upp till varje enskild ÅF att bestämma, alltså inget som man som kund kan kräva. Det är ju till för att hjälpa trogna kunder, därför blir det så fel med sådana case när folk läst på diverse olika forum om andra som fått hjälp men att man kanske inte får hjälp själv. Det avgörs från fall till fall och bestämma av ÅF som ju får stå för kostnaden.
Försök få tex Mekonomen att ta kostnaden för någon som inte har med service eller den egna reparationen att göra, lycka till!
/Mats

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
drdrain
Ons 05 jan 2022 9:03 Svara med citat
Vad händer med mobilitetsgarantin om man tar en icke auktoriserad verkstad påverkas inte den ?
Sen det här med goodwill har jag själv råkat utanför med min gamla golf tsi160 som fick problem med kamkedjan och en del fick som goodwill vilket var ett vanligt problem dock inte jag.
Fick pröjsa 5000:- på försäkringen istället.

Masi
Ons 05 jan 2022 9:14 Svara med citat
drdrain skrev:
Vad händer med mobilitetsgarantin om man tar en icke auktoriserad verkstad påverkas inte den ?
Sen det här med goodwill har jag själv råkat utanför med min gamla golf tsi160 som fick problem med kamkedjan och en del fick som goodwill vilket var ett vanligt problem dock inte jag.
Fick pröjsa 5000:- på försäkringen istället.

Mobilitetsgarantin faller givetvis bort dem med men dem stora aktörerna, typ Mekonomen och Autoexperten brukar ha motsvarande avtal dem med.
/Mats

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21