Forum - Volkswagen Passat - Sporadiska problem med elektrisk baklucka (Passat B8 2015)

jonasm
Passat 8 GT 2.0 TDI Ort: Stockholm
Tis 20 okt 2020 22:25 Svara med citat
Tänkte höra om någon annan sett problem med stängningen av elektrisk baklucka på Passat B8 2015?
Symptomen är att den piper med tre korta pip varje gång man trycker. (och samma om man försöker göra det via fjärren eller inifrån bilen).
Jag lärde mig efter ett tag att det fungerar om man väntar 20-30 sekunder.
Detta händer väldigt sporadiskt. Gissningsvis var 50:e gång eller så.
Har bett dem kolla på verkstan med felkodsutläsning, men det har inte gett något. Och de verkar inte ens veta vad pipljudet är tänkt att signalera.
Felsökning vill de har typ 2000kr för, men med tanke på att felkodsutläsningen inte ger något, och att felet inte går att provocera fram så gissar jag att det slutar med att de vill byta båda armarna, vilket säkert kostar multum. (eftermontering.se tar i alla fall 16000kr för just en eftermontering).
Eftersom det inte går att lägga upp filmer här, så har jag lagt upp ett videoklipp på youtube som kan ses här: https://youtu.be/wTNNHQ2QQGY

Nyfiken på om någon sett något liknande?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 20 okt 2020 23:14 Svara med citat
Tror inte det är "armarna" det är fel på för de fungerar ju båda när du öppnar och stänger. Har nog med elektroniken, motorn eller styrdon att göra. En släkting fick bytt ena "armen" på en Tiguan mk2 på garantin för att den väsnades vid öppning/stängning. Kostnaden skulle varit ca 8500:-
jonasm
Passat 8 GT 2.0 TDI Ort: Stockholm
Tis 20 okt 2020 23:19 Svara med citat
Ja, men (och det kanske jag skulle ha nämnt) jag hörde någonstans (kanske att det var på verkstan, minns inte) att det fanns typ ett överhettningsskydd i armarna som skulle kunna hindra stängning. Minns som sagt inte detaljerna, men det var inte så specifikt så att det bekräftade att det var detta som var felet.
Och jag tänker då att om det är något fel på sensorerna i armarna så byter man hela armarna. Därav min gissning. Men jag är öppen för andra teorier Smile
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 21 okt 2020 1:16 Svara med citat
jonasm skrev:
Ja, men (och det kanske jag skulle ha nämnt) jag hörde någonstans (kanske att det var på verkstan, minns inte) att det fanns typ ett överhettningsskydd i armarna som skulle kunna hindra stängning. Minns som sagt inte detaljerna, men det var inte så specifikt så att det bekräftade att det var detta som var felet.
Och jag tänker då att om det är något fel på sensorerna i armarna så byter man hela armarna. Därav min gissning. Men jag är öppen för andra teorier Smile

Men det verkar långsökt att det skulle vara ett överhettningsskydd när det bara händer ca var 50:de gång.
Låter som något fel på elektroniken, men förmodligen ändå inte billigt att fixa?
Speeded247
Ingen VW Ort: Haninge
Fre 13 aug 2021 10:43 Svara med citat
Hej löste TS problemet? Jag har ett liknande problem på min Seat ateca 2017. Helt plötsligt så slutade bakluckan att funka och gav ifrån sig dom där tre distinkta pipen när jag tryckte på någon öppningsknapp. Men efter att ha lossat batteriet och kopplat in så funkade det att stänga bakluckan med knapp men då piper den som i klippet ovan och det har den aldrig gjort innan. Den funkar inte att öppna dock.
Det känns som att något behöver kalibreras eller liknande. Ibland stannar den på halva vägen.
Som sagt jag vet inte vad som hänt men kan ha varit något som kommit i kläm utan att jag märkt det.
Ptrkll
Passat 8 Gte -17 Ort: Västerås
Tor 16 sep 2021 19:52 Svara med citat
Jag samma problem jag med, passat b8 gte. Den stoppar efter några decimeter vid sökning och när jag väntar ut luckan så piper den. Vid öppning så stannar dock min varannan decimeter.
sama
Passat 8 2,0 tDI Ort: Kristianstad
Mån 10 jan 2022 17:20 Svara med citat
jonasm skrev:
Ja, men (och det kanske jag skulle ha nämnt) jag hörde någonstans (kanske att det var på verkstan, minns inte) att det fanns typ ett överhettningsskydd i armarna som skulle kunna hindra stängning. Minns som sagt inte detaljerna, men det var inte så specifikt så att det bekräftade att det var detta som var felet.
Och jag tänker då att om det är något fel på sensorerna i armarna så byter man hela armarna. Därav min gissning. Men jag är öppen för andra teorier Smile


Hände oss i somras.
Varm dag o vi skulle iväg på semester.
En del öppnande o stängningar men inte allt så många.
Men stod i direkt sol, då kom pipen o ville inte gå ner.
Verksanden trodde på övehätning
HenkaBjur
Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 04 mar 2022 16:44 Svara med citat
Ptrkll skrev:
Jag samma problem jag med, passat b8 gte. Den stoppar efter några decimeter vid sökning och när jag väntar ut luckan så piper den. Vid öppning så stannar dock min varannan decimeter.


Hej. Jag har också en Seat Ateca med samma problem. Hur löste du problemet och vad kostade det?