Forum - Golf 2 (83-91) - Någon som kan hjälpa mig att identifiera detta missljud?

LizzyBorden
Golf 2 89 Ort: Linköping
Tor 18 feb 2021 17:03 Svara med citat
Hejsan! Ett missljud har dykt upp från min Golf 2a. Det hörs bäst på tomgång med öppen huv. Trycker jag ner kopplingen så tystnar det. Finns det någon som känner igen ljudet?

Här finns en länk till Youtube där jag precis lade upp en video med ljudet:


Mvh
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tor 18 feb 2021 19:12 Svara med citat
Säkert urtrampningslagret, om man tar av vänster framhjul så ser man änden på växellådan, där är ett runt grönt plåtlock.
Bakom den sitter urtrampningslagret (det är en rätt bra men konstig uppbyggnad för det går en metallstång rakt igenom växellådan, som sedan trycker på kopplingen)
Men det du behöver är urtrampningslagret och ett nytt grönt lock innan du börjar ta isär det, för locket blir rätt demolerad när man bänder lös den.
Du slipper i alla fall plocka ur växellådan med denna konstruktion. Thumbs up

You can drink my beer, but you can never take the last one
nightmare
Donator 125 Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge
Fre 19 feb 2021 15:46 Svara med citat
Jon@s skrev:
Säkert urtrampningslagret, om man tar av vänster framhjul så ser man änden på växellådan, där är ett runt grönt plåtlock.
Bakom den sitter urtrampningslagret (det är en rätt bra men konstig uppbyggnad för det går en metallstång rakt igenom växellådan, som sedan trycker på kopplingen)
Men det du behöver är urtrampningslagret och ett nytt grönt lock innan du börjar ta isär det, för locket blir rätt demolerad när man bänder lös den.
Du slipper i alla fall plocka ur växellådan med denna konstruktion. Thumbs up


japp tycker också att det låter som urtrampningslagret Bild
lock och urtrampningslager under 200kr på skruvat.se. borde du kunna byta rätt snabbt och enkelt. har för mig att jag inte ens behövde fylla på olja i lådan på min gamla jag bytte på, den hade dock inte släppt ifrån sig några spån