rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
| Tis 02 nov 2021 14:14 |
|
Låter nästan som när man glömt stänga en dörr eller
nåt. När man kör över gupp. Det knakar till eller vad man ska säga. Jag har bytt stötdämpare, Jag drog åt skruvarna.
Det hörs inget då jag trampar ner bilen vid stillastående. Kanske någon vet nåt var jag ska kolla.
|
|
Classic-vw
Golf 4 1.6 16V -01 AUS Ort: Sundsvall |
| Tis 02 nov 2021 19:13 |
|
Bytte du lager i samma veva? Kan eventuellt vara bussningarna.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 03 nov 2021 17:57 |
|
| rostful skrev: | Låter nästan som när man glömt stänga en dörr eller
nåt. När man kör över gupp. Det knakar till eller vad man ska säga. Jag har bytt stötdämpare, Jag drog åt skruvarna.
Det hörs inget då jag trampar ner bilen vid stillastående. Kanske någon vet nåt var jag ska kolla. |
Eller någonting som sitter löst, var det kompletta fabriksmonterade fjäderben du bara satte på bilen eller fick du själv skruva isär? Inte alltför sällan så glappar stötdämpare/stötdämparlagring efter lite körning.
Avgassystem som slår i någonting
saker i reservdelsbaljan som slår i
etc etc
Eller kanske dra åt muttrarna också
|
|
rostful
| Ons 03 nov 2021 20:55 |
|
| Har fortfarande inte fattat vad det är som låter. Ska kolla när jag hinner och när det är ljust.. Jag har bytt övre lagerfäste eller vad det heter. De i aluminium som man drar åt med 2 bult.. Hjulet är åtdraget. Jag kan leva med det där ljudet men man undrar ju vad det är. Jag såg en snubbe i en film som hade nåt liknande ljud men han fatta inte felet heller.
Senast ändrad Lör 15 jan 2022 10:34, ändrad totalt 2 gånger
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 03 nov 2021 22:49 |
|
| rostful skrev: | | Har fortfarande inte fattat vad det är som låter. Ska kolla när jag hinner och när det är ljust.. Jag har bytt övre lagerfäste eller vad det heter. De i aluminium som man drar åt med 2 bult.. Hjulet är åtdraget. Jag kan leva med det där ljudet men man undrar ju vad det är. Jag såg en snubbe i en film som hade nåt liknande ljud men han fatta inte felet heller. |
Ta loss övre lagringen och efterdra muttern på stötdämparen. Dra sedan fast övre lagringen igen i bilen.
|
|
rostful
| Tor 04 nov 2021 13:37 |
|
Ok, Tack för svar. Ska kolla en lämplig dag. Fast jag tyckte jag drog åt muttern hårt då jag monterade. Men jag ska kolla.
5/11 Jag lossade stötdämparen och drog åt pytte lite till. Jag hade redan dragit den hårt. Nä, det låter än.. Jag tog ur varningstriangel. som låg i botten av koffert. Kanske kör en sväng i morgon och lyssnar.
22-01-08 Kanske är de där bussningarna i bakvagnen som är slitna? De som ska vara så jobbiga att byta. Inget man gör ute på vintern precis.. Om man ens ska försöka göra det. Undrar om de tar bort plasten inuti och låter plåtringen sitta kvar. Tyckte jag såg 2 olika storlekar på bussningar. Ska utforska det där mer.
22-01-15 Det låter värre än vanligt. .En massa knäppande och dunkande. speciellt då man åker på ojämn väg.
Ska det verkligen låta så om bakvagns bussningar är slitna kan man undra. Nu menar jag de där stora bussningarna i gummi + metall. Som har en grov bult igenom. Jag får försöka titta lite igen om jag ser nåt.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|