Forum - Golf 1 (74-84) - Oletryckgivare Golf 1.6 L -82

Cenlay
Golf 1 Cabriolet Ort: Göteborg
Fre 02 apr 2021 17:55 Svara med citat
Har nyligen köpt en Golf 1.6 L, 1982 års modell och undrar när jag slår på tändningen så tänds inte oljetrycklampan.
Jag undrar var sitter oljetryckskontakten ?
Oljetryckskontakt brukar ju sitta vid oljefilterhuset ? På denna kan den vara placerad på topplocket ovanför stussen där temperaturgivaren sitter ?
Två kablar kommer från en litet kabelrör, en brun som går till tempgivaren och en blå som ej är kopplad till något. Skall den blå gå till oljetryckskontakten ?
Någon ?
Har en bild men får inte med den i inlägget
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 02 maj 2021 10:30 Svara med citat
Cenlay skrev:
Har nyligen köpt en Golf 1.6 L, 1982 års modell och undrar när jag slår på tändningen så tänds inte oljetrycklampan.
Jag undrar var sitter oljetryckskontakten ?
Oljetryckskontakt brukar ju sitta vid oljefilterhuset ? På denna kan den vara placerad på topplocket ovanför stussen där temperaturgivaren sitter ?
Två kablar kommer från en litet kabelrör, en brun som går till tempgivaren och en blå som ej är kopplad till något. Skall den blå gå till oljetryckskontakten ?
Någon ?
Har en bild men får inte med den i inlägget


Inte helt enkelt på åttiotvåan... Börja med att skaffa elschema för oljetryckssystemet, tex Haynes reparationsbok

På din bil har du 2st oljetryckskontakter, den ena bör sitta på oljefilterhållaren och den andra på topplocket, vänster sida i bilen.
Nu kommer jag inte ihåg vilken som är vilken, men en är en lågtrycksgivare typ 0,5 bar och används vid tomgång och upp till tvåtusen rpm sedan tar en givare på 1.4 bar över.
Bakom/inne i själva hastighetsmätaren har du elektronik för detta, samt en summer.

Jag gissar att någonting har krånglat och då har tidigare ägare kopplat bort oljetrycksgivaren för att slippa höra en summer så fort han varvat över 2000 varv.
Viktorsgolf
Golf 1 c Ort: Sala
Fre 27 maj 2022 20:13 Svara med citat
Hej har också problem med oljetrycksvarning. Golf c 1983. Motorn har oljetryck (6 bar kall motor tomgång) Så fort man vrider på tändningen utan att starta så låter summern och oljetryckslampan lyser/flimmrar, och det fortsätter när man startar motorn Givarna verkar felfria, ingen skillnad om man kopplar från eller jordar manuellt. Dioden (zener) på ovansidan av instrumentet på flexkortet verkar vara felfri. Sitter det något inne i instumentet som det kan vara fel på? (om man via en provlampa lägger +12 V på den från topplocksgivaren lossade kabeln så tystnar summern och lampan släcks)