Jag har köpt tillbaka min gammla golf och försöker få ording på denna.
Förra ägar har inte kört den så mycket sensate två åren och senast han körde så kokade vattnet i expansionskärlet.
Jag vågar därför inte köra bilen förän jag vet vad felet är.
I helgen lätt jag bilen vara i gång på tomgång och bli varm. Efter ett tag hörde jag att fläkten började gå igång. Jag kollade på temp visaren i bilen då var den 1/4 varm (45 grader?).
När jag kände på vattenslangen som går in i motorn så var den mjuk, alltså att man kunde klämma den men ganska varm. Jag satte även på värmen i bilen och det funkade, även kulan funkar.
När jag stängde av bilen så hörde jag att det kom kokande ljud vid vattentemperaturgivarna. Kan också tilläga att direkt när man startar motorn så blinkar vatten nivålampan, detta tänker jag beror på sensorn i expansionskärlet. Efter att bilen var avstängd öppnade jag expansionskärlet på distans med en pinne för att jag tänkte att det skulle ha byggts upp lite tryck i den men det var inget tryck där.
Jag misstänker att vattnet cirkulerar inte i systemet eller så byggs det inte tryck i systemet, vad tror ni?
Att man har värme i kupen, betyder det att vattet cirkulerar?
Jag har nu beställt både den blåa och den svarta vatten temp givaren, även nivåsensorgivaren till expansionskärlet.
Jag tänker även kolla termostaten, som jag har förståt sitter i vattenpumpen? Hur kollar man denna på bäst sätt.
Uppskattar all hjälp jag kan få!
Senast ändrad Mån 28 jun 2021 9:19, ändrad totalt 1 gång
I helgen tog jag loss kylarslangen längst ner från radiatorn och lät bilen bli varm. Det visade sig att även när bilen var varm så öppnades inte termostaten så till helgen blir det nog att ta loss termostaten. Håller tummarna på att det är den som krånglar.
Liten uppdatering!
Trodde det skulle vara enkelt att ta isär termostaten/vattenpumpen efter att ha sett autodocs video men icke. Det visade sig att jag måste tar bort allt som står i vägen helt enkelt och det är start motor, AC kompressor, och fästet som de båda sitter på. Så det blir till och göra det.
Förresten, är det någon som läser detta bor i Sotenäs och har en garage man kan få hyra så hojta gärna till.
Hej på er!
Var länge sen jag uppdaterade här men nu har jag lyckats ta isär vattenpumpen och termostaten. Termostaten testade jag koka och den verkar funka fint då jag ser att den öppnar sig runt > 93 grader. Jag testade snurrade vattenpumpen för hand och inga missljud eller liknande från den. Både pumpen och termostaten ser fräscha ut nästan nya så just nu förstår jag inte varför vattnet inte cirkulerar. Jag märkte däremot att remmen till vattenpumpen är väldigt torr och sprucken. Min bästa gissning just nu är att remmen har slirat alltså har inte drivit runt pumpen.
Det blir iallafall och köpa ny vattenpump, termostat och rem eller tror ni att det är dumt och lägga pengar på ny vattenpump och termostat?
Någon annan som har någon teori eller annat man ska testa nu när pumpen är nerplockad?
Hej på er!
Var länge sen jag uppdaterade här men nu har jag lyckats ta isär vattenpumpen och termostaten. Termostaten testade jag koka och den verkar funka fint då jag ser att den öppnar sig runt > 93 grader. Jag testade snurrade vattenpumpen för hand och inga missljud eller liknande från den. Både pumpen och termostaten ser fräscha ut nästan nya så just nu förstår jag inte varför vattnet inte cirkulerar. Jag märkte däremot att remmen till vattenpumpen är väldigt torr och sprucken. Min bästa gissning just nu är att remmen har slirat alltså har inte drivit runt pumpen.
Det blir iallafall och köpa ny vattenpump, termostat och rem eller tror ni att det är dumt och lägga pengar på ny vattenpump och termostat?
Någon annan som har någon teori eller annat man ska testa nu när pumpen är nerplockad?
RENGÖRA kylaren och även hela övriga kylsystemet
Spola med varmt vatten baklänges, efter en stund kan du byta riktning.
Rätt håll är normal flödesriktningen i kylaren, bör vara in uppe och ut nere.
Spola baklänges så vänder du på flödesriktningen när du spolar, dvs spolar i nedre och låter det rinna ut genom övre.
Skit som åkt in kan ha fastnat innan det kommer till tubulatorerna, så om du spolar baklänges ökar risken att få bort detta skräp
Spola baklänges blir väl uppåt mot gravitationen, tycker det låter svårt om man inte har väl slutet system och varmvatten med tryck... Får tänka lite till hur jag kan lösa det men spola med varm vatten uppe från ner kommer jag definitivt göra.
Har stött på lite patrull här. Det verkar sitta två stucken remskivor på vattenpumpen. Den första som är närmast vattenpumpen är denna 027121028, som verkar vara med inbyggt gummidämpare. Jag förstår inte riktigt funktionen för denna för att den snurrar fritt, alltså driver inget. Det är lite glapp så jag vill helst byta denna men har svårt och hitta delen. Är det någon som kan rekommendera någon sida eller ersättning? Den andra remskivan är 027121031a vilket har tydligt roll tycker jag och verkar vara helt ok, så denna kommer jag inte byta.
Tacksam för all hjälp!
Hej på er!
Länge sen man skrev något här! Men hör och häpna! Jag har fått ihop golfen, remskivan hittade jag på https://www.heritagepartscentre.com/. Denna verkar ha syftet att guida remmen som driver AC kompressorn.
Golfen startade fint, var igång några minuter sen dog den bara. Jag lyckades få liv i den några gånger till men på alla tillfällen så dog den av sig själv ... oklart varför. Nu startar den inte alls! Jag antar att nästa grej är att systematiskt testa om den får bensin, ström och luft. Alla tips uppskattas!
Kan också lägga till att när jag vred om nyckeln vid första start så kom det rök under ratten ... så allt detta kan ha orsakats av elfel med.