Forum - Golf 2 (83-91) - Golf 2 GTI 8v

golf2Killen
Kör: Golf 2 GTI-1.8 Ort: Göteborg Medlem: 19 april 2021
Mån 19 apr 2021 21:13 Svara med citat
Hej på er!

Jag har köpt tillbaka min gammla golf och försöker få ording på denna.
Förra ägar har inte kört den så mycket sensate två åren och senast han körde så kokade vattnet i expansionskärlet.
Jag vågar därför inte köra bilen förän jag vet vad felet är.

I helgen lätt jag bilen vara i gång på tomgång och bli varm. Efter ett tag hörde jag att fläkten började gå igång. Jag kollade på temp visaren i bilen då var den 1/4 varm (45 grader?).
När jag kände på vattenslangen som går in i motorn så var den mjuk, alltså att man kunde klämma den men ganska varm. Jag satte även på värmen i bilen och det funkade, även kulan funkar.

När jag stängde av bilen så hörde jag att det kom kokande ljud vid vattentemperaturgivarna. Kan också tilläga att direkt när man startar motorn så blinkar vatten nivålampan, detta tänker jag beror på sensorn i expansionskärlet. Efter att bilen var avstängd öppnade jag expansionskärlet på distans med en pinne för att jag tänkte att det skulle ha byggts upp lite tryck i den men det var inget tryck där.

Jag misstänker att vattnet cirkulerar inte i systemet eller så byggs det inte tryck i systemet, vad tror ni?
Att man har värme i kupen, betyder det att vattet cirkulerar?

Jag har nu beställt både den blåa och den svarta vatten temp givaren, även nivåsensorgivaren till expansionskärlet.

Jag tänker även kolla termostaten, som jag har förståt sitter i vattenpumpen? Hur kollar man denna på bäst sätt.

Uppskattar all hjälp jag kan få!
golf2Killen
Kör: Golf 2 GTI-1.8 Ort: Göteborg Medlem: 19 april 2021
Ons 05 maj 2021 20:14 Svara med citat
Hej på er!

I helgen tog jag loss kylarslangen längst ner från radiatorn och lät bilen bli varm. Det visade sig att även när bilen var varm så öppnades inte termostaten så till helgen blir det nog att ta loss termostaten. Håller tummarna på att det är den som krånglar.