Forum - Golf 2 (83-91) - Förgasarproblem Golf mk2 1.6 -85

Husse97
Kör: Golf 2 1.6 -85 Ort: Vimmerby Medlem: 28 juni 2021
Mån 28 jun 2021 13:33 Svara med citat
Tjena har skaffat en mk2a med 1.6 fögge.

Problemet är att tomgången blir väldigt hög när man gasar på och sjunker sakta ner till normal.
Händer bara när man kör.

Även märkt att den bara öppnar bakre gasspjället men det främre funkar om man gasar manuellt, känns även som den är lite rappare på främre.

Funkade även att gasa på båda samtidigt.

Bifogar en bild, jag tycker inte det ser ut som det främre är inkopplat.

Saknas något stag?

Bild

Vad sitter det för förgasare på dessa bilar?

Annars går bilen bra!
Kanske lite slö, toppar 130 km/h.
Husse97
Kör: Golf 2 1.6 -85 Ort: Vimmerby Medlem: 28 juni 2021
Tis 29 jun 2021 12:48 Svara med citat
Kollade lite närmare idag och såg att det främre spjället är vakumstyrt.

Tyckte inte jag fick något sug i slangen som var inkopplad till främre spjället från förgasaren så lånade en slang som gick till något vid chokereglaget.

Körde två mil utan att den rusade vid gaspådrag men däremot när jag stannade råkade jag dutta till på gasen och den rusade för att sedan glödtända när ja vred av nycklen.

Kanske bara var en tillfällighet och spjället är lite kärvt för det inte använts på ett tag.

Eller kanske blir det fel att det får vakum hela tiden.

Har aldrig hållt på med vakumstyrda förgasare så känns som att försöka lära sig ryska.

Funderat lite på utbytesförgasare, kikat lite på stående weber/fajs men är lite osäker.

Har även en weber 32/32 liggandes, men vet varken skick på den eller om den passar min bil.

Såg någon sida i England sålde kit med insug och färdigbestyckad weber till dessa motorer, men känner inte för att lägga 5k på en förgasare när man får en 1.9 tdi för det priset.

Tycker överlag den drar ganska mycket för att vara en golf, men trippmätaren fungerar inte så har ingen koll egentligen.