Forum - Golf 7 (13-19) - Stenskott i lack

Jseger
Golf 7 1.0 tsi Ort: Partille
Tis 06 jul 2021 18:43 Svara med citat
Hej!

Köpte nyss en vit golf sportkombi -18, har upptäckt en del stenskott plus en liten liten skada ovanför hjulhus i storlek som ett stenskott ungefär.

Hur lagar ni stenskott i lacken bäst? Jag har köpt lackfärg och klarlack på VW, undrar om man bör lägga något rostskydd i botten. Skadan ovanför hjulhus ser man lite rostbrunt. Iom att skadan är så liten tänkte jag att jag kunde fixa själv. Eller är det bättre ur hållbarhetssynpunkt om man kör en proffessionell omlackering av hela området?

Hur bra är rostskyddet från fabrik, riskerar man att förstöra det mer om man ger sig på att slipa lite innan man målar på?
(Hade en bmw -07 tidigare, omlackerad på ett antal ställen via försäkring, började komma rost just där den blivit omlackerat.)

Nån som har koll? Smile

Hälsningar Johan.
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Tis 27 jul 2021 22:34 Svara med citat
Undrar lite också. Har en -19 som har en del stenskott på huven man helst slipper få problem med. Den verkar rätt känslig tycker jag. Ser några små stenskott som har antydan till rost så galvet verkar ju ganska klent?
Zetat
Golf 7 1.0 TSI -18 Ort: Stockholm
Lör 31 jul 2021 18:32 Svara med citat
Jag är också intresserad av hur man bäst själv kan ta hand om små stenskott/lackskador, om någon där ute har kunskaperna får den gärna dela med sig..
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Sön 01 aug 2021 15:51 Svara med citat
Kan man inte använda nagellack - klar lack, till det?
Håller kanske inte särskilt länge (om man inte duttar på då o då), men förseglar skadan och är lätt att ta bort när man ska åtgärda skadan.
Zetat
Golf 7 1.0 TSI -18 Ort: Stockholm
Tis 10 aug 2021 12:14 Svara med citat
ludde28 skrev:
Kan man inte använda nagellack - klar lack, till det?
Håller kanske inte särskilt länge (om man inte duttar på då o då), men förseglar skadan och är lätt att ta bort när man ska åtgärda skadan.

Har också undrat över detta faktiskt om det går bra att använda enkelt nagellack som tillfälligt skydd. Är det bra eller försämrar kanske ämnen i nagellack skadan..?