Forum - Golf 7 (13-19) - Kommande driftstörningar pga mer etanol i diesel och bensin

Car2021
Ingen VW Ort: Karlskrona
Lör 24 jul 2021 23:27 Svara med citat
Jag undrar vad ni har för tankar om den kommande höjningen av etanol i både bensin och diesel?

Frågor jag funderar över

1) Vilket drivmedel kommer att öka risken för driftstörningar av mer etanol, är det bensin eller diesel?
2) Höjningen av etanol i dieseln kommer ju att vara mycket högre än i bensin, tål dieseln mer etanol, eller är det ett sätt för de styrande att göra sig av med ägare av dieselbilar??
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 25 jul 2021 0:00 Svara med citat
Car2021 skrev:
Jag undrar vad ni har för tankar om den kommande höjningen av etanol i både bensin och diesel?

Frågor jag funderar över

1) Vilket drivmedel kommer att öka risken för driftstörningar av mer etanol, är det bensin eller diesel?
2) Höjningen av etanol i dieseln kommer ju att vara mycket högre än i bensin, tål dieseln mer etanol, eller är det ett sätt för de styrande att göra sig av med ägare av dieselbilar??


Om någon stolle skulle få för sej att blanda etanol i dieseln så kommer det att bli stora problem, i bensinen blir det i de flesta fall inga problem.


https://www.bilsweden.se/storage/84798592C3A86D37A37B0D1594067E18F0980 07D6916EE26D1327E10441D58F9/5bd8876106ed4068b150158914513e81/pdf/media  /50c5531d604f4cbaaa25a0e3299a5ecb/E10-lista%2021.pdf
Car2021
Ingen VW Ort: Karlskrona
Sön 25 jul 2021 0:21 Svara med citat
Ska tillägga: ”Den förnybara andelen i bensin ska öka från 4 till 28 procent inom tio år. För diesel ska den förnybara andelen gå från 21 till 66 procent på samma tid. På så sätt ska utsläppen minskas med 14 procent, enligt beräkningarna.” Från Vi Bilägare.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 25 jul 2021 0:25 Svara med citat
Man blandar verkligen inte etanol i diesel, det är till att förstöra motorn helt. Var har du fått det ifrån?
Car2021
Ingen VW Ort: Karlskrona
Sön 25 jul 2021 1:00 Svara med citat
Nej, jag har missförstått. Jag har forskar lite mer o det, och det är ju förnybar del som ska ökas öven i dieseln, dock ej etanol som i bensin, beklagar det.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Sön 25 jul 2021 8:07 Svara med citat
Car2021 skrev:
Jag undrar vad ni har för tankar om den kommande höjningen av etanol i både bensin och diesel?

Frågor jag funderar över

1) Vilket drivmedel kommer att öka risken för driftstörningar av mer etanol, är det bensin eller diesel?
2) Höjningen av etanol i dieseln kommer ju att vara mycket högre än i bensin, tål dieseln mer etanol, eller är det ett sätt för de styrande att göra sig av med ägare av dieselbilar??

Etanol i diesel är det ju ingen som kommer blanda i, skulle man blanda i HVO så lär det ju inte vara något problem. Massor av bilar körs på HVO redan idag utan problem, även om tillverkarna inte godkänt HVO100 än.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 25 jul 2021 9:38 Svara med citat
Jag kan göra ett litet inlägg i debatten om etanol och jag kör en BEH motor just nu på ca 58% etanol vilket funkar bra dock så har jag ingen aning om långtidseffekterna.
Motorn går större delen av tiden på gas men när gasen tar slut och när motorn startas så går den på 58% etanol.
Sommartid så startar den lätt och fint på detta, jag ska testa en högre inblandning vid nästa tankning.
Car2021
Ingen VW Ort: Karlskrona
Sön 25 jul 2021 10:07 Svara med citat
Om man tankar HVO i en bil som ej godkänts av biltillverkaren, kan man få problem om bilens är utanför nybilsgarantin, men har maskin skadeförsäkring kvar?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 25 jul 2021 13:17 Svara med citat
Jag har varit intresserad av att evt tanka våra båda dieselbilar med Neste My nu när de har kommit så långt med distributionen, men efter att ha läst deras dravel på sin hemsida så känns det som skojeri, man både ställer frågor och ger svar på sidan men man svarar inte korrekt på frågorna tex:

"Är Neste MY bättre än övrig HVO100 på marknaden?
Neste MY en högklassig produkt, som generellt kan anses vara bättre än MK1 (Fossil Diesel)"

Här är frågan om Neste MY är bättre än övrig HVO100 på marknaden och svaret är att den är bättre än fossil diesel........

Nästa fråga:
"Hur bra prestanda har Neste MY? I jämförelse med övriga förnybara bränslen och MK1 (fossil diesel)?

Det höga cetantalet (75–95) säkerställer en effektiv och ren förbränning som ger fordonet extra kraft jämfört med till exempel traditionell biodiesel (FAME).
Neste MY Förnyelsebar Diesel™ är med sin låga grumlingspunkt lämpligt för mycket kalla väderförhållanden upp till –30 grader.
Dessutom är Neste MY Förnybar Diesel™ fritt från svavel, syre och aromatiska föreningar och kan lagras under lång tid utan att tappa i kvalitet eller samla på sig vatten."

Här svarar man inte alls på hur den står sej i jämförelse med fossil diesel (MK1) utan bara hur den står sej mot FAME.......

Så gissningsvis är det mycket ruffel och båg från Neste nu för att få sålt så mycket som möjligt och kapa åt sej marknadsandelar.

En länk måste jag givetvis ha så ingen får för sej att jag gör som Neste, ljuger.....

https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/hvo/faq
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 25 jul 2021 13:25 Svara med citat
Jag har också läst att det är mest bedrägeri med HVO100, den är tydligen inte fosilfri.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tor 29 jul 2021 16:18 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag har också läst att det är mest bedrägeri med HVO100, den är tydligen inte fosilfri.

Man kommer nog dit vad det lider, men det är billigare att framställa med fosildriven energi.
Skulle gå att använda annan energikälla vid produktion men det är dyrare i dagsläget.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 29 jul 2021 20:26 Svara med citat
Syntroleum(FT processen) har funnits sedan WWII och har vidareutvecklats så att man inte behöver rent syre i processen och har bland annat testats i runt 20 år av US Airforce i deras 8 motoriga bombplan blandat 50/50 med flygfotogen och för drygt 10 år sedan så kom Audi med sin E-Gas som kan vidareförädlas till E-Bensin och E-Diesel.

För runt 15 år sedan så påstods det att med ett oljepris på 150$/fat så kunde man istället framställa Syntroleum.
Det går att hålla världen med bränsle utan att göra hål i jorden.....