Forum - Golf 7 (13-19) - Skorrande ljud

Brellan
Golf 7 Ort: Jönköping
Ons 11 aug 2021 6:56 Svara med citat
Är en mycket nöjd ägare till en Golf tdi 1,6 årsmod. -15. Men..utöver dieselljudet finns det ett skorrande, stundtals nästan skramlande missljud relaterat till lågt varvtal och belastning.
Det börjar vid 1100-1200 v och upphör strax över 1400 v.
Det uppstår vid alla växlar utom ettan men framför allt vid trean. Beror kanske på att den används ofta på 40-50 sträckor, krypkörning osv.
Hörs ej på tomgång, ej vid uppvarvning vid stillastående..dvs detta går ej att provocera fram utom vid i huvudsak körning vid just det varvtalen och i synnerhet i uppförsbacke. Det blir värre ju längre jag kör, genomvarm motor, och kan då skorra till lite vid andra varvtal...och det uppstår då även vid motorbroms.
Har kollat bränslerör, värmeplåtar, innerskärmar osv ... Bilen körs lugnt och servas var 1500 mil. Har kört 6000-7000 mil senaste året. Finns det nåt spjäll, egr-ventil eller nåt som kan låta?
Från att jag tyckte det var ett enkelt fel verkar det hittills omöjligt att hitta. Hoppas här nu att nån har haft samma tråkiga ljud. Tack på förhand...
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 11 aug 2021 7:22 Svara med citat
Ett av de svåraste felen att hitta. Kan i stort sett vara vad som helst, en kabel som ligger emot någonstans och ger oljud, något skruv eller plastgrej som ligger någonstans och och stör. Kan vara en skruv till något av inredningen som har lossnat eller inte blivit ordentligt spänd. Kan vara världens simplaste grej, men usch vad det stör, och oftast är det vid ett speciellt varvtal så att man misstänker att det är något i motorrummet.
Låter det likadant när det är varmt eller kallt ute?
Brellan
Ons 11 aug 2021 8:47 Svara med citat
Tack för ditt engagemang..🙂 Känns som att det blir något värre ju varmare det är. Det började för 2-3 månader sedan så särskilt kallt har det iofs inte varit. Kamremskåpan har ett litet glapp och har försökt fixera den med buntband men ljudet kvarstår om än ngt mindre. Den kåpan ska väl sitta helt fast? Ett litet glappljud blir det mot motorfästet, men till att det skorrar verkar lite långsökt. Ja man blir lite nojig men varje synpunkt här är värdefull så jag kan testa vidare.
Brellan
Sön 05 sep 2021 21:27 Svara med citat
Oljudet fixat!
Rost insida h bromsskiva orsakade ojämnheter i slitbanan på skivan. Det blev då glapp i oket när "höjderna" på skivan tryckte tillbaka beläggen vilket gjorde att oket vibrerade.
Eftersom ljudet kom från motorrummet var det inte det första stället jag kolla på, och inte helt enkelt att hitta. Tur att det åtminstone ibland är enkelt och hyfsat billigt att fixa. 👍👍
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 05 sep 2021 22:54 Svara med citat
Tack för återkopplingen, skönt att det löste sig Thumbs up
yousefchibli@hotmail.com
Golf 7 1.6-16 Ort: Malmö
Ons 06 sep 2023 18:52 Svara med citat
Har fått samma problem med min golf nu, jag har precis bytt alla bromsskivor och alla bromsbelägg. Behövde du byta ok?
Brellan
Fre 08 sep 2023 5:58 Svara med citat
Nej oken bytte jag inte.