ollefisk
Golf 7 Alltrack Ort: Karlstad |
| Fre 06 aug 2021 12:44 |
|
| Jag är på gång att skaffa extraljus till Golfen, helljuset är inget vidare. LED-ramp blir det nog, frågan är om kan montera en sådan under regskylten eller stör det radarn? En W-Light Comber tror jag på, är det någon här som har testat en sådan?
|
|
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg |
|
ollefisk
| Lör 07 aug 2021 9:49 |
|
| Radarn finns under regskylten. En säljare påstår att det ska fungera men jag är väldigt skeptisk och frågar forum... Alternativ är att ha ljuset över skylten.
|
|
Masi
| Lör 07 aug 2021 17:52 |
|
| ollefisk skrev: | | Radarn finns under regskylten. En säljare påstår att det ska fungera men jag är väldigt skeptisk och frågar forum... Alternativ är att ha ljuset över skylten. |
Nej, du kan inte ha en LED-ramp framför radarsensorn. Det räcker ju med en lager med snö på den så störs den ut. Hur sjutton skulle det kunna funka med en ramp framför.
/Mats VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Lör 07 aug 2021 18:00 |
|
| Masi skrev: | Nej, du kan inte ha en LED-ramp framför radarsensorn. Det räcker ju med en lager med snö på den så störs den ut. Hur sjutton skulle det kunna funka med en ramp framför.
/Mats |
Eller att den är skitig eller t.o.m. ett rejält regn.
|
|
ollefisk
| Tis 10 aug 2021 11:23 |
|
| Jag beställde ett paket med w-light impulse III. Får sätta fast den över registreringsskylten. Hoppas att det inte är för krångligt för mycket med att montera.
|
|
Masi
| Ons 11 aug 2021 10:09 |
|
| ollefisk skrev: | | Jag beställde ett paket med w-light impulse III. Får sätta fast den över registreringsskylten. Hoppas att det inte är för krångligt för mycket med att montera. |
Det är inte så krångligt. Grillen sitter med ett par torxskruvar, sedan är den bara att dra rakt upp. Det brukar räcka för att komma åt för att dra kablarna vettigt. Jag brukar smyga kablarna ner bakom nummerplåten och in. Blir diskretare kabeldragning än att dra kablarna genom grillen.
Har du halogen, LED eller xenonstrålkastare? Så du har koll på vart du kan ta styrsignalen till relät?
VW ID.3 PRO '21
|
|
ollefisk
| Ons 25 aug 2021 15:51 |
|
| Masi skrev: |
Har du halogen, LED eller xenonstrålkastare? Så du har koll på vart du kan ta styrsignalen till relät?
/Mats |
Vanlig halogen, inte så svårt att hitta rätt kabel. Ledrampen är på plats, kvar är att få fram alla kablar. I reläsatsen så är det med en strömbrytare, tänkt att dra in i bilen antar jag så jag skippar den för jag antar att det inte är så lätt.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 25 aug 2021 18:36 |
|
| Är osäker, men tror att du måste ha en strömbrytare till extraljus inne i bilen?
|
|
Masi
| Ons 25 aug 2021 18:48 |
|
| candyweiss skrev: | | Är osäker, men tror att du måste ha en strömbrytare till extraljus inne i bilen? |
Varför? Det är iaf inget lagkrav.
Sedan kan det ju kanske vara lämpligt vid tex dimma eller kraftigt snöfall.
VW ID.3 PRO '21
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 25 aug 2021 19:05 |
|
| Masi skrev: | Varför? Det är iaf inget lagkrav.
Sedan kan det ju kanske vara lämpligt vid tex dimma eller kraftigt snöfall.
/Mats |
Du har säkert rätt, jag är själv osäker. Sen är det lämpligt precis som du säger. Har själv haft strömbrytare på dom bilar jag haft med extraljus, även om det var länge sedan.
|
|
Masi
| Ons 25 aug 2021 23:19 |
|
| ollefisk skrev: | | Vanlig halogen, inte så svårt att hitta rätt kabel. Ledrampen är på plats, kvar är att få fram alla kablar. I reläsatsen så är det med en strömbrytare, tänkt att dra in i bilen antar jag så jag skippar den för jag antar att det inte är så lätt. |
På min Golf Alltrack jag hade tidigare så drog jag in en kabel för att kunna släcka p-ljusen jag hade inbyggda i mina extraljus. Inte så himla krångligt ändå. Finns en stor gummiplugg nere vid pedalerna, stick hål på den med något vasst och peta igenom kablarna. Då är det ganska lätt att fiska upp dem i motorrummet.
Satte min knapp helt dold, i facket till snett ned till vänster om ratten "i taket" på facket.
Men nej, jag kan inte säga att det är direkt nödvändigt. Jag hade knappen så jag kunde släcka p-ljusen smidigt (inför besiktning och ev snutkontroll).
VW ID.3 PRO '21
|
|
ollefisk
| Tor 26 aug 2021 14:47 |
|
| OK, strömbrytaren har jag kopplat bort så det blir bara en styrkabel. Men det går ju att ändra efteråt om det inte är för svårt... Jag tänkte att om extraljuset inte behövs så kan man ta bort säkringen. Får se vart det passar bäst med att sätta fast reläet och dra kablarna. Kabeln från extraljuset kommer in i motorhuven på högersidan. passagerarsidan så jag tror att jag drag kabeln från reläet bakom motorn istället över kylaren.
|
|