plover63
Golf 7 2.0 TDI 4WD-16 Ort: Danderyd |
| Sön 15 aug 2021 7:40 |
|
Hej, min Golf 7 2.0 4Motion, manuell, 2015 års modell har gått 5100 mil. vid bokning på VW för årlig service kom upp ett kryptiskt meddelandevom att en obligatorisk åtgärd skall göras, mer om detta informeras vid besöket. Någon som vet vad det handlar om ?
Tack
|
|
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg |
| Sön 15 aug 2021 13:51 |
|
| plover63 skrev: | Hej, min Golf 7 2.0 4Motion, manuell, 2015 års modell har gått 5100 mil. vid bokning på VW för årlig service kom upp ett kryptiskt meddelandevom att en obligatorisk åtgärd skall göras, mer om detta informeras vid besöket. Någon som vet vad det handlar om ?
Tack |
Det är inga konstigheter. Kommer div uppdateringar med jämna mellanrum från VW som är tvingande för verkstaden att utföra.
Men det kan vara precis vad som helst, omöjligt att gissa sig till vilken åtgärd det handlar om. Hänger helt på ditt chassinummer. Det kan vara allt från ny mjukvara till handbromsen till att byta någon mutter i framvagnen eller att man upptäckt en serie dåliga generatorer som ska bytas eller att den kanske saknas en miljödekal på ett styrdon som ska underlätta vid framtida återvinning.
Som sagt, omöjligt att gissa sig till.
Dessa fabriksåtgärder är tvingande om man vill fortsätta ha kvar sim verkstad som märkesverkstad. Du som kund kan alltså inte välja om du vill göra åtgärden eller inte. Vill du inte ha åtgärden kan du helt enkelt inte lämna in bilen. Då får du vända dig till tex Mekonomen istället.
/Mats VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
|
|
plover63
| Sön 15 aug 2021 13:56 |
|
| Tack vad bra, då kan jag somna om - har läst läskiga saker om bilar som fått Dieselgatemjukvara och sedan går både det ena och det andra sönder... Men jag kollade min bil på VW:s dieselgate-forum, och där står att den (2.0 TDI, 4WD) inte omfattas av någon sådan åtgärd. Den åker i på DinBil som planerat om några veckor.
|
|
Masi
| Sön 15 aug 2021 16:04 |
|
| plover63 skrev: | | Tack vad bra, då kan jag somna om - har läst läskiga saker om bilar som fått Dieselgatemjukvara och sedan går både det ena och det andra sönder... Men jag kollade min bil på VW:s dieselgate-forum, och där står att den (2.0 TDI, 4WD) inte omfattas av någon sådan åtgärd. Den åker i på DinBil som planerat om några veckor. |
Nä, den uppdateringen du tänker på finns tror jag inte finns till Golf 7 men ska låta det vara osagt. Den uppdateringen är iaf i Sverige helt frivillig, man har alltså rätt att avstå denna.
VW ID.3 PRO '21
|
|
plover63
| Sön 15 aug 2021 17:45 |
|
Perfekt, då kan jag sova lugnt Tack
|
|
plover63
| Tis 17 aug 2021 11:24 |
|
Hej igen, kolla vad jag fick från VW, skall man vara orolig ? Jag kollade som sagt bilen på deras svenska "Dieselgate" site, där fick jag inte någon träff.
Frågade vad den obligatoriska uppdateringen vid nästa service omfattade, fick nedanstående svar;
---------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------- -----
Den uppdatering som Volkswagen önskar att vi utför på din bil under verkstadsbesöket är en uppdatering av motorstyrdonet. Detta är givetvis kostnadsfritt för dig som kund.Den uppdatering som Volkswagen önskar att vi utför på din bil under verkstadsbesöket är en uppdatering av motorstyrdonet. Detta är givetvis kostnadsfritt för dig som kund.
Denna mjukvara har ingenting med "Dieselgate" att göra utan är en helt annan uppdatering.
---------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Tis 17 aug 2021 20:28 |
|
Enligt den artikeln så skulle det endast vara EA189 motorn på 2,0l som finns som 140 och 170 Hk vilket är fel, det finns fler motorer, bland annat CAYC motorn på 1,6l.
|
|
Masi
| Ons 18 aug 2021 5:38 |
|
| plover63 skrev: | Hej igen, kolla vad jag fick från VW, skall man vara orolig ? Jag kollade som sagt bilen på deras svenska "Dieselgate" site, där fick jag inte någon träff.
Frågade vad den obligatoriska uppdateringen vid nästa service omfattade, fick nedanstående svar;
---------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------- -----
Den uppdatering som Volkswagen önskar att vi utför på din bil under verkstadsbesöket är en uppdatering av motorstyrdonet. Detta är givetvis kostnadsfritt för dig som kund.Den uppdatering som Volkswagen önskar att vi utför på din bil under verkstadsbesöket är en uppdatering av motorstyrdonet. Detta är givetvis kostnadsfritt för dig som kund.
Denna mjukvara har ingenting med "Dieselgate" att göra utan är en helt annan uppdatering.
---------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------- |
Skicka mig ett PM med registreringsnummer så kan jag forska lite och se vad jag får fram.
VW ID.3 PRO '21
|
|
Masi
| Tor 19 aug 2021 6:50 |
|
Uppdateringen gäller en förbättring av batterihantering/laddning. Alltså inget som påverkar motorn egentligen. VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
|
|
plover63
| Tor 19 aug 2021 9:01 |
|
Stort tack för hjälpen Masi - nu kan jag lämna in bilen och sova lugnt
|
|