Forum - Volkswagen Passat - Temperaturproblem 2.0 Tdi 190hk 2017! Termostatfel?

Pistvakt
Polo 4 1.4 Ort: Umeå
Lör 28 aug 2021 13:59 Svara med citat
Jag har en 2017 års 2.0 TDI 190hk, iofs Skoda Kodiaq men det är ju samma motor (och detta systerforum.lite mer aktivt). Idag på väg ut till stugan med olastad släpvagn började plötsligt varningslampan för hög temt att ljuda och lysa rött efter bara 10 km. Stannade fort vid vägkanten och fick ner tempen till normala 90C och provade igen. Efter bara 2-300 m steg tempen fort till 105-110C och jag fick stanna. En gång till likadant, sedan var jag iaf av 2+1-sträckan och kunde med ett varvtal på max 1500 genom stan hålla tempen på 100-105C.

Övriga insikter är att expansionsskärlet kändes riktigt varmt, kylarfläkten gick på högvarv när jag bromsade in och att jag kunde få full värme i kupemunstyckena när jag satte ACCn på Max. Det tyder för mig på att termostaten iaf är öppen, eller?

Jag startade om bilen flera gånger ifall något undrar om jag prövat klassisk "datoromstar"...

Vad kan då denna tempuppgång förklaras av? Några tips?
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Fre 01 okt 2021 23:06 Svara med citat
Troligen vattenpumpen!

Bytt några stycken sen den nyare vattenpumpen kom som är delvis elektrisk.
De är en kåpa som går över skovveln på vattenpumpen när motorn är kall för att få upp motorn i temp snabbare.
Den kåpan kan ha kantrat och löper ej som den ska längre och då funkar inte skovveln på vattenpumpen som den ska och bilen blir för varm och varnar då som din gjort.

Men detta har du säkert löst redan?

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Pistvakt
Polo 4 1.4 Ort: Umeå
Fre 01 okt 2021 23:29 Svara med citat
golf666 skrev:
Troligen vattenpumpen!

Bytt några stycken sen den nyare vattenpumpen kom som är delvis elektrisk.
De är en kåpa som går över skovveln på vattenpumpen när motorn är kall för att få upp motorn i temp snabbare.
Den kåpan kan ha kantrat och löper ej som den ska längre och då funkar inte skovveln på vattenpumpen som den ska och bilen blir för varm och varnar då som din gjort.

Men detta har du säkert löst redan?



Tack. Jo, hade resa till fjällen inbokad med familjen samma vecka så det var bara att hitta snabbast möjliga lösning. Lokala Mekonomen lyckades frigöra tid och bytte vattenpumpen och en av mekanikerna hade jobbat på VW och tydligen är detta ett vanligt fel redan vid 10-12000 mil. Att kamremsbytet behöver göras först vid 21000 mil är ingen vägledning gällande vattenpumpen.