Kallemero
Golf 5 1,6 FSI Ort: Flen |
| Ons 03 nov 2021 19:25 |
|
Jag vet inte om jag gjort rätt men så här gjorde jag, fyllde på med ny kylvätska efter byte av kylvätskerör
jag fyllde på expantionskärlet , lät bilen gå på tomgång och med locket borta , fyllde på lite då till rätt nivå , lät bilen ytterligare stå och gå i ca 5 minuter jag såg att det rann lite vatten tillbaka i expantionskärlet och retur ledningen , skruvade sen dit locket , men jag misstänker att det är luft kvar och att det är något som gör att motorlampan tänds , någon vänlig person som har någon ide` varför motorlampan tänds , släcker den och åker ca 3 mil men nästa gång jag startar bilen så tänds lampan i gen ,
tacksam för svar och tips
Med vänlig hälsning Kalle
|
|
Zeta007
Golf 4 Ort: Halmstad |
| Ons 03 nov 2021 23:43 |
|
När du luftar systemet så e det viktigt att bilen går på tomgång en 5-10 min och blir ordentligt varm , samtidigt under tiden ska du ha inne i kupén max värme på högsta fläkt hastighet samt locket av på kärlet. Va noga så du ej får het kylarvätska på dig ifall d bubblar till. Har gjort så på golfen och aldrig problem me luft i systemet
Lycka till 😃
|
|
Classic-vw
Golf 4 1.6 16V -01 AUS Ort: Sundsvall |
| Lör 06 nov 2021 19:04 |
|
Termostaten måste öppnas för att du ska få ut luften ur systemet så gör som användaren ovan beskrivit!
|
|
Kallemero
Golf 5 1,6 FSI Ort: Flen |
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 07 nov 2021 10:50 |
|
| Kallemero skrev: | Jag vet inte om jag gjort rätt men så här gjorde jag, fyllde på med ny kylvätska efter byte av kylvätskerör
jag fyllde på expantionskärlet , lät bilen gå på tomgång och med locket borta , fyllde på lite då till rätt nivå , lät bilen ytterligare stå och gå i ca 5 minuter jag såg att det rann lite vatten tillbaka i expantionskärlet och retur ledningen , skruvade sen dit locket , men jag misstänker att det är luft kvar och att det är något som gör att motorlampan tänds , någon vänlig person som har någon ide` varför motorlampan tänds , släcker den och åker ca 3 mil men nästa gång jag startar bilen så tänds lampan i gen ,
tacksam för svar och tips
Med vänlig hälsning Kalle  |
TA RÄTT PÅ VARFÖR MOTORLAMPAN TÄNDS ISTÄLLET för att bara släcka den. Jag gissar att du kanske demonterat (frivilligt eller ofrivilligt) för att byta ditt vattenrör.
Tvivlar skarpt på att för lite kylvätska ska tända motorlampan.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|