Forum - Golf 4 (98-04) - Ojämn tomgång

Henkewe
Golf 4 1,6 -02 Ort: Mjölby
Lör 18 dec 2021 11:23 Svara med citat
Hej!
Min Golf 4 1.6 har helt plötsligt ojämn tomgång och lite kraftförlust men när man kommit upp i hastighet känns den ok. Det spelar ingen roll om motorn är kall eller varm, samma ojämnhet vid tomgång. tempen går upp till 90 grader som den ska. Motorlampan lyser EJ.
Har en billig OBD läsare men det hittar inga felkoder

Det enda jag gjort än så länge är att byta tändstift eftersom att den blöddrar så tänkte om den misständer, men det hjälpte inte.

Provade att lyfta bort oljepåfyllnadslocket med motorn igång och då går den jämnt och låter normalt i några sekunder sen är den likadan. När jag sedan lägger dit locket så dör den nästan. (det är sug vid hålet).

Tacksam för svar (fattar dock att det kan vara en hel del orsaker men vet inte var jag ska börja...)
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna
Sön 19 dec 2021 15:47 Svara med citat
Vakum vid oljelocket samt att den går dåligt på tomgång tills man plockar bort locket......brukar betyda trasig/igensatt PCV/EGR.
Henkewe
Sön 19 dec 2021 19:57 Svara med citat
Det var en tändspole som var trasig.
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna
Mån 20 dec 2021 13:39 Svara med citat
Bra att du hittade det. Du bör kolla PCV/EGR också då du har "sug" i oljelocket. Väldigt vanligt fel.
Henkewe
Mån 20 dec 2021 13:52 Svara med citat
niclast skrev:
Bra att du hittade det. Du bör kolla PCV/EGR också då du har "sug" i oljelocket. Väldigt vanligt fel.

Tack för svar, ska kolla upp!