golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm |
Ons 29 dec 2021 11:36 |
|
Hej, har ett vinande ljud som ökar med motorvarvet. Det låter även när man varvar med växel i friläge. Ingen skillnad med kopplingspedalen nertryckt eller ej. Verkar minska lite lite när motorn blivit varm men försvinner aldrig. Tog ut denna bil som ny så jag vet att den inte lät så då. Lät en släkting överta den och nu har jag fått tillbaka den genom arv.
Finns inga felkoder, har kollat.
Har försökt lyssna med stetoskop etc men jag blir inte klok på var det låter. Vill kunna få kläm på om det kommer från motorn eller från generator/AC-kompressor/ev servopump. Skulle vilja montera loss en aggregatrem i taget, starta upp motorn, och höra om ljudet försvinner eller inte. Remmarna ser ok ut annars. AC:n fungerar dock inte så jag har mina misstankar vad gäller kompressorn.
Nu till frågan: Finns det någon risk med att starta utan någon aggregatrem? Kan felkoder sättas som är svåra att få bort? Vill bara starta upp, varva till lite på friläge, och sen stänga av.
Bilen är en Golf 3 Variant -97 med 1.8l motor och 10000 mil på mätaren. Tror att kamremmen är bytt men vet ej säkert, originaletiketten sitter kvar men verkstadskvitton säger att den är bytt.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Ons 29 dec 2021 17:00 |
|
golfnörden skrev: | Hej, har ett vinande ljud som ökar med motorvarvet. Det låter även när man varvar med växel i friläge. Ingen skillnad med kopplingspedalen nertryckt eller ej. Verkar minska lite lite när motorn blivit varm men försvinner aldrig. Tog ut denna bil som ny så jag vet att den inte lät så då. Lät en släkting överta den och nu har jag fått tillbaka den genom arv.
Finns inga felkoder, har kollat.
Har försökt lyssna med stetoskop etc men jag blir inte klok på var det låter. Vill kunna få kläm på om det kommer från motorn eller från generator/AC-kompressor/ev servopump. Skulle vilja montera loss en aggregatrem i taget, starta upp motorn, och höra om ljudet försvinner eller inte. Remmarna ser ok ut annars. AC:n fungerar dock inte så jag har mina misstankar vad gäller kompressorn.
Nu till frågan: Finns det någon risk med att starta utan någon aggregatrem? Kan felkoder sättas som är svåra att få bort? Vill bara starta upp, varva till lite på friläge, och sen stänga av.
Bilen är en Golf 3 Variant -97 med 1.8l motor och 10000 mil på mätaren. Tror att kamremmen är bytt men vet ej säkert, originaletiketten sitter kvar men verkstadskvitton säger att den är bytt. |
Du kan få en felkod på låg spänning om du startar utan att generatorn går, men troligtvis ej.
Och inte köra mer än en minut eller två utan vattenpumpen...
|
|
golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm |
Tor 30 dec 2021 17:59 |
|
Tack för svar, testar och återkommer
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|