|
Sikstrom
Golf 5 Golf 5 Ort: Nordmaling |
Fre 07 jan 2022 18:23 |
|
Hej! hade fel på ett lager i växellådan så de blev bytt av en vänn till mig, senare efter nån månad så började de låta ur lådan då jag motorbromsade, var ett lite skärande ljud, som att växeln gick i riktigt men lät inget om jag gasade, var så i en vecka typ sen nu hoppar bara växeln ur, något som haft liknande problem och vet vad som har blivit fel?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Fre 07 jan 2022 23:00 |
|
Sikstrom skrev: | Hej! hade fel på ett lager i växellådan så de blev bytt av en vänn till mig, senare efter nån månad så började de låta ur lådan då jag motorbromsade, var ett lite skärande ljud, som att växeln gick i riktigt men lät inget om jag gasade, var så i en vecka typ sen nu hoppar bara växeln ur, något som haft liknande problem och vet vad som har blivit fel? |
Låter som när en låda körts med väldigt lite olja i ... Då brukar de bete sig så innan de skär ihop helt.
Men kan ju vara någon skruv som inte blivit tillräckligt fastdragen etc.
Det billigaste att böra med är väl att 'byta' växellådsolja, tappa ur oljan i en ren behållare. Kolla att mängden stämmer med vad lådan ska ha, 1-2 dl kan tänkas sitta fast på drev och väggar och ta lång tid för att rinna ut.
Titta på oljan, finns det metallrester i den?
Är mängden alldeles för liten eller du har metallrester i lådan är det nog byte av låda som gäller denna gång, kanske av en mekaniker denna gång.
Är mängd ok och inga metallrester, så kanske justeringen av växelspak etc bara är fel.
|
|
Sikstrom
Lör 08 jan 2022 13:47 |
|
Tack för tipsen, han som gjort det har jobbat på folkvagn tidigare så tror det är en riktig mekaniker, fått tips att de kan vara fel med växelföringen, måste man ut med lådan för att justera det? eller är det ganska enkelt att justera, tänkte om ja skulle lämna in den på verkstad men bilen är ju inte värd så mycket så vill inte lägga massa pengar på den.
De blev hett i två liter i lådan.
|
|
Sikstrom
Lör 08 jan 2022 13:51 |
|
Tack för tipsen, han som gjort det har jobbat på folkvagn tidigare så tror det är en riktig mekaniker, fått tips att de kan vara fel med växelföringen, måste man ut med lådan för att justera det? eller är det ganska enkelt att justera, tänkte om ja skulle lämna in den på verkstad men bilen är ju inte värd så mycket så vill inte lägga massa pengar på den.
De blev hett i två liter i lådan.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Lör 08 jan 2022 14:26 |
|
Sikstrom skrev: | Tack för tipsen, han som gjort det har jobbat på folkvagn tidigare så tror det är en riktig mekaniker, fått tips att de kan vara fel med växelföringen, måste man ut med lådan för att justera det? eller är det ganska enkelt att justera, tänkte om ja skulle lämna in den på verkstad men bilen är ju inte värd så mycket så vill inte lägga massa pengar på den.
De blev hett i två liter i lådan. |
Att någon jobbat men inte jobbar kvar är ju ingen garanti för bra jobb... Men det kan ju vara en dunderduktig kille.
Du har både yttre länkage (växelspak samt länkage utanför lådan) och inre länkage.
Yttre länkaget justeras med lådan i bilen, det inre måste troligen lådan ur för.
Men börja med olja, spelar ingen roll hur mycket som hälldes i om det inte finns kvar. Och två liter olja är billigt. Kommer det knappt ur någon olja eller massa metallpartiklar behöver du inte felsöka, byt låda då.
Tja, ännu enklare och billigare be en kompis lägga i växlar med avstängd motor, och titta hur växelmekanismen ovanpå lådan rör sig för de olika växlarna. Se om det kanske saknas rörelse på berörd växel för att den ska gå i ordentligt.
Lägg ur växel, låt kompis starta motorn och med handbromsen ilagd lägga i ettans växel och släppa på kopplingen så bilen vill köra iväg... Likadant med backväxel. Kolla att motorn inte rör sig för mycket om någon motor/växellådsfäste blivit dåligt.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|