malmberga
Golf 7 1,4 TSI -14 Ort: Hässleholm |
| Ons 24 nov 2021 7:58 |
|
Upptäckte igår när jag körde hem från jobbet att värmen i bilen är väldigt dålig.
Trots att jag har värmen och fläkten på max så pumpar det inte ut någon värme utan det blåser typ kallt. Det rör sig om en 1,4 TSI - 14
Är det någon som har varit med om detta och vet vad det kan bero på?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Ons 24 nov 2021 13:36 |
|
| Har du läst av felkoder?
|
|
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark |
| Ons 01 dec 2021 11:16 |
|
Jag har samma fel. Mycket dårlig värme rätt plötsligt. Och ingen värme på passagerarsidan vid fötterna! Efter 1 timmes körning med temp på HI och fullt blås, är luften som kommer ut, litet (mycket litet) varm och i passagerar sidan stort sett ute temp. Nu snöar det i Köpenhamn och det är inte roligt att sitta i bilen. Brrrr. bara elvärmen i sätet räddar oss.
Samma bil som OP: Golf 7 -14 TSI.
Har läst felkoder med VCDS och det var inga fel alls.
Någon som vet vad vi ska göra eller vad felet kan vara? Ville vara tacksam så VW inte bara byter allt och sänder räkningen till mig...
Gilberto
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
| Ons 01 dec 2021 17:43 |
|
Ni har testat att nollställa kliman?
Låter ju som ett spjäll som spökar alternativt en tempgivare, eller två, som mäter inblåsande luft till kupén. Sitter en på vardera sida ungefär i höjd med mitten av dörren. Med VCDS kan man se temperaturen på dessa givare.
En diesel har också en tillskottsvärmare och det är vanligt att den elektriska vattenpumpen lägger av. Då tar det lång tid för motor och kupé att bli varm. Har man betalat extra för att få en knapp till denna i kupén ser man det genom att vörmaren startar men stannar kort därefter och knappen blinkar för att indikera fel.
En liknande tillskottsvärmare finns väl också på en bensinare?
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Tor 02 dec 2021 7:46 |
|
| Mranderz skrev: | Ni har testat att nollställa kliman?
|
https://youtu.be/VKwx3yvnanM
Ett trick som inte finns med i instruktionsboken,
|
|
Gilberto
| Tor 02 dec 2021 10:49 |
|
| Mranderz skrev: | Ni har testat att nollställa kliman?
Låter ju som ett spjäll som spökar alternativt en tempgivare, eller två, som mäter inblåsande luft till kupén. Sitter en på vardera sida ungefär i höjd med mitten av dörren. Med VCDS kan man se temperaturen på dessa givare.
En diesel har också en tillskottsvärmare och det är vanligt att den elektriska vattenpumpen lägger av. Då tar det lång tid för motor och kupé att bli varm. Har man betalat extra för att få en knapp till denna i kupén ser man det genom att vörmaren startar men stannar kort därefter och knappen blinkar för att indikera fel.
En liknande tillskottsvärmare finns väl också på en bensinare? |
Tack för svar. Ja, jag har nollställt Climatronic, för en väcka sedan. Faktiskt blev det kallare luft efter det... ? Som sagt inga felkoder med VCDS och tyvärr är jag inte så bra på VCDS att jag kan hitta var man kan avläsa temp. på givarna...
Jag märkte i går vid ett mycket långt rött ljus att luften blev kallare när bilen stod stilla! När jag körde igen blev den varmare.
PS. Temperaturen är lika dårlig vare sig om jag använder Airkonditioning eller inte...
Jag tror inte bensin bilar har denna tillskottsvärmare. har aldrig hört om detta.
Suck. Det är kallt ute nu med 15 cm snö. Ovanligt i Danmark.
|
|
Mranderz
| Tor 02 dec 2021 14:12 |
|
| Tryck på "meny" i nederkant av den runda knappen i mitten på din climatronicenhet. Då kommer du till menyn för clima. Tryck sedan på kugghjulet i högerkant för att komma in i menyn. Kontrollera om där står "automatisk tillskottsvärme". I så fall har du kaf en sådan.
|
|
Mranderz
|
Gilberto
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Lör 04 dec 2021 9:47 |
|
| Jag stänger aldrig av AC:n på min bil utan den ska vara igång året runt. Tror inte det har något med ditt problem att göra men bra att veta.
|
|
Gilberto
| Lör 04 dec 2021 10:02 |
|
| maxmsm skrev: | | Det är inget konstigt alls, när du står stilla på tomgång så producerar motorn mindre spillvärme än om du ligger på 1500-2500rpm. |
Hej maxmsm. Tack för ditt svar men det blåser ute temperatur! ur ventilerna även om dem står på HI (mer är 29°C) så jag tycker trots allt det är konstigt. Förövrigt har det ju alltid varit möjligt att få värme i kabinen. Också vid stillastående... men jag uppskattar ditt inlägg.
Gilberto
|
|
Gilberto
| Lör 04 dec 2021 10:08 |
|
| Pensionären skrev: | | Jag stänger aldrig av AC:n på min bil utan den ska vara igång året runt. Tror inte det har något med ditt problem att göra men bra att veta. |
Hej Pensionären,
Ja, det har nog inte direkt med mitt problem att göra, men ag måste erkänna att jeg inte använder AC så mycket som jag borde. Det kostar benzin och i min förra bil (Ford) fungerade AC'n inte de sista 4-5 åren så jag har vant mig vid att inte ha den på hela tiden. Dock startar jag den cirka en timme varje vecka för att hålla systemet "i gång".
Nä, nu blir det nog service hos VW i Köpenhamn på måndag.
Tack alla för era inlägg.
Ha en God Jul!
Gilberto
|
|
Gilberto
| Lör 04 dec 2021 10:09 |
|
| malmberga skrev: | Upptäckte igår när jag körde hem från jobbet att värmen i bilen är väldigt dålig.
Trots att jag har värmen och fläkten på max så pumpar det inte ut någon värme utan det blåser typ kallt. Det rör sig om en 1,4 TSI - 14
Är det någon som har varit med om detta och vet vad det kan bero på?  |
Fick du löst ditt problem? Återvänd gärna.
|
|
maxmsm
| Lör 04 dec 2021 10:12 |
|
| Gilberto skrev: | Hej maxmsm. Tack för ditt svar men det blåser ute temperatur! ur ventilerna även om dem står på HI (mer är 29°C) så jag tycker trots allt det är konstigt. Förövrigt har det ju alltid varit möjligt att få värme i kabinen. Också vid stillastående... men jag uppskattar ditt inlägg.
Gilberto |
Då vågar jag nästan sätta en slant på att det kan ha med vattenpumpen att göra, jag hade liknande problem på min Golf och då hade en del av vingarna släppt på pumpen och efter byte så hade jag bra värme igen.
|
|
Gilberto
| Lör 04 dec 2021 11:10 |
|
| maxmsm skrev: | | Då vågar jag nästan sätta en slant på att det kan ha med vattenpumpen att göra, jag hade liknande problem på min Golf och då hade en del av vingarna släppt på pumpen och efter byte så hade jag bra värme igen. |
Tack! Det låter betryggande. (Och inte så dyrt)
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 04 dec 2021 11:33 |
|
| Gilberto skrev: | | Ja, det har nog inte direkt med mitt problem att göra, men ag måste erkänna att jeg inte använder AC så mycket som jag borde. Det kostar benzin och i min förra bil (Ford) fungerade AC'n inte de sista 4-5 åren så jag har vant mig vid att inte ha den på hela tiden. Dock startar jag den cirka en timme varje vecka för att hålla systemet "i gång". : |
Ett gott råd är att ALDRIG stänga av den, det blir bara dyrare i stutänden än vad bensindropparna kostar.
AC´n jobbar året runt och inte bara på sommaren. Den driver ut all fukt inne i kupén och blir därmed mycket fräschare inuti. Jag skaffade min första bil med AC för 30 år sedan och har aldrig stängt av någon sådan. Vet inte om det är det som räddat mig, men jag har aldrig behövt laga eller fylla på någon AC i min ägo.
|
|
Gilberto
| Lör 04 dec 2021 13:36 |
|
| candyweiss skrev: | Ett gott råd är att ALDRIG stänga av den, det blir bara dyrare i stutänden än vad bensindropparna kostar.
AC´n jobbar året runt och inte bara på sommaren. Den driver ut all fukt inne i kupén och blir därmed mycket fräschare inuti. Jag skaffade min första bil med AC för 30 år sedan och har aldrig stängt av någon sådan. Vet inte om det är det som räddat mig, men jag har aldrig behövt laga eller fylla på någon AC i min ägo. |
Tack för rådet! Det ska jag nog tänka på från och med nu.
|
|
maxmsm
| Lör 04 dec 2021 18:24 |
|
| Gilberto skrev: | Tack! Det låter betryggande. (Och inte så dyrt)  |
På min Golf så byter man pumpen tillsammans med kamremmen.
|
|
maxmsm
| Lör 04 dec 2021 18:28 |
|
| candyweiss skrev: | Ett gott råd är att ALDRIG stänga av den, det blir bara dyrare i stutänden än vad bensindropparna kostar.
AC´n jobbar året runt och inte bara på sommaren. Den driver ut all fukt inne i kupén och blir därmed mycket fräschare inuti. Jag skaffade min första bil med AC för 30 år sedan och har aldrig stängt av någon sådan. Vet inte om det är det som räddat mig, men jag har aldrig behövt laga eller fylla på någon AC i min ägo. |
Vad är det som är så bra men att låta sin AC vara på hela året?
Vad jag vet så är dagens pumpar helkapslade och ska inte råka ut för att packningar ska torka ut och börja läcka som de kunde göra förr.
Men jag har ingen garanti på att detta stämmer men jag har inte råkat ur för läckande AC sedan min K2500 -90...
|
|
candyweiss
Donator 100
|
maxmsm
| Lör 04 dec 2021 20:56 |
|
|
|
bihslk
Golf 7 0762002127 Ort: Leksand |
| Tis 07 dec 2021 9:12 |
|
Min fru köpte en Golf 2018 1.0 TSI 110hk och den har också svårt komma upp i värme. Tempnålen efter 7 km stod mellan tredje och fjärde sträcket på mätaren. -15 ute just nu men tycker den borde bli varmare än så. Hennes megane 1.5 diesel blev mycket varmare och diesel är ju kända att ta tid för att komma upp i arbetstemp.
Är TSI motorerna så dåliga med att hålla värmen?
https://drive.google.com/file/d/1sdj5bEMZiRMPfs7V2fhKa2vmioq4H3en/view ?usp=sharing
|
|
Gilberto
| Tis 07 dec 2021 11:28 |
|
Jag tror att VW motorer (eller morerna motorer generellt) är så effektiva och friktionsfria att det bildas för litet friktionsvärme i dem. Men mätaren ska förstås stå på 'varm' (90°) efter 15-20 minuter. Kanske hennes bils termostat inte fungerar som den ska?
Jag har pratat med VW och dom tror att det är motorn till spjället som gått sönder men dom vill ha bilen ett par timmar för en närmare undersökning nästa vecka. Om det skulle vara det, kostar det 15.000 kr! Ajajaj...
Jag ska nog rapportera tillbaka.
Gilberto
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Tis 07 dec 2021 14:21 |
|
| Gilberto skrev: | Jag tror att VW motorer (eller morerna motorer generellt) är så effektiva och friktionsfria att det bildas för litet friktionsvärme i dem. Men mätaren ska förstås stå på 'varm' (90°) efter 15-20 minuter. Kanske hennes bils termostat inte fungerar som den ska?
Jag har pratat med VW och dom tror att det är motorn till spjället som gått sönder men dom vill ha bilen ett par timmar för en närmare undersökning nästa vecka. Om det skulle vara det, kostar det 15.000 kr! Ajajaj...
Jag ska nog rapportera tillbaka.
Gilberto |
Om så är fallet så kolla med ditt försäkringsbolag, det kanske är så att det går på din försäkring!
|
|
bihslk
| Tis 07 dec 2021 15:34 |
|
| Pensionären skrev: | | Om så är fallet så kolla med ditt försäkringsbolag, det kanske är så att det går på din försäkring! |
Testat bilen idag och den går upp i 90 grader men så fort jag bromsade in och skulle vända på en väg hem då gick värmen ner från 90 till 73 grader. På tomgång ligger han ca 70 där. Ringde verkstad och de vill ha in bilen för den ska inte tappa värmen direkt så. Samtidigt som motortempen går ner så blir det även fisljummet i kupén vilket är oacceptabelt. Min skoda octavia 2019 jag hade 1.0 tsi och den höll värmen oavsett om det var -5 eller -25.
|
|
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte |
| Ons 08 dec 2021 3:39 |
|
| bihslk skrev: | | Testat bilen idag och den går upp i 90 grader men så fort jag bromsade in och skulle vända på en väg hem då gick värmen ner från 90 till 73 grader. På tomgång ligger han ca 70 där. Ringde verkstad och de vill ha in bilen för den ska inte tappa värmen direkt så. Samtidigt som motortempen går ner så blir det även fisljummet i kupén vilket är oacceptabelt. Min skoda octavia 2019 jag hade 1.0 tsi och den höll värmen oavsett om det var -5 eller -25. |
Min bil betedde sig så när termostaten var sönder. Började när det var svinkallt och trodde det var därför först. Men sen även när det blev "varmare" så fortsatte tempmätaren.
|
|
bihslk
| Ons 08 dec 2021 7:44 |
|
| FRS05 skrev: | | Min bil betedde sig så när termostaten var sönder. Började när det var svinkallt och trodde det var därför först. Men sen även när det blev "varmare" så fortsatte tempmätaren. |
Som tur så tar de in bilen utan krångel på verkstaden då jag har 1 års das welt auto garanti. Jag återkommer när de fixat det om det löste problemet.
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Ons 08 dec 2021 8:10 |
|
Jag fick mitt termostathus utbytt samt omprogrammering av tillhörande programvara på nybilsgarantin för min bil. Eftersom det gick på garantin så fick jag ingen räkning men 15 tusen är nog inte orimligt.
Det sitter nämligen ingen termostat i min motor utan en elektriskt styrd reglerventil som håller rätt motortemperatur. Vid låg motorbelastning så håller motorn en kylvätsketemperatur på mellan 95 och 110 grader och vid hög belastning så sänker motorn temperaturen till mellan 85 och 95 grader. Och hela tiden så visar temperaturmätaren exakt 90 grader för att visa föraren att allt fungerar som det ska. Så temperaturmätaren säger mycket lite om motorns temperatur i en modern bil.
|
|
Gilberto
| Ons 08 dec 2021 10:11 |
|
| Pensionären skrev: | | Om så är fallet så kolla med ditt försäkringsbolag, det kanske är så att det går på din försäkring! |
Hej,
Tyvärr har man i Danmark inte försäkringar på reparationer på bilar. När garantien från tillverkaren är slut, är det bara att betala själv.
|
|