Forum - Golf 7 (13-19) - Eftermontera backkamera

nixx
Golf 7 1.2 -13 Ort: Halmstad
Lör 15 jan 2022 15:52 Svara med citat
Hej!

Har nyss köpt en Golf och är intresserad av att eftermontera en backkamera men undrar lite hur det går till. Har sökt runt och hittat ett OEM kit för 5000:- men det låter lite väl mycket och tänker mig något som inte är original istället från t.ex aliexpress. Är svårt att hitta vad som passar dock.

Är det några här som har gjort det och kan rekommendera några specifika prylar för det? Smile
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Lör 15 jan 2022 16:36 Svara med citat
Kanske inget bra svar men det finns en anledning till att det är dyrt att eftermontera kamera likt original. Kameran sitter bakom öppningshandtaget som du kanske vet. En kamera består alltså av ett nytt motordrivet handtag
Kanske kan gå att köpa begagnat? Sedan krävs ju en del kablar och programmering av stereon/skärmen.
Allt går ju, ingenting är omöjligt, frågan är väl bara om det är värt det?

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
nixx
Golf 7 1.2 -13 Ort: Halmstad
Lör 15 jan 2022 20:06 Svara med citat
Masi skrev:
Kanske inget bra svar men det finns en anledning till att det är dyrt att eftermontera kamera likt original. Kameran sitter bakom öppningshandtaget som du kanske vet. En kamera består alltså av ett nytt motordrivet handtag
Kanske kan gå att köpa begagnat? Sedan krävs ju en del kablar och programmering av stereon/skärmen.

Ja precis det känner jag ju till. Men det finns ju andra alternativ som t.ex att fästa vid registrerings skylten. Svårt att veta vad som passar bra bara.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 15 jan 2022 20:18 Svara med citat
Masi skrev:

Ett sådant handtag med kamera såldes för 250:- för ett par dagar sedan...
Plus porto får jag tillägga.
Beg original får jag väl också tillägga...

Senast ändrad Lör 15 jan 2022 21:43, ändrad totalt 1 gång
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Lör 15 jan 2022 20:25 Svara med citat
Jag tittade rätt så mycket på detta för ett år sedan ungefär och visst finns det en hel del backkameror att köpa och montera. Även trådlösa men jag kom fram till att det blir inte bra. Rätt så bökigt att dra tråd till din infoskärm också plus att den måste vara kompatibel. De löser detta på eftermontering men det kostar.... Det fanns även nån kamera som man kunde ansluta till vissa modeller av Garmin GPS enheter. Det funderade jag på då det var enkelt att ansluta själv.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Hunter
Golf 7 S-combi 150 tdi 4-M Ort: Örebro
Sön 16 jan 2022 8:36 Svara med citat
Om man vill ha in bilden i bilens display så lär man kolla så att den är kompatibel för kamera.

Jag ville ha som orginal i handtaget i luckan men min enhet var inte kompatibel för det.
Jag tror jag var in på eftermontera och där kunde man se om enheten var kompatibel och man kan få fram enhetens nummer om man går in i någon meny på bilen.

VW GOLF VII SC 2,0 TDI 150 4M GT 2014.
VCDS.