Forum - Volkswagen Passat - Bensin VS Diesel

mannemaniac
Ingen VW Ort: Nynäshamn
Ons 16 feb 2022 10:42 Svara med citat
Hej, kommer snart köpa en passat Alltrack 4x4 motion, årsmodell 2014-2016 ca.
Kan inte bestämma mig för diesel eller bensin.
Diesel priset rasar i höjden och det kommer "miljözoner".
Kör över 1500mil/år, har en bensinare och tänkte använda den "nya" till längre resor.
Vad tror ni, kommer det bli förbud på diesel i närtid?
/Manne
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 16 feb 2022 11:02 Svara med citat
Tror inte du behöver bekymra dig om något förbud. Tror det går på ett ut angående bränslekostnaden. Diesel är dyrare men bilen dricker mindre, bensin lite billigare men bilen dricker mer.

Välj efter vilken karaktär du vill ha på motorn, drar du mycket släp välj diesel. att tänka på är att dieselmotorer inte gillar småkörningar utan motorn måste bli riktigt genomvarm, kräver väl ca 3 mil på sommaren och 5 mil på vintern.
Det gäller landsväg/motorvägskörning, och ingen körning i stan. Annars lär du få problem med partikelfilter mm, och det kan bli dyrt.
Själv valde jag bensin pga dessa kriterier, jag kör mycket sällan med släp och jag har 3 mil enkel resa till jobbet.
mannemaniac
Ingen VW Ort: Nynäshamn
Ons 16 feb 2022 11:45 Svara med citat
Aha, tackar, jag vi har två bensinare nu varav den ena ska bytas ut. Bensinaren kan man ju ha för kort transporter. Kör en del långa varje år 70mil+, då blir det nog en diesel.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 16 feb 2022 18:36 Svara med citat
Det går att ha en dieselbil också för korta körningar men det kröver en del av dig som ägare. Du kommer behöer ha koll på partikelfiltret och lära dig hur du upptäcker när en rengöring startas. När en sådan har startat vill bilen ut och rastas på motorvägen några mil.

Min dieseltiggy har nu rullat över 2 år till och från skola och förskola. 1 km till första stopp, 3 km till stopp 2 och sen hämtning på eftermiddagen.

För vår del nollställer vi trippmätaren när rengörningen är klar. Då vet vi att nästa gång trippmätaren närmar sig 15 mil kommer ny rengöring startas och när den startats blir det en extratur på 10-15 min på motorvägen.

Aldrig fått en varning för dpf och bilen går som ny. Tankar fortfarande hvo100 av märket Neste My på OKQ8.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 16 feb 2022 21:09 Svara med citat
mannemaniac skrev:
Hej, kommer snart köpa en passat Alltrack 4x4 motion, årsmodell 2014-2016 ca.
Kan inte bestämma mig för diesel eller bensin.
Diesel priset rasar i höjden och det kommer "miljözoner".
Kör över 1500mil/år, har en bensinare och tänkte använda den "nya" till längre resor.
Vad tror ni, kommer det bli förbud på diesel i närtid?
/Manne

Vad gäller dieselns vara eller icke vara så får vi nog ett svar på det efter valet i september...