Forum - Golf 7 (13-19) - Lackera om 15 tums fälgar eller köpa större?

vitpärla
Golf 7 1.4 TSI -15 Ort: Håbo
Sön 13 feb 2022 1:01 Svara med citat
Hjäääälp! Beslutsångest

Jag har ett dilemma som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag har precis köpt en vit golf 1,4 tsi -2015.

Det sitter just nu vinterpjucks med riktigt fula fälgar men då våren är på g så får de bli vinterns projekt.

Sommardäcken som jag fick med sitter det 15tums fälgar på, fräscha och så men jag vill ha svarta fälgar till min vita bil. Och jag vill helst ha större fälgar.

Hur hade ni gjort?
1. Lämnat in fälgarna på lackering (kostar ca 2000kr totalt) och då glida runt med små bebis fälgar (men hey.. dom är iaf svarta)
2. Eller köpt nya fälgar som är större, men då måste även nya däck köpas till som fälgarna får plats i (vilket kommer resultera i över 10.000kr) Men det blir ju såklart snyggare då de är större och redan är svarta.

Jag kör runt två ungar i bilen dagligen och är ingen som ställer ut på ex. bilmässor så utseendet är endast för min skull då jag vill köra runt i en lite snyggare bil. Viktigast är helt klart säkerheten (vilket 15tum då ju ska vara det säkraste alternativet för min bil.)
vitpärla
Sön 13 feb 2022 1:17 Svara med citat
Skickar in bild på 15 tu
ms fälgarna. Blir inte de för "klena" (alltså för små)?

Bild
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Sön 13 feb 2022 7:07 Svara med citat
Rätta mig gärna om jag har fel men dem fälgarna som du skickat bil på ser precis ut som dem jag har på PruttGasGolfen, dem är dock 16". Visste inte att dem fanns som 15".
Hursomhelst är det ju svårt att råda dig hur du ska göra, det är ju din plånbok. Men nu till våren kommer det ju alltid ut massor med uppsättningar hjul på Blocket. Går säkert att fynda något där om du inte vill köpa nytt.

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
vitpärla
Sön 13 feb 2022 10:36 Svara med citat
Det kanske du har rätt i, jag bara antog att det var 15 då det är ”original” måttet.

Klart jag vill komma billigast undan, undrar mest om jag kommer ångra mig om jag endast väljer att lacka om dessa som jag har eller om jag ska köpa större för att det är snyggare.

Är dina omlackade?
Masi
Sön 13 feb 2022 11:49 Svara med citat
Mina är original, inte brytt mig så mycket om Golfen då det är en pendlarbil för mig. Den ska bara rulla billigt och bekvämt.
Har en Passat Alltrack med 19" på och det må se snyggt ut men det är fasen inga andra fördelar. Det är bullrigt, stötigt och törstigt.
Den är för övrigt vit med mörka fälgar. Du har rätt i att det passar bra på en vit bil.
Grannen har en vit Passat r-line som han låtit pulverlacka ett par 18" halvmattsvart. Det blev riktigt snyggt faktiskt.

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
vitpärla
Sön 13 feb 2022 12:44 Svara med citat
Oj, ja jag vill ju kunna köra runt bekvämt utan att behöva tänka på att akta fälgarna hela tiden. Men hade gärna gått upp till 17tum iaf. Men lutar mot att lacka om mina original.. fast känns lite muppigt att lacka om original fälgar. Suck vad jag inte kan bestämma mig.
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Sön 13 feb 2022 13:28 Svara med citat
Ett annat alternativ för dig är att försöka hitta ett par beg. 17” fälgar från en Golf R-Line dom är visserligen mörkgrå metallic men dom skulle också bli snygga på din bil. Jag har det på min Golf R-Line som är mörkgrå metallic och det är riktigt snygga fälgar + att dina originala hjulbultar passar.
vitpärla
Sön 13 feb 2022 13:35 Svara med citat
Jo det är ett bra tips. Är dock tveksam till att lägga ner pengar på både nya (begagnade) däck och fälgar. Har ett par lackskador jag behöver fixa med också.
Masi
Sön 13 feb 2022 19:46 Svara med citat
vitpärla skrev:
Jo det är ett bra tips. Är dock tveksam till att lägga ner pengar på både nya (begagnade) däck och fälgar. Har ett par lackskador jag behöver fixa med också.

Om det är tajt ekonomiskt så ska du ju givetvis rulla vidare på dem hjul du har idag. Kanske plastidip eller så kallad gummifärg kan vara ett alternativ?
Spraya på ett par lager plastidip (finns andra fabrikat med, tex Biltema) och du har svarta fälgar, som du faktiskt inte förstört om du skulle ångra dig.
/Mats

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
vitpärla
Sön 13 feb 2022 19:47 Svara med citat
vitpärla
Sön 13 feb 2022 19:51 Svara med citat
Masi skrev:
Om det är tajt ekonomiskt så ska du ju givetvis rulla vidare på dem hjul du har idag. Kanske plastidip eller så kallad gummifärg kan vara ett alternativ?
Spraya på ett par lager plastidip (finns andra fabrikat med, tex Biltema) och du har svarta fälgar, som du faktiskt inte förstört om du skulle ångra dig.
/Mats

Den metoden har jag inte känt till. Känner till det tråkiga ”tvätta, slipa, tvätta, spraya med färg, spraya med klarlack” och ser då ungefär sjuttioelva olika sätt jag skulle kunna få fälgarna att se sämre än ut än va de redan gör nu.

Är det simpelt? Vore tacksam om du skulle kunna berätta för mig hur man går tillväga och vad som bör inköpas?
Masi
Sön 13 feb 2022 20:52 Svara med citat
vitpärla skrev:
Den metoden har jag inte känt till. Känner till det tråkiga ”tvätta, slipa, tvätta, spraya med färg, spraya med klarlack” och ser då ungefär sjuttioelva olika sätt jag skulle kunna få fälgarna att se sämre än ut än va de redan gör nu.

Är det simpelt? Vore tacksam om du skulle kunna berätta för mig hur man går tillväga och vad som bör inköpas?

Sök på Youtube "Plastidippa fälgar" så får du många träffar.
Det är helt enkelt sprayfärg i gummiform som går att dra bort om man skulle ångra sig. Ganska vanligt att använda på just fälgar, inte testat själv men sett hur det kan se ut med ganska gott resultat.
Kan ju veta värt ett par hundringar att testa.
/Mats

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Mån 14 feb 2022 1:09 Svara med citat
Lite ekonomisk:
jag kör med 16'' som vinter o 17'' sommar.
Sälj o hitta bätter beg.
vitpärla
Mån 14 feb 2022 11:06 Svara med citat
ludde28 skrev:
Lite ekonomisk:
jag kör med 16'' som vinter o 17'' sommar.
Sälj o hitta bätter beg.

Ja så får det bli. Ska köpa 17 tums däck och fälgar till våren och sedan till vintern så köper jag 16 tums vinterdäck och sätter nuvarande fälgar på.

Tack för alla svar!!
vitpärla
Mån 14 feb 2022 11:26 Svara med citat
Vart köper man billigast däck + fälgar? Nya alltså. Kikade på abs hemsida och det skulle gå på ca 8000kr, är det bra pris?
vitpärla
Mån 14 feb 2022 11:42 Svara med citat
Vad är skillnaden på dessa mått? Vilken bör jag välja? Står att alla de tre ska passa på min bil men hur ska man veta vilken man ska välja?

C27 7x17" ET40 LK5/112/57.1 H2 KU 26 Complete Black Gloss ( 7.0x17 ET40 CB57.1 )

C27 7x17" ET48.5 LK5/112/66.5 H2 KU 28 Complete Black Gloss ( 7.0x17 ET49 CB66.5 )

C27 7x17" ET47 LK5/112/66.5 H2 KE 60° Complete Black Gloss ( 7.0x17 ET47 CB66.5 )
Masi
Mån 14 feb 2022 12:19 Svara med citat
Den första med ET40 är den som passar bäst.
Då breddar det nya hjulet 12,4mm utåt och 0,3mm inåt vilket inte bör vara några problem samt att centrumhålet stämmer med originalet och du slipper ha adapterringar.
/Mats

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
vitpärla
Mån 14 feb 2022 12:21 Svara med citat
Masi skrev:
Den första med ET40 är den som passar bäst.
Då breddar det nya hjulet 12,4mm utåt och 0,3mm inåt vilket inte bör vara några problem samt att centrumhålet stämmer med originalet och du slipper ha adapterringar.
/Mats

ET40 får det bli. Tusen tack!! Very Happy