Husse97
Golf 2 1.6 -85 Ort: Vimmerby |
Tis 15 feb 2022 16:38 |
|
Skaffat en Jetta 1.6 -90 som inte gillar gas kall, den dör så fort man trycker på gasen.
Med lite finkänsla kan man smyga upp den i varv och runt 3k rpm kan man trycka till på gasen utan att den dör.
Det blir bättre när motorn blir varm.
Hittils har jag bytt blåa tempgivaren, sprayat startgas runt "förgasarfoten" och mätt lambdasonden, den gav ungefär 0.46-0.53 volt berroende på hur mycke jag gasade men låg stadigt på 0.46v på tomgången oavsett motortemp.
Köpte bilen av min polare som haft den ståendes några månader men under tiden han brukade bilen var tomgången lite orolig.
Han bytte tändkablar, stift, rotor och fördelarlock till nytt (ej biltema) och jag gav honom tändspolen från min golf 2a då hans gick varm men tomgången blev aldrig bättre.
En av dom sista gångerna han körde med den började den trycka lite olja ur vevhusventilstionen (jag var på plats när det hände) så jag ryckte bort slangen mellan ventilkåpan och luftburken så den inte skulle suga i sig mer olja än den redan hunnit.
Behövs denna slang för att bilen ska gå eller kan det vara förgasarfotspackningen det hänt något med nu när bilen stått och förmodligen haft lite oljerester där nere, är ju möjligt jag missade något när jag letade vacumläck med startgas.
Sitter det elektrisk soppapump på dessa eller är det bara den mekaniska på blocket, jag har aldrig hört någon elektrisk pump iallafall.
Finns det några vanliga fel på dessa bilar?
Bilen hade inte detta problem när den ställdes.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|