ollefisk
Golf 7 Alltrack Ort: Karlstad |
| Fre 25 feb 2022 8:34 |
|
Hej,
Jag har nu en Golf SC från 2017 men är på gång att byta till en Alltrack med samma årsmodell. Bensinmotor.
Är det något speciellt att kolla noggrant på en Alltrack? Extra slitage etc. Är det egentligen bättre med dieselmotorn? Nu är diesel så dyrt... och frun vill inte har en diesel
Automatlåda, 6 växlad DSG.
|
|
ollefisk
| Fre 25 feb 2022 8:43 |
|
| Just det, Golfen jag har nu har standard halogenbelysning. Uselt så jag har satt på extraljus. De Alltrack som jag ska kolla på har LED-belysning, hur mycket bättre är det än halogen? Eller är det bäst att montera extraljus på den också?
|
|
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg |
| Fre 25 feb 2022 22:29 |
|
Det är ju i princip samma bil som du har idag så det som är extra är väl drivningen bak. Kolla så att den verkligen driver bak, inte helt ovanligt med haldexpumpar som antingen sätts igen i silen eller ger upp helt. Är att rekommendera att göra ett byte av haldexoljan samt rengöring av silen/pumpen i förebyggande syfte. Diesel är dyrt men drar minst 2 dl mindre per mil. Du får väl räkna på det.
Är det en facelift du siktar på, eftersom du säger att den har LED. Innan facelift var det xenon. Hursomhelst är allt bättre än halogen men är du van med extraljus så lär du vilja ha det på den nya bilen med.
Att tänka på är att facelift har radarn till farthållare bakom vw-emblemet vilket gör att en LED-ramp är enda vettiga alternativet, tvärt om innan facelift, radar under regnrplåten vilket gör att en LED-ramp inte funkar. VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
|
|
ollefisk
| Lör 26 feb 2022 9:05 |
|
Dum fråga, vad är en facelift?
Golfen som jag har nu så har jag monterat en led-ramp över regplåten, sånt lär det bli även på Alltracken men i så fall under plåten.
|
|
Masi
| Lör 26 feb 2022 9:12 |
|
| ollefisk skrev: | Dum fråga, vad är en facelift?
Golfen som jag har nu så har jag monterat en led-ramp över regplåten, sånt lär det bli även på Alltracken men i så fall under plåten. |
Ja, alltså en ansiktslyftning som tanterna gör när dem börjar känna sig gamla
Fast i bilvärlden är det när man gör en lite större uppdatering av en gammal modell.
På en Golf alltrack så ändrade man bland annat strålkastarna från xenon till led, bakljusen blev även dem led, större skärm till stereon, flyttade acc-radarn från nedre grillen till den övre, dold bakom VW-emblemet. Finns säkert fler grejer men det är väl dem stora sakerna jag kom på såhär på rak arm. VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
|
|
ollefisk
| Lör 26 feb 2022 19:00 |
|
| Masi skrev: | | Det är ju i princip samma bil som du har idag så det som är extra är väl drivningen bak. Kolla så att den verkligen driver bak, inte helt ovanligt med haldexpumpar som antingen sätts igen i silen eller ger upp helt. Är att rekommendera att göra ett byte av haldexoljan samt rengöring av silen/pumpen i förebyggande syfte. Diesel är dyrt men drar minst 2 dl mindre per mil. Du får väl räkna på det. |
Ska testa nästa vecka. Hur kan man vara säker på att den driver bak också? Syns det på instrumentet eller får man testa på en hal gata? Annars så får man 12 månader garanti, ingen privat säljare.
|
|
Masi
| Lör 26 feb 2022 19:18 |
|
| ollefisk skrev: | | Ska testa nästa vecka. Hur kan man vara säker på att den driver bak också? Syns det på instrumentet eller får man testa på en hal gata? Annars så får man 12 månader garanti, ingen privat säljare. |
Det är inget som syns på instrumentet.
Bäst är ju givetvis att testa på halt underlag.
Från stillastående, vrid ratten och trampa hårt på gasen. Om det funkar som det ska känns det tydligt att den driver bak och vill hänga ut baken lite.
I annat fall beter den sig som en framhjulsdriven bil och kasar mest med framhjulen.
När jag hade en Golf Alltrack slutade min driva bak, vet inte hur länge den bara var framhjulsdriven. Tyckte att den börjat dra mer soppa men tänkte att det bara var inbillning, när första snön kom var det tydligt att den inte drev bak.
Rengjorde silen på pumpen och bytte olja, sedan funkade allt igen. VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
|
|
ollefisk
| Sön 27 feb 2022 11:03 |
|
| Är det nån som vet hur mycket dyrare en ny Alltack SC från 2018 jämfört en vanlig Golf?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 27 feb 2022 14:40 |
|
| Du får själv jämföra. T.ex. bytbil.com och blocket.se
|
|
Masi
| Sön 27 feb 2022 14:45 |
|
| ollefisk skrev: | | Är det nån som vet hur mycket dyrare en ny Alltack SC från 2018 jämfört en vanlig Golf? |
Det är svårt att säga då det inte finns motsvarande kombination på motor växellåda och 4motion vanliga Golfen som Alltrack. VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 27 feb 2022 14:59 |
|
| Att tänka på med Haldex. Dyrare försäkring, skatt, service och högre bränsleförbrukning.
|
|
Masi
|